Pokaz spektaklu

Warszawa/XIX Festiwal Ciało/Umysł: Sarah Vanhee „Collected Screams”

Zdjęcie: Warszawa/XIX Festiwal Ciało/Umysł: Sarah Vanhee „Collected Screams”

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach 19. Festiwalu Ciało/Umysł odbędzie się spektakl Collected Screams Sarah Vanhee. Artystka zajmująca się tym, co wypierane w kulturze, prezentuje wykład performatywny poświęcony krzykowi. Ta kolekcja krzyków i krzyczących pochodzi z różnych światów od nauki po sztukę, i z różnych emocji od bólu po ulgę. Vanhee krzyczy do nas: Zasługujecie na krzyk!.

Po wydarzeniu organizatozy zapraszają na spotkanie z artystką (aftertalk).

W Krzykach zebranych Sarah Vanhee zestawia różne wykrzyczane wprost, ale i zduszone, niewyartykułowane krzyki dochodzące z różnych obszarów życia. Przechodząc od społecznie akceptowanych, wpisanych w kulturowe konteksty zbiorowych krzyków do ciemniejszych, bardziej intymnych niekontrolowanych przecieków albo krzyków bez końca.

Vanhee zastanawia się, dlaczego nie krzyczeliśmy, skoro moglibyśmy krzyczeć i wbrew patriarchalnej narracji stara się odzyskać krzyk jako narzędzie, broń, metodę szybkiego uzdrowienia. Jako sposób na relaks lub środek do wyrażenia bólu, podniecenia, strachu, gniewu, radości i wszystkiego, czego nie da się do końca powiedzieć.

Jak mówi: Zasługujemy na krzyk. Nasz głos jest tak niepowtarzalny jak odcisk palca. Kiedy krzyczymy, katapultujemy się na drugą stronę samych siebie, odsłaniając osobisty wymiar między ciałem a umysłem, być może najbliższy duszy. Wystarczy otworzyć usta i wydobywać dźwięki z otworu pośrodku w twarzy.

W swojej twórczości Vanhee zajmuje się tym, co w życiu zbiorowości i jednostek ukryte i niewypowiedziane. Od lat pracuję nad krzykiem wyjaśnia kulisy powstania Collected Screams. Krzyk jest aktem natychmiastowym, odruchowym, ujawniającym zarówno największą moc, jak i najgłębszą bezbronność. Nie ma prawie dzieł akademickich, artystycznych, jakichkolwiek które koncentrowałyby się na krzyku jako zjawisku. Pomyślałam, że byłoby interesujące połączyć różne rodzaje krzyków, stworzyć antologię wypowiedzianych i niewypowiedzianych krzyków, zastanawiając się, w jaki sposób historia, polityka, tożsamość i złożona dynamika władzy wpływają na naszą zdolność do krzyczenia. W Collected Screams dzielę się przykładami krzyków i krzyczących z teorii, nauki, literatury, historii, sztuk pięknych, filozofii, muzyki, mitologii, psychoanalizy, sportu, filmu.

Krzyk może być według niej doskonałą, pobudzającą i oczyszczającą praktyką cielesną. Vanhee prowadzi czasem warsztaty krzyku, które tak opisuje: Istnieją przecież techniki krzyku, to nie jest takie trudne, jeśli tylko dostaniesz odpowiednie narzędzia. To zabawne i wyzwalające. Przyjaciółka powiedziała mi kiedyś, że krzycząc, czuje się powiązana z energiami przodków i ja to rozumiem. Bo jeśli krzyczę, raczej przepuszczam to coś przez siebie niż wyrażam.

koncepcja, wykonanie, tekst: Sarah Vanhee

produkcja: Manyone

podziękowania dla: Britt Hatzius, Xiri Tara Noir, Flore Herman, Isabel de Navéran

premiera: styczeń 2019, Museo Reina Sofia, Madryt

Sarah Vanhee (ur. 1980) performerka, autorka tekstów. Jej interdyscyplinarne prace mieszczą się między oddolnymi działaniami a sztuką instytucjonalną. Prezentowała się w otwartych przestrzeniach, więzieniach, prywatnych salonach, teatrach, korporacyjnych salach konferencyjnych. Najnowsze jej prace to: undercurrents (interwencja), Collected Screams (wykład performatywny), Making of Justice (film), The C-Project (praca w przestrzeni publicznej). Była gościem m.in. Wiener Festwochen (Wiedeń), Museo Reina Sofia (Madryt), Jihlavava IDFF, iDans (Stambuł). Założycielka kolektywu Manyone, doktorantka Antwerp School of Arts prowadzi projekt badawczy Zasoby wiedzy przestrzeń publiczna jako forum wymiany wypartej lub niedoświetlonej wiedzy.

e-Scena C/U 2020

Prosto z wnętrza | PORTRET
Prosto z wnętrza | PROCES

Reportaże Anny Sańczuk, prezentujące sylwetki autorów premier i relacje z prób.

Re:Isadora | DO POSŁUCHANIA

Eseje praktyczek i teoretyczek tańca o Isadorze Duncan pod redakcją Hanny Raszewskiej-Kursy.

21 lekcji tańca na XXI wiek
Seria prac wideo, w których artyści proponują jeden gest, ruch lub praktykę, ich zdaniem mający moc zmieniania świata; kuratorka projektu: Edyta Kozak.

***

19. Ciało/Umysł
Międzynarodowy Festiwalu Sztuki Tańca i Performansu
Dyrektor Artystyczna: Edyta Kozak
Festiwal finansowany przez m.st. Warszawa oraz współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Współorganizator: STUDIO teatrgaleria, Komuna Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Patroni medialni: TVP Kultura, Notes Na 6 Tygodni, Miesięcznik Teatr, Magazyn Didaskalia, Taniec, In Your Pocket, e-teatr.pl, teatrologia.info, teatralny.pl

Wsparcie medialne: taniecPOLSKA.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close