Warsztaty

Warszawa: Warsztaty butoh. Prowadzenie: Yukio Waguri

Zdjęcie: Warszawa: Warsztaty butoh. Prowadzenie: Yukio Waguri

Fot. materiały organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Fundacja POMPKA zaprasza do udziału w warsztatach butoh z Yukio Wagurim, uczniem i głównym aktorem współtwórcy butoh Tatsumiego Hijikaty. Artysta po raz pierwszy poprowadzi zajęcia w Polsce. To wyjątkowa okazja nie tylko dla uczestników warsztatów prowadzonych przez innych tancerzy butoh, ale i dla wszystkich osób zainteresowanych pracą z ciałem, bez względu na umiejętności czy doświadczenie. Zajęcia prowadzone będą w duchu unikalnej metody i filozofii Hijikaty, w oparciu o jego butoh-fu. Pod okiem mistrza uczestnicy będą odkrywać lekkość i „wagę” bytu oraz badać relacje ciała w przestrzeni tak, by w procesie ciągłych transformacji szukać odpowiedzi na pytanie o miejsce człowieka we wszechświecie.

W A R S Z T A T Y – c u r r i c u l u m

1. Butoh jako nowa forma ekspresji artystycznej w powojennej Japonii. Skupienie uwagi na butoh Tatsumiego Hijikaty.

2. Unikalna metoda Tatsumiego Hijikaty w praktyce pracy z ciałem. Wywoływanie obrazów w umyśle za pomocą poetyckich wyrażeń.

3. Odkrywanie relacji między wnętrzem i zewnętrznością. Ciało jako puste naczynie. Badanie różnych wrażeń odczuwanych przez skórę.

4. Rozważanie pojęcia Metamorfozy. Próby i badanie kwestii „co to znaczy być człowiekiem”

5.  Badanie [Wschodnich i Zachodnich] perspektyw ciała oraz różnic między nimi podczas rozważań nad wyjątkowymi cechami butoh i rolą jaką może odegrać ono w przyszłości.

                

O P I S  W A R S Z T A T U

1.       Chodzenie bez tracenia formy. Trening niskich pozycji ciała, bioder i nóg. Ćwiczenie koncentracji. [ Krok MAYI ]

2.       Związki wewnątrz ciała stopniowo zanikają. Pustka/przestrzeń fizycznego ciała.[ Krok Pyłku ]

3.       Doświadczenie wewnętrzne przecieka do formy zewnętrznej. Różnorodność kształtów i faktur kwiatów. [ Taniec kwiatów ]

4.       Badanie relacji z kierunkiem, światłem i prędkością [ Dym ]

5.       Transformacja. Tańczące zwierzęta. Jak imitować miękkość, ciężar czy wagę zwierzęcia. [ Krok byka ]

6.       Poszukiwanie jakości. Odczuwanie materii jako klucza do metamorfozy. [Taniec ptaków]

7.       Badanie co to znaczy “wyjść” [ Czym jest ciało/ Taniec Francisa Bacona ]

8.       Odczuwanie materii i niemożności [ Ciało jako ściana ]

9.       Jak ludzka forma przekształca się w potwora [ Postacie Goi, duch, demon, stojąca ciemność, po wojnie]

10.   Badanie połączeń między unerwieniem a ciałem. Dokąd idziesz ? Czym jest istota ludzka ? Czym jest szaleństwo? [ Henri Michaux, Wols, krok nerwów, lalki]

Rekrutacja:

Aby zgłosić się na warsztaty, należy mailem wysłać zgłoszenie (pełne imię, nazwisko, adres zamieszkania, wiek, nr. telefonu) wraz z potwierdzeniem dokonania wpłaty  zaliczki w wysokości 100 złotych do 15 czerwca 2015. Osoby, które nie wpłacą zaliczki w powyższym terminie będą mogły wziąć udział w warsztatach pod warunkiem dostępności wolnych miejsc i dostarczenia potwierdzenia pełnej wpłaty do 5. lipca r.  Udział w warsztatach wyłącznie za okazaniem poświadczenia przelewu. W tytule przelewu proszę wpisać „darowizna” oraz swoje imię i nazwisko.

Organizator:

Anita Zdrojewska

Fundacja POMPKA; e-mail: publink@publink.com.pl; tel. 501 175 595

Nr. konta: 42 1440 1387 0000 0000 0940 3442

Koszt: 320,- zł.

Yukio Waguri był uczniem twórcy butō Tatsumi Hijikaty i czołowym tancerzem prowadzonego przez Hijikatę zespołu Asbestos. Wydanej przez Waguri w 1988 roku płyta CD pt. BUTOH-FU passed down by Tatsumi Hijikata (Układy choreograficzne butō Tatsumi Hijikaty) zawdzięczamy wiedzę o metodzie choreograficznej Hijikaty, która po jego śmierci pozostała nieznana szerszej publiczności. Waguri odtworzył ją na podstawie swoich notatek z sesji choreograficznych ze swoim mistrzem i jego ustnych wskazówek. Waguri jest także autorem systemu zapisu układów choreograficznych Hijikaty – Butoh-Kaden.

Waguri urodził się w 1952 roku w Tokio. W 1972 roku został uczniem Tatsumi Hijikaty i zadebiutował jako tancerz butoh w spektaklu 27 Nights for Four Seasons (27 noce na cztery pory roku). W 1978 roku zaprezentował swoje pierwsze solo Wings for Tower (Skrzydła dla wieży) w choreografii Tatsumiego Hijikaty. W latach 1979-84 zawiesił karierę artystyczną i pracował jako farbiarz kimon. W 1985 wrócił na scenę, by wystąpić w ostatnim spektaklu Hijikaty – Tohoku Kabuki project. W latach 1987-89 występował zagranicą z Natsu Nakajimą. W 1990 założył własny zespół butoh – Kohzensha, którego jest dyrektorem artystycznym. Przez ostatnie 34 lata uczy i pracuje jako choreograf na całym świecie. W swojej pracy twórczej i dydaktycznej skupia się na procesie przekształcania tancerza w obraz.Jego prace mają dokładnie opracowaną choreografię, rzadko ucieka się do improwizacji, często zaś stosuje układy choreograficzne w opaparcu o butoh-fu, których nauczył się od Tatsumiego Hijikaty.

„Oglądając [Yukio Waguri] na scenie, można wyobrazić sobie absolutnie wszystko – od rzeczy ziemskich po kosmiczne. Niektórzy widzowie dopatrzyli się [w jego spektaklu] historii ludzkości, inni – opowieści o żywiołach i Ziemi. [Yukio Waguri] raz jest kamieniem, raz drzewem, raz owadem, raz płomieniem…” — Klaipeda Times, czerwiec 1999

Na podstawie:

http://www.otsukimi.net/koz/e_yw_profile.html

http://www.otsukimi.net/koz/e_bk_outline.html

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close