Inne

Warszawa/XVI Festiwal Ogrody Muzyczne: Teatr Bolszoj „Don Kichot” – chor. Aleksiej Fadejeczew (projekcja)

Zdjęcie: Warszawa/XVI Festiwal Ogrody Muzyczne: Teatr Bolszoj „Don Kichot” – chor. Aleksiej Fadejeczew (projekcja)

Fot. Damir Jusupow

Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 15 lipca – 9 sierpnia 2016 roku na Dziedzińcu Zamku Królewskiego odbywać się będzie w Warszawie XVI Festiwal Ogrody Muzyczne. Cykl taneczny Taniec na ekranie obejmuje w tym roku prezentacje baletowe z udziałem artystów z Teatru Bolszoj. Jako trzecia odbędzie się retransmisja baletu Don Kichot Ludwiga Minkusa w choreografii Aleksieja Fadejeczewa. Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego carskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Tym razem swoją wersję wznawia – w nowych kostiumach i dekoracjach Aleksiej Fadejeczew.

Widzowie kochają baletowe komedie, a najbardziej Don Kichota. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Kitri, córka oberżysty, kocha z wzajemnością biednego cyrulika Basilia, ale ojciec chce ją wydać za bogatego szlachcica. Na szczęście sprytny Basilio i rezolutna Kitri z pomocą błędnego rycerza Don Kichota oraz jego giermka Sancho Pansy wywiodą ojca dziewczyny w pole i otrzymają rodzicielskie błogosławieństwo. Pierwszą wersję choreograficzną Don Kichota do melodyjnej muzyki Minkusa stworzył Marius Petipa, ojciec XIX-wiecznego baletu rosyjskiego; nie mogło więc zabraknąć wielkiej sceny z udziałem zjaw i driad, znanej jako Sen Don Kichota.

Za klasyczną tradycją wystawiania Don Kichota podąża wiernie choreograf Aleksiej Fadejeczew, po raz kolejny realizując to pełne humoru i brawurowego tańca arcydzieło. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. W tej właśnie finałowej scenie znajduje się popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, rozbudowane do większej formy Grand Pas przez włączenie pomiędzy tańce Kitri i Basilia wariacji dwóch solistek. Wykonanie tego popisowego fragmentu i całego baletu, najeżonego technicznymi trudnościami, a jednocześnie wymagającego naturalnej, komicznej gry aktorskiej stawia olbrzymie wymagania przed tancerzami. Oprócz mistrzostwa tanecznego musza odznaczać się sceniczna charyzmą i osobowością. Tego nie zabraknie z pewnością podczas spektaklu transmitowanego z Teatru Bolszoj. Jako Kitri wystąpi Jekaterina Krysanowa, która podziwialiśmy jako kapryśną Kasię w Poskromieniu złośnicy, zaś sprytnym Basiliem będzie Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie, o uroku wiecznego chłopca.

Ludwig A. Minkus (1826–1917) / Aleksiej Fadejeczew

ДОНКИХОТ | DON QUIXOTE

DON KICHOT

Balet w trzech aktach (1869)

Premiera niniejszej inscenizacji na scenie Bolszoj: 2 lutego 2016

PREMIERA SEZONU

Transmisja LIVE HD przedstawienia:

10 kwietnia 2016 | niedziela |16.45

 

Obsada:

Jekaterina Krysanowa jako Kitri/Dulcynea

Siemion Czudin jako Basilio

Aleksiej Łoparewicz jako Don Kichot

Roman Simaczew jako Sancho Pansa

Wiktoria Jakuszewa jako Juanita

Anna Okuniewa jako Piccilia

Denis Miedwiediew jako Gamache

Anna Tichomirowa jako Tancerka Uliczna

Rusłan Skworcow jako Espada

Kristina Karasjowa jako Mercedes

Jegor Simaczew jako Lorenzo, ojciec Kitri

Galina Iwanowa jako jego żona

Aleksander Fadejeczew jako Książę

Jekaterina Barykina jako Księżna

Olga Smirnowa jako Królowa Driad

Daria Chochłowa jako Amorek

Anna Tichomirowa I wariacja w Grand Pas

Julia Stiepanowa II wariacja w Grand Pas

Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj

 

Realizatorzy:

Paweł Sorokin dyrygent

Aleksiej Fadejeczew wg Mariusa Petipy i Aleksandra Gorskiego choreografia

Walerij Lewental scenografia

Damir Ismagiłow światła

STRESZCZENIE BALETU

 

Prolog

Don Kichot, naczytawszy się romansów rycerskich, pragnie wyruszyć w podróż, aby bohaterskimi czynami wsławić swoje imię. Na swego giermka mianuje sługę, Sancho Pansę, człowiek obrotnego, ale raczej nie skorego do fantazjowania.

Akt pierwszy

W Barcelonie świąteczny gwar. Córka oberżysty Kitri flirtuje z zakochanym w niej cyrulikiem Basiliem. Ojciec Kitri Lorenzo, widząc ich razem, przepędza Basilia. Pragnie wydać córkę za bogatego szlachcica Gamacha. Kitri zdecydowanie sprzeciwia się woli ojca.

W samym środku beztroskiej zabawy na rynek wjeżdża Don Kichot ze swym giermkiem. Widząc oberżystę Don Kichot uznaje go za władcę zamczyska i pozdrawia ukłonem. Zdziwiony oberżysta odpowiada ukłonem i zaprasza rycerza do siebie. Zebrani za rynku stroją sobie żarty z Sancha, ale Don Kichot spieszy mu na ratunek.

W Kitri Don Kichot widzi wcielenie swego ideału – Dulcyneę, którą wybrał na damę swojego serca. Tymczasem Kitri po tańcach na rynku ucieka z miasta wraz z Basiliem. Lorenzo, Gamacho i Don Kichot postanawiają wyruszyć na jej poszukiwania.

Akt drugi

Obraz I

Kitri i Basil ukrywają się w tawernie. Pojawiają się Lorenzo, Gamacho i Don Kichot, i odnajdują zakochanych. Oberżysta chce, aby od razu ogłosić zaręczyny Kitri i Gamacha, ale Basilio, w porozumieniu z Kitri, odgrywa scenę samobójstwa. Kitri „płacze” nad ciałem kochanka. Don Kichot w szlachetnym oburzeniu oskarża karczmarza o bezduszność i pod groźbą użycia broni, zmusza go, aby zgodził się na małżeństwo córki z „umierającym” cyrulikiem. Gdy tylko młodzi otrzymują ojcowskie błogosławieństwo, Basilio zrywa się na równe nogi.

Obraz II

Na polanie koło młyna rozłożył się obóz cygański i wędrowny teatr. Nadchodzą Don Kichot i Sancho Pansa. Właściciel teatru zaprasza Don Kichota, aby obejrzał sztukę odgrywaną przez marionetki. Don Kichot zapomina jednak, że to jest teatr, wpada na scenę z bronią. Niszczy teatrzyk i lalki walcząc ze „złym magiem”. To wiatrak, którego skrzydło unosi nieszczęsnego Don Kichota w powietrze, a potem zwala na ziemię.

Obraz III

Ranny Don Kichot odpoczywa w lesie. Wydaje mu się, że las jest pełen potworów i gigantów. Sancho Pansa układa swego pana do snu, a sam biegnie po pomoc. Don Kichot śni, że widzi Dulcyneę, damę swego serca z twarzą Kitri, otoczoną przez driady i amorki.

Sancho Pansa spotyka polujących w lesie Księcia i Księżnę. Prosi ich o pomoc dla Don Kichota. Książę zaprasza wszystkich do swego zamku.

Akt trzeci

Zamek książęcy. Wszystko jest gotowe do uroczystości na cześć Don Kichota. Książę i Księżna dowiedzieli się od Sancha całej historii miłości Kitri i Basilia i pozwalają im świętować zaślubiny na zamku. Don Kichot i Sancho Pansa zajmują honorowe miejsca. Nadchodzą goście, wśród nich nowożeńcy i ich przyjaciele. Odbywają się tańce, na koniec swoją miłość przypieczętowują Kitri i Basilio. Wszystko dzięki dzielnemu błędnemu rycerzowi i jego wiernemu giermkowi.

Przedstawienie trwa około 3 godzin 10 minut (w tym 2 przerwy).

O zespole:

Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Na jego występy melomani wszystkich większych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku Dolby Digital Surround nie tylko do ważniejszych ośrodków kulturalnych, ale i do mniejszych miejscowości. Dziś transmisje te oglądają widzowie zgromadzeni w kilkuset salach kinowych, teatralnych i filharmonicznych całego świata.

Historia moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). W XX wieku zespół wypracował swój własny, niepowtarzalny, wręcz sportowy styl. Wirtuozeria solistów stoi na najwyższym poziomie. Balet Teatru Bolszoj przygotowuje przedstawienia, które wciąż są niedoścignionym wzorem dla innych zespołów baletowych, nawet tych zaliczających się do najwybitniejszych na świecie.

***

Bilety i karnety do nabycia w systemie sprzedaży internetowej eBilet.pl oraz w specjalnie wydzielonej z Kas Zamku Królewskiego w Warszawie „kasie ogrodowej” (płatność wyłącznie gotówką).

Godziny otwarcia „kasy ogrodowej”:
Od 21 czerwca do 14 lipca 2016 roku: 10.00-17.00 z wyjątkiem czwartków (w niedzielę kasa czynna od godz. 11.00)
Od 15 lipca do końca festiwalu:  17.00-19.30 z wyjątkiem czwartków (dzień wolny)
Tel.  + 48 724 634 361.

Bilet jednorazowego wstępu na projekcję – 12 zł
Karnet na wszystkie projekcje (17 pokazów) – 120 zł (normalny), 80 zł (ulgowy)
Bilety ulgowe przysługują seniorom, uczniom i studentom.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close