Warszawa/XVII Festiwal Ogrody Muzyczne: Teatr Bolszoj „Jezioro łabędzie” – chor. Jurij Grigorowicz (projekcja)

Zdjęcie: Warszawa/XVII Festiwal Ogrody Muzyczne: Teatr Bolszoj „Jezioro łabędzie” – chor. Jurij Grigorowicz (projekcja)

Fot. Anna Duda

Wersja do druku

Udostępnij

1 lipca startuje Festiwal Ogrody Muzyczne – wydarzenie o 17-letniej tradycji. Od 10 lat gościem honorowym festiwalu jest kraj, który dokładnie 1 lipca przejmuje prezydencję w Radzie Unii Europejskiej #EU2017EE. W tym roku jest nim Estonia, która również od kwietnia br. świętuje już 100-lecie uzyskania niepodległości. Festiwal potrwa od 1 do 26 lipca i obejmie 5 projekcji spektakli baletowych. Jako pierwszy zostanie pokazane Jezioro łabędzie Teatru Bolszoj w choreografii Jurija Grigorowicza. Jurij Grigorowicz, dziś 93-letni, honorowy baletmistrz Teatru Bolszoj, przez ponad trzydzieści lat był dyrektorem baletu w tym teatrze. Za Jezioro łabędzie zabrał się z konieczności. W 1969 roku tancerze moskiewscy zostali zaproszeni do Anglii. W programie tournée nie mogło zabraknąć Jeziora łabędziego, a inscenizacja z 1956 roku straciła już premierowy blask. Grigorowicz w twórczym tandemie ze scenografem Simonem Wirsaładze przedstawił rewolucyjną koncepcję. Niemal całą choreografię stworzył na nowo.

Czarownikowi, który więzi Odettę zmienił  imię – Rotbart został zastąpiony Geniuszem Zła, który stał się jednym z głównych bohaterów baletu. Burza nad jeziorem łamie łabędzią figurę, Odetta ginie, Książę traci wiarę w ideały, a zły duch triumfuje. Taka wizja nie miała szansy na aprobatę władzy radzieckiej. Do Anglii pojechało stare Jezioro, a nowe Grigorowicz musiał „poprawić”. To znaczy uciszyć burzę i połączyć bohaterów w finale, który przymuszony do zmiany choreograf sarkastycznie nazywał: „apoteozą w F-dur”. Pierwotną koncepcję udało mu się zrealizować dopiero w 2001 roku. Odtąd Bolszoj przedstawia jeden z najważniejszych baletów repertuaru klasycznego w tym dramatycznym, ale jakże realistycznym ujęciu.

Libretto na motywach scenariusza Władimira Biegiczewa i Wasilija Gelcera: Jurij Grigorowicz
Premiera niniejszej inscenizacji w Teatrze Bolszoj: 2 marca 2001 roku
Spektakl zarejestrowany podczas transmisji  Live HD:  25 stycznia 2015 roku
Choreografia (z wykorzystaniem elementów choreografii  Mariusa Petipy): Jurij Grigorowicz
Scenografia i kostiumy: Simon Wirsaładze
Dyrygent: Paweł Sorokin
W  rolach głównych: Swietłana Zacharowa – Odetta i Odylia, Jekaterina Barykina – Księżna Panująca, Denis Rodkin – Książę  Zygfryd, Artemij Bielakow – Geniusz Zła (Rotbart)

Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje, zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj

Czas trwania: ok. 2 godz. 45 min. z jedną przerwą

***

Koncerty i wydarzenia festiwalowe odbywać się będą pod honorowym patronatem Ambasady Republiki Estonii, jak i oficjalnego programu obchodów #Estonia100.

Eesti Kontsert (miniaturka)     Ambasada Estonii w Warszawie (miniaturka)     Estonia - prezydencja UE 2017 (miniaturka)

Tylko na Dziecięce Ogrody Muzyczne wstęp jest wolny. Bilety na koncerty: 15 zł, bilety na projekcje: 12 zł, karnety na koncerty: 60 zł, karnety na projekcje: 120 zł (normalny) i 60 zł (ulgowy). Sprzedaż biletów i karnetów od 20 czerwca w kasie ogrodowej Zamku Królewskiego oraz na e-bilet.pl.

Więcej szczegółów, w tym dokładny program festiwalu na: www.ogrodymuzyczne.pl

Ogrody Muzyczne logo (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 18:00

Warszawa: Dziedziniec Wielki Zamku Królewskiego – Muzeum

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close