Inne

Warszawa: XIII Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Ciało/Umysł: Praca zbiorowa „FOLK? A ja się (nie) zgadzam!”

Zdjęcie: Warszawa: XIII Międzynarodowy Festiwal Tańca Współczesnego Ciało/Umysł: Praca zbiorowa „FOLK? A ja się (nie) zgadzam!”

Fot. materiały organizatorów

Wersja do druku

Udostępnij

Fundacja Ciało/Umysł zaprasza na premierę polsko-islandzkiego spektaklu z udziałem takich twórców jak: Valdimar Jóhannsson, Sigurður Arent Jónsson, Edyta Kozak, Erna Ómarsdóttir, Ásrún Magnúsdottir, Lech Rowiński, Roland Rowiński, Iza Szostak, Karol Tymiński, Wiola Ujazdowska. Projekt Folk? A ja się (nie) zgadzam! jest wynikiem współpracy polsko-islandzkiej. Punktem wyjścia była próba przedefiniowania pojęcia folkloru oraz pokazanie go w szerokim kontekście, jako formy kultury oraz zjawiska społecznego i politycznego w dzisiejszej Polsce i Islandii. To spotkanie różnych idei odzwierciedlających społeczny krajobraz folkloru, tworzących dynamiczne napięcie wokół kwestii, jak żywe doświadczenie i realia społeczne innych krajów mogą być wyrażone – w języku, w performatywnej akcji czy za pomocą wizualnej abstrakcji.

Podczas kilkugodzinne wędrówki w przestrzeniach Teatru Studio i Placu Defilad twórcy i widzowie znajdą nowe formy rytuałów, społeczną grę o terytorium, performans na temat rzemieślników i zanikających zawodów, współczesny ludowy taniec stworzony z warszawiakami, „cepeliowy” przetworzony polski folklor oraz mocne, blackmetalowe islandzkie brzmienia. Problem folkloru znakomicie wpisuje się w tegoroczny temat festiwalu; z jednej strony – wspólnota, dzielenie się, a z drugiej – wrogość i zamknięcie wobec nowego, innego, nietradycyjnego. W folklorze jest wszystko, co najlepsze i najgorsze.

Godz. 14.00 – 14.40, Teatr Studio, Scena Modelatornia
Warsaw Folk Dance Festival / Asrun Magnusdottir / Islandia
A teraz czas na naukę nowego tańca folkowego 21-ego wieku: tańca ludzi. Ásrún Magnúsdóttir stworzyła nowy taniec folkowy. Chciała dowiedzieć się, w jakich okolicznościach i z kim ludzie tańczą oraz dlaczego niektórzy tego nie robią. Przestudiowała tradycję, modę i rozwój ruchu tańca folkowego na przestrzeni wieków i na tej podstawie stworzyła nowy symbol jedności: nowy folkowy taniec. Teraz pragnie podzielić się nim z ludźmi. Przyjdźcie i przyłączcie się do folkowej tańczącej rewolucji.

Godz. 14.00 – 22.00, Teatr Studio, Sala Stolarnia
Głosy Reykjaviku / Valdimar Johannsson, Erna Omarsdottir / Islandia
Instalacja Głosy Reykjaviku to kontynuacja projektu The Black Yoga Screaming Chamber, który miał premierę podczas Nocy Kultury w sierpniu 2013 roku w centralnych miejscach Reykjaviku. The Black Yoga Screaming Chamber to wygłuszone pomieszczenie, w którym każdy może wykrzyczeć się w odosobnieniu i zarejestrować swoje wrzaski. W projekcie wzięło udział już ponad 1200 osób. Tym razem z zarejestrowanych i specjalnie zmiksowanych krzyków powstanie mantra zatytułowana Głosy Reykjaviku.

Godz. 14.00 – 22.00, Teatr Studio, Foyer
Wirowanie / Edyta Kozak, Wojtek Kaniewski / Polska
Wideo instalacja Wirowanie to próba uwolnienia się od sztuczności tańca ludowego, wykorzystywanego przez państwo socjalistyczne, jako narzędzie propagandy politycznej wpajającej wzorzec młodego, wesołego i roztańczonego Polaka.

Godz. 14.00-22.00, Teatr Studio, Foyer
Historie pająków / Wiola Ujazdowska/ Polska
Instalacja Historie pająków to grafiki współistniejące z projektem wnętrz poddasza IĐNO, podkreślając i czyniąc je ważnym elementem kompozycji. Praca składa się z dwóch elementów: instalacji artystycznej i serii obrazów, harmonijnie wkomponowanych w wystrój wnętrza. Głównym wyzwaniem było tu osiągnięcie harmonii między zastaną formą przestrzeni, a grafikami. Gdzie jedne i drugie są wizualną reprezentacją różnych (islandzkiej i polskiej), tradycji ludowych. Pająkami nazwane są w polskiej tradycji ludowej dekoracyjne, ręcznie wyplatane żyrandole. Wykonane są one zazwyczaj z kolorowego papieru, słomy i ziaren. Ukształtowane z nich formy geometryczne wiesza się pod sufitem w salonie. Ich ozdobna i delikatna struktura jest jak pajęczyna.
Mimo że nazwa tego tradycyjnego żyrandola odnosi się głównie do jego wizualnej formy, to jednak praca Historie pająków odnosi się bardziej do archetypu pająka i pajęczyny, obecnych we wszystkich kulturach.

Godz. 14.00-22.00, Plac Defilad
Smoki kontra trolle/ Edyta Kozak, Lech Rowiński / Polska
Instalacja interaktywna Smoki kontra trolle zainspirowana podwórkową grą dziecięcą, to fikcyjna wojna pomiędzy dwoma odległymi od siebie krajami (Polską i Islandią), które nigdy nie prowadziły działań zbrojnych przeciwko siebie. Można ją jednak rozumieć również jako realne zagrożenie terytorialne i walkę o wpływy. Szczególnie w Islandii, która kilka lata temu przeżyła najazd Polaków (obecnie największa grupa etniczna ich kraju), a Polacy dowiedzieli się, że ich ukochany wafelek Prince Polo został przez Islandczyków okrzyknięty narodowym przysmakiem. Instalacja porusza także problem roli folkloru w budowaniu wspólnoty.

Godz. 15.00- 15.30, Teatr Studio, Scena Modelatornia
Wizytatorki / Iza Szostak/ Polska
Punktem wyjścia dla projektu Wizytatorki Izy Szostak było zaaranżowane spotkanie (wymiana) trojga artystów o różnej proweniencji kulturowej z Islandii, Polski i Litwy. Spotkanie miało formę dwutygodniowego researchu w Islandii, w trakcie którego choreografka podjęła próbę przyswojenia praktyki lutniczej (zawodu zagrożonego wymarciem). Artystka poprzez badanie etnograficzne: rozmowę, obserwację uczestniczącą oraz ucieleśnienie pracy rzemieślniczej, próbowała dowiedzieć się jak najwięcej o specyfice zawodu lutnika. Bohaterem wizyty był lokalny artysta, pasjonat instrumentów, zamieszkały w północnej części wyspy. Prezentacja wspólnej pracy w procesie w formie performensu jest wydarzeniem spinającym całe spotkanie i podsumowującym przyswojenie praktyki. Badaniu przez cały czas towarzyszyła artystka wizualna (świadek), która w subiektywny sposób, przy pomocy kamery zarejestrowała w szczegółach przebieg całej wizyty.

Godz. 15.40 – 16.10, Teatr Studio, Foyer
E-Sound/ Karol Tymiński/ Polska
E-Sound został zainspirowany białym śpiewem uważanym za technikę wokalną zbliżoną do naturalnego sposobu wydawania głosu przez człowieka. Wykorzystuje ona naturalne rezonatory i nawiązuje do komunikowania się na odległość za pomocą krzyku. Często używana jest do przekazywania tekstów o bardzo poetyckim charakterze. E-sound bada potencjał emocjonalny tego typu pracy z głosem, oscylując pomiędzy tradycyjnym przedstawieniem tekstu a źródłem samej techniki, czyli krzykiem/oddechem/mruczeniem. Performer badając relację pomiędzy ciałem i dźwiękiem przechodzi przez różne stany emocjonalne zagłębiając się w niemalże transowe doświadczenia.

Godz. 16.15 – 16.55, Teatr Studio, Foyer
Metalowy Aerobik/ Valdimar Johannsson, Erna Omarsdottir/ Islandia
Metalowy Aerobik to nowe odkrycie ze stajni Shalala, gdzie ciemne moce przeplatają się z mocami niezmiernie jasnymi w stopniu niemalże nieprawdopodobnym. Zapożyczenie formy zajęć fitness czy aerobiku pozwala większości osób łatwo odnaleźć się w sytuacji i w nią wejść. Te dwa przenikające się nieustannie ekstrema, proste kroki, głośny wydech, powtórzenie i niezmiernie proste ruchy, oddechy, a na koniec – krzyk – pozwalają doświadczyć chwil krańcowej wolności, które to uczucie trwa do końca dnia razem z delikatnym bólem karku

Godz. 17.00 – 18.00 , Teatr Studio, Scena Modelatornia
Panel dyskusyjny Dlaczego nie cierpimy folkloru, jednocześnie czerpiąc z cepeliady tyle radości?

Godz. 19.00 – 20.00 , Teatr Studio, Scena Modelatornia
FOLK EXPO Edyta Kozak/ Roland Rowiński/ Sigurður Jónsson, Polska, Islandia
W części performatywnej artyści poszukują tożsamości współczesnego Polaka – artysty tańca. Zastanawiają się czym dzisiaj dla młodych tancerzy jest folklor, na ile może być on inspirujący dla współczesnego tańca. Folklor rozumiany nie tylko jako ludowy taniec, lecz także to wszystko, co się z nim wiąże: tradycja, wspólnota, polskość, zamknięte formy. Jednocześnie wprowadzają „innego” – islandzkiego choreografa, któremu powierzają stworzenie choreografii na podstawie audiodeskrypcji jednego z ludowych polskich tańców. Badają do jakiego stopnia narracja słowna możne przekazać uniwersalne emocje wyrażone w ruchu i stać się globalnym ludowym tańcem?

Godz. 20.00 – 21.00, Teatr Studio, Scena Malarnia
Wykład o musicalach typu borderline / Valdimar Johannsson, Erna Omarsdottir / Islandia
Wydarzenie to jest wykładem na temat musicali typu borderline obnażającym ich tajemnice i rozbierający je na czynniki pierwsze. Z sercem na dłoni, Ema i Valdimar zapraszają widzów na wyprawę do źródeł tego inspirująco innowacyjnego gatunku. Przedstawią ich również osobistościom zanurzonym po uszy w ów nurt, takim jak MC Multiple Personality Disorder (Osobowość Mnoga) czy Putrid Sapphire (Zgniły Szafir). Duet Lazyblood zagra kilka kawałków, a zespół tańca Shalala wypręży się dumnie po swoim występie. Kilka kluczowych momentów z historii musicali typu borderline zostanie odegranych lub odtworzonych z odrobiną pomocy ze strony sił nadprzyrodzonych.

FOLK? A ja się (nie) zgadzam!

Valdimar Jóhannsson, Sigurður Arent Jónsson, Edyta Kozak, Erna Ómarsdóttir,

Ásrún Magnúsdottir, Lech Rowiński, Roland Rowiński, Iza Szostak, Karol Tymiński, Wiola Ujazdowska Polska / Islandia

20 września | 14.00-22.00 | Teatr Studio

 

wstęp wolny

Więcej o festiwalu: www.cialoumysl.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close