W ramach programu dyskursywnego towarzyszącego wystawie choreograficznej Wolne gesty Uli Sickle Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na wykład Rudiego Laermansa oraz rozmowę z autorką wystawy i jej kuratorką, Agnieszką Sosnowską.
O wykładzie i dyskusji:
Perspektywa tego samego pokolenia, które dorastało w latach dziewięćdziesiątych, czyli czasach dominacji kapitalizmu i neoliberalnego modelu ekonomicznego staje się punktem odniesienia się do kapitalizmu i neoliberalnej ideologii na intymnym poziomie ciała i języka. Według Giorgia Agambena utraciliśmy własne gesty i paradoksalnie pogrążamy się w obsesji na ich punkcie. Ich przejawem jest nie tylko kultura selfie, banki stockowych zdjęć czy opracowanie przez firmę Apple i opatentowanie sterowania komputerem za pomocą gestów. Kiedy ideologia staje się wszechobecna, wydaje się quasi-naturalna. Co jest gestem sprzeciwu w systemie, który wchłania w siebie wszelkie opozycje?
Spotkanie w języku angielskim z tłumaczeniem.
W dyskusji udział wezmą:
Rudi Laermans – profesor teorii społecznej na Uniwersytecie w Leuven (Belgia) oraz gościnny wykładowca w P.A.R.T.S. – międzynarodowej szkole tańca współczesnego, kierowanej przez Anne Teresę De Keersmaeker. Autor wielu artykułów z dziedzin teorii społecznej, socjologii kulturowej i socjologii sztuki, publikowanych w belgijskich i międzynarodowych czasopismach naukowych i książkach. Jako krytyk i eseista opublikował liczne artykuły o tańcu współczesnym. Jest jednym z wiodących głosów piszących na temat flamandzkiej sceny muzycznej – a po części także jej głosem.
Ula Sickle – choreografka i performerka z Brukseli (Belgia). Posiada wykształcenie w zakresie tańca współczesnego i pracuje na styku różnych mediów – często we współpracy z artystami i teoretykami innych dziedzin. Studiowała Semiotykę i Historię Sztuki na Uniwersytecie w Toronto oraz Studia Performatywne na Paris VIII, a następnie choreografię w P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios). W swoich performansach bada popkulturę jako zjawisko zglobalizowane, poszerzając kanon tańca współczesnego o równoległe historie taneczne. Obecnie prowadzi badania na temat tego, jak ideologia neoliberalna wkradła się do naszego języka i do naszych ciał. Poszukuje kontrapunktu w poezji i choreografii.
Agnieszka Sosnowska – kuratorka w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, badaczka. Prowadzi zajęcia w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie obroniła również doktorat. Zajmuje się praktykami artystycznymi na styku sztuk performatywnych i wizualnych, a także współczesnymi teoriami dotyczącymi filozofii teatru, performatywności i efemeryczności. Ostatnio kuratorowała wystawę Pokój i pół Laury Limy w Zamku Ujazdowskim, Let’s Dance w Art Stations Foundation w Poznaniu (wspólnie z Joanną Leśnierowską, Tomaszem Platą), Vanishing Point w Ausstellungsraum Klingental w Bazylei; współkuratorowała polsko–szwajcarski projekt Learning from Warsaw (wspólnie z Nele Dechmann, Nico Ruffo).