Dostrzeżenie zjawiska. Instytucjonalność zwrotu performatywnego to pierwsze spotkanie z cyklu dyskusji towarzyszących wystawie Inne tańce. Wystawa odnosi się do jednego z najważniejszych zjawisk nowej sztuki w Polsce ostatnich lat: śmiałych eksperymentów twórców tańca, teatru, performansu, muzyki oraz sztuk wizualnych, które ułożyły się w rozległy fenomen określany jako zwrot performatywny. Artyści pokazywani na wystawie dokonują reinterpretacji rodzimych tradycji sztuk performatywnych. Powstały tym samym śmiałe eksperymenty na styku różnych języków artystycznych: sztuk wizualnych, teatru, tańca, sztuki dźwięku. Celem spotkania jest nakreślenie roli instytucji – rozumianych zarówno jako miejsca prezentacji prac, jak i inicjatywy oddolne (np. off-space’y), festiwale czy inicjatywy kuratorskie – w kształtowaniu nowych zjawisk w sztuce. Dyskusji poddane zostaną również kwestie dotyczące tworzenia narzędzi komunikacji podkreślających widzialność nowych zjawisk. Postawione zostanie pytanie o mechanizmy instytucjonalne, które pozwalają – lub też nie – ukonstytuować zwrot performatywny w kontekście interdyscyplinarnego przenikania.
Udział wezmą: Joanna Leśnierowska, Agnieszka Sosnowska, Grzegorz Laszuk
Moderacja: Marta Keil
O uczestnikach:
Joanna Leśnierowska – dramaturg, krytyczka, kuratorka tańca i performerka. Kuratorka i inicjatorka programu Stary Browar Nowy Taniec, działającego od 2004 roku w poznańskim Starym Browarze dzięki wsparciu Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk.
Agnieszka Sosnowska – kuratorka wystawy Inne tańce
Grzegorz Laszuk – Komuna//Warszawa
Marta Keil – kuratorka sztuk performatywnych. Badaczka i dramaturg. Stworzyła i kuratoruje EEPAP (the East European Performing Arts Platform). Pracowała jako kuratorka i dramaturg z Agnieszką Jakimiak, Rabih Mroué, Agatą Siniarską, Aną Vujanović i She She Pop. Między 2012 – 2017 wraz z Grzegorzem Reske kuratorowała festiwal performatywny Konfrontacje Teatralne w Lublinie.
***
O wystawie Inne tańce: