Warszawa/XIX Festiwal Ciało/Umysł: Paweł Sakowicz „Drama”

Zdjęcie: Warszawa/XIX Festiwal Ciało/Umysł: Paweł Sakowicz „Drama”

fot. Witek Orski

Wersja do druku

Udostępnij

Ciemna strona romantyzmu, skok w głąb mrocznego lasu pełnego mgły i sekretów, które skrywamy. Zainspirowany pierwszym baletem romantycznym Sylfida Paweł Sakowicz, w duecie z Karoliną Kraczkowską, za pomocą tańca i dwóch ciał bada to, co realne i nierealne, własne i zapożyczone, świat i zaświat, rozsądek i uczucie.

„Noc, niewielki staw pośród gęstego lasu. Księżyc w pełni odbija się w tafli wody, czarna woda jest niespokojna. Z prawej strony nadciąga mgła, ściele się ciężko między drzewami. Odsłania sylwetki dwóch postaci, może zjaw, a może zbłąkanych przechodniów. Para zbliża się do stawu, nachyla nad wodą, wyciąga w dół ręce, lecz zastyga tuż przed dotknięciem tafli. Za chwilę będzie świtać. Z oddali słychać niewyraźne głosy, z minorowej melodii udaje się tylko wychwycić: Wróć, najświętsza nocy. Słodkich snów, wróć!”.

Tak w atmosferę spektaklu wprowadza Paweł Sakowicz, autor nagradzanego Jumpcore, tancerz i choreograf sięgający po literackie tropy, historię tańca i sportowy wysiłek połączony z ruchową perfekcją. Tym razem temat brzmi: prawdziwe spotyka nieprawdziwe. Na scenie minimum scenografii, lśniące szyfonowe kostiumy i para tancerzy. Skąd tytuł Drama? – Brzmi w tym słowie rodzaj napięcia, suspensu, tajemnicy – odpowiada twórca. – Drama odnosi się do kategorii emocjonalności przeciwstawionej rozsądkowi. Jak w romantyzmie, który założył, że istnieje racjonalność, fizyczność, rzeczywistość, ale ciekawsza jest mistyka, tajemnica, świat wewnętrzny. Drama jest zapowiedzią, że to, co istnieje na scenie, za chwilę zmieni się w coś innego, w ciągłej transformacji na skali: realne-nierealne, fizyczne-niefizyczne.

Sakowicza interesuje sprzężenie zwrotne: czy nałożenie emocjonalnego filtra na ciało tańczące i śpiewające może wywołać w nim prawdziwe uczucie? A jeśli tak, to co jest rzeczywiste, a co wymyślone? By to zbadać, zaprosił tancerkę Karolinę Kraczkowską, z którą pracował przy autorskiej Masakrze. Inspiracją jest Sylfida (premiera: Paryż 1832), pierwszy balet romantyczny. W miejsce sznurowanych bucików tancerki włożyły wtedy puenty, a zamiast zajmować się mitologią grecką i rzymską, choreografowie zainteresowali się lokalnymi mitami. Sylfida to opowieść o mężczyźnie nawiedzonym dzień przed ślubem przez leśną zjawę, która wiedzie go na manowce.

Utonąłem w Mickiewiczu, Słowackim, Byronie i okazało się, że historia z Sylfidy jest typowa dla środkowoeuropejskiego uniwersum – opowiada artysta. – Zastanawiałem się, co dziś może oznaczać romantyzm, odpuszczenie rozsądku i racjonalizacji. Okres lockdownu i intensywności bycia samemu ze sobą sprawił, że zainteresował mnie sposób wytwarzania emocji z całym garniturem dramatycznych afektów: smutkiem, złością, niszczącą miłością. Z emocjami, które nie dają nam spokoju, jak zmora. W rezultacie „Drama” będzie bardzo tanecznym spektaklem, w którym taniec zaczyna się w mroku.

Choreografia, taniec, kostiumy: Paweł Sakowicz

Współpraca choreograficzna, taniec: Karolina Kraczkowska

Muzyka: Justyna Stasiowska

Reżyseria świateł: Jacqueline Sobiszewski

Produkcja: Fundacja Ciało/Umysł

Koprodukcja: Przestrzenie Sztuki. Lublin Centrum Kultury w Lublinie

Przy wsparciu: Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego

Projekt Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny.

Paweł Sakowicz (ur. 1988) – choreograf i tancerz. Intelektualne inspiracje osadzone w świecie książek i historii tańca łączy z iście sportową praktyką sceniczną i poczuciem humoru. Studiował w Instytucie Nauk Politycznych UW oraz London Contemporary Dance School. Autor prac: Bernhard, TOTAL, Jumpcore (zakupiona do kolekcji Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki), Thriller (wspólnie z Anną Smolar) i Masakra. Spektakle pokazywał m.in. podczas trzech edycji Polskiej Platformy Tańca, dwóch edycji Boskiej Komedii, La Biennale de danse du Val-de-Marne, w NYU Skirball i CAC New Orleans. Współpracuje z reżyserami teatralnymi i filmowymi, za co nominowano go do Paszportu „Polityki” w 2016 roku. Prowadzi otwarte warsztaty taneczne Hardcore Release. Po raz pierwszy przygotowuje premierę dla C/U.

e-Scena C/U 2020

Prosto z wnętrza | PORTRET
Prosto z wnętrza | PROCES
Reportaże Anny Sańczuk, prezentujące sylwetki autorów premier i relacje z prób.

Re:Isadora | DO POSŁUCHANIA
Eseje praktyczek i teoretyczek tańca o Isadorze Duncan pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy.

21 lekcji tańca na XXI wiek
Seria prac wideo, w których artyści proponują jeden gest, ruch lub praktykę, ich zdaniem mający moc zmieniania świata; kuratorka projektu: Edyta Kozak.

***

19. Ciało/Umysł
Międzynarodowy Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu
Dyrektor Artystyczna: Edyta Kozak
Festiwal finansowany przez m.st. Warszawa oraz współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Współorganizator: STUDIO teatrgaleria, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Patroni medialni: TVP Kultura, Notes Na 6 Tygodni, Miesięcznik „Teatr”, Magazyn „Didaskalia”, „Taniec”, In Your Pocket, e-teatr.pl, teatrologia.info, teatralny.pl

Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 18:00

Warszawa: Teatrgaleria Studio, plac Defilad 1

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close