Warszawa/ „Wolne gesty” – program dyskursywny: „Depresja maniakalna spogląda w głąb mojej duszy”. Dominująca struktura uczuć w dobie neoliberalizmu – wykład i rozmowa

Zdjęcie: Warszawa/ „Wolne gesty” – program dyskursywny:  „Depresja maniakalna spogląda w głąb mojej duszy”. Dominująca struktura uczuć w dobie neoliberalizmu – wykład i rozmowa

Fot. Ula Sickle.

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach programu dyskursywnego towarzyszącego wystawie choreograficznej Wolne gesty Uli Sickle Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na wykład Rudiego Laermansa oraz rozmowę z autorką wystawy i jej kuratorką, Agnieszką Sosnowską.

O wykładzie i dyskusji:

Perspektywa tego samego pokolenia, które dorastało w latach dziewięćdziesiątych, czyli czasach dominacji kapitalizmu i neoliberalnego modelu ekonomicznego staje się punktem odniesienia się do kapitalizmu i neoliberalnej ideologii na intymnym poziomie ciała i języka. Według Giorgia Agambena utraciliśmy własne gesty i paradoksalnie pogrążamy się w obsesji na ich punkcie. Ich przejawem jest nie tylko kultura selfie, banki stockowych zdjęć czy opracowanie przez firmę Apple i opatentowanie sterowania komputerem za pomocą gestów. Kiedy ideologia staje się wszechobecna, wydaje się quasi-naturalna. Co jest gestem sprzeciwu w systemie, który wchłania w siebie wszelkie opozycje?

Spotkanie w języku angielskim z tłumaczeniem.

 

W dyskusji udział wezmą:

Rudi Laermans profesor teorii społecznej na Uniwersytecie w Leuven (Belgia) oraz gościnny wykładowca w P.A.R.T.S. międzynarodowej szkole tańca współczesnego, kierowanej przez Anne Teresę De Keersmaeker. Autor wielu artykułów z dziedzin teorii społecznej, socjologii kulturowej i socjologii sztuki, publikowanych w belgijskich i międzynarodowych czasopismach naukowych i książkach. Jako krytyk i eseista opublikował liczne artykuły o tańcu współczesnym. Jest jednym z wiodących głosów piszących na temat flamandzkiej sceny muzycznej a po części także jej głosem.

Ula Sickle choreografka i performerka z Brukseli (Belgia). Posiada wykształcenie w zakresie tańca współczesnego i pracuje na styku różnych mediów często we współpracy z artystami i teoretykami innych dziedzin. Studiowała Semiotykę i Historię Sztuki na Uniwersytecie w Toronto oraz Studia Performatywne na Paris VIII, a następnie choreografię w P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios). W swoich performansach bada popkulturę jako zjawisko zglobalizowane, poszerzając kanon tańca współczesnego o równoległe historie taneczne. Obecnie prowadzi badania na temat tego, jak ideologia neoliberalna wkradła się do naszego języka i do naszych ciał. Poszukuje kontrapunktu w poezji i choreografii.

Agnieszka Sosnowska kuratorka w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, badaczka. Prowadzi zajęcia w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiegogdzie obroniła również doktorat. Zajmuje się praktykami artystycznymi na styku sztuk performatywnych i wizualnych, a także współczesnymi teoriami dotyczącymi filozofii teatru, performatywności i efemerycznościOstatnio kuratorowała wystawę Pokój i pół  Laury Limy w Zamku Ujazdowskim, Let’s Dance w Art Stations Foundation w Poznaniu (wspólnie z Joanną Leśnierowską, Tomaszem Platą), Vanishing Point w Ausstellungsraum Klingental w Bazylei; współkuratorowała polskoszwajcarski projekt Learning from Warsaw (wspólnie z Nele DechmannNico Ruffo).

O wystawie Wolne gesty

Więcej: http://u-jazdowski.pl/program/wystawy/ula-sickle

CSW logo 2017 (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 17:00

Warszawa: Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Laboratorium, Sala im. Wojciecha Krukowskiego, ul. Jazdów 2.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close