Spotkania

Warszawa/ Wystawa „Inne tańce”: Spotkanie „Performans i archiwum w mediach internetowych”

Zdjęcie: Warszawa/ Wystawa „Inne tańce”: Spotkanie „Performans i archiwum w mediach internetowych”

Fot. materiały CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie

Wersja do druku

Udostępnij

Jako jedno z wydarzeń towarzyszących wystawie Inne tańce odbędzie się spotkanie Performans i archiwum w mediach internetowych, w którym udział wezmą: Małpeczki, dr Dorota Sosnowska, Michał Gulik. Jedno z ważnych pytań, jakie stawia wystawa Inne tańce, dotyczy kwestii współczesnego archiwum co w nim gromadzić? A także: jak je budować? Coraz częściej artyści w sposób bezpośredni traktują przestrzeń internetu jako platformę swoich działań czy też stałe środowisko dokumentacji. Performans, postteatr i nowa choreografia są coraz intensywniej obecne w mediach internetowych i to one właśnie najpełniej opisują dynamikę zjawisk artystycznych, wykraczających poza materialną formę. Klucz percepcji konkretnych działań jest określany indywidualnie przez odbiorcę. Czy media internetowe mogą być krytycznym archiwum, narzędziem kontestacji ustalonych kanonów? Stąd ważne się staje pytanie o same media internetowe i ich rolę w kształtowaniu i opisywaniu nowych zjawisk. Czy media internetowe mogą być nowym archiwum, a tym samym narzędziem poznawczym, czy też co najwyżej poznawczą protezą? Te kwestie zostaną poruszone podczas drugiej dyskusji towarzyszącej wystawie Inne tańce.

Moderacja: Zofia Krawiec

Zofia Krawiec – pisarka, artystka i kuratorka. Autorka książki Miłosny Performans, Lampa i Iskra Boża (2016 r.), w której opisała dzieła sztuki powstałe pod wpływem silnych emocji związanych z relacjami romantycznymi. Kuratorka wystawy pod tym samym tytułem (Miłosny Performans, galeria Labirynt i BWA Tarnów). Współkuratorowała wystawę 140 uderzeń na minutę, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2017 r.). Kuratorka wystawy Na pozór silna dziewczyna, a w środku ledwo się trzyma, Lokal30 (2018 r.). Jako dziennikarka opublikowała szereg artykułów i wywiadów w najważniejszych polskich magazynach. Przeniosła na polski grunt dyskusję dotyczącą teorii selfie feminizmu, czyli zjawiska, zgodnie z którym młode kobiety używają nowych mediów jako narzędzi w walce o swoją podmiotowość. Jest autorką instagramowego projektu feministycznego Nuerotic girl, którego jednym z celów jest ujawnianie zakorzenionych w społeczeństwie stereotypów, do których sprowadzane są młode dziewczyny.

Małpeczki –  superbohaterki kultury i sztuki. Duet, który od 2015 tworzą MariaToboła artystka wizualna, rzeźbiarka i performerka oraz Maria Magdalena Kozłowska voice performerka, piosenkarka i reżyserka. Małpeczki to przede wszystkim internetowy „variety show” wypełniony skeczami, piosenkami i gościnnymi występami innych artystów. Usytuowane na granicy video artu, teatru i performansu eseje tematyzują konkretne zagadnienia śmierć, respekt, proces twórczy, pieniądze. Superbohaterki bazują na powtórzeniu obie Marie, które łączy fizyczne podobieństwo, wygłaszają tekst jednocześnie, ze staromodną manierą PRLowskich kociaków. Koleje wcielenia Małpeczek przedstawiają je jako tricksterki, prowadzące program telewizyjny, detektywki, guru, huliganki. Ich przygody były prezentowane przez MSN Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Zonę Sztuki Aktualnej w Szczecinie i fundację Bęc Zmiana.

dr Dorota Sosnowska – kulturoznawczyni zajmująca się teatrem i performansem. W latach 20112013 asystent naukowy w europejskim projekcie ECLAP (European Collected Library of Artistic Performance), w latach 20062008 współpracowniczka zespołu specjalizacji Animacja kultury. W pracy nad doktoratem zajmowała się historią teatru polskiego okresu PRL, obecnie interesuje się problemem źródła, archiwum, dokumentacji i medialności w nauce o teatrze i performansie. Autorka książki Królowe PRL. Sceniczne wizerunki Ireny Eichlerówny, Niny Andrycz i Elżbiety Barszczewskiej jako modele kobiecości (Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2014). Redaktorka książek o sztuce: Siedem dni w świecie sztuki (Sarah Thornton, 2011), Między Stanisława Dróżdża (Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, 2011), The Edge of It (Propaganda, 2014). Od 2012 roku pracuje w zespole realizującym projekt Sztuki wykonawcze. Źródła i mediacje finansowany ze środków NPRH. Wiceprezeska Fundacji Propaganda.

Michał Gulik medioznawca, nauczyciel akademicki UJ, gdzie prowadzi zajęcia z obszaru posthumanizmu i teorii nowych mediów. Absolwent interdyscyplinarnych studiów doktoranckich Society Environment Technology, przygotowuje doktorat na temat nowego materializmu. Redaktor w „Przeglądzie Kulturoznawczym”, stały współpracownik „Dwutygodnika”, publikował m.in. w „Mocak Forum”, „Szumie” i „Ekranach”. Współredaktor książek Remiks. Teorie i praktyki (2011)Więcej niż obraz (2016). Członek kolektywu ≋h≋o≋m≋a≋r≋, poświęconego filozofii akceleracjonizmu. Kurator wystawy Second Coming Gregora Różańskiego (2017), współkurator programu dziennego festiwalu Unsound.

***

O wystawie Inne tańce:

http://www.taniecpolska.pl/wydarzenia/show/13956

http://u-jazdowski.pl/program/wystawy/inne-tance

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close