Spektakle

Warszawa/XXI Festiwal Sztuka Ulicy: Teatr Novogo Fronta „Causa fatalis”

Zdjęcie: Warszawa/XXI Festiwal Sztuka Ulicy: Teatr Novogo Fronta „Causa fatalis”

Fot. z materiałów organizatorów.

Wersja do druku

Udostępnij

Causa Fatalis jest teatralną wariacją na temat zjawiska przyczynowości w ludzkim życiu. Inspiracją do powstania spektaklu była refleksja nad związkami przyczynowo-skutkowymi, w kontekście rozważań filozoficznych. Artyści odwołują się m.in. do buddyzmu i kultury Indii (gdzie źródeł przyczyny i skutku szukamy w tzw. karmie) oraz czerpią z nauki Arystotelesa. Teoria przyczynowości wg starożytnego filozofa wyróżnia cztery różne rodzaje przyczyn: causa materialism, formalism causa, causa efficiens oraz causa finalists. A co oznacza causa fatalis? Przedstawienie jest dynamiczną kombinacją współczesnego tańca i teatru ruchu z elementami akrobacji i nowego cyrku. W spektaklu wykorzystane zostały efekty pirotechniczne, a scena skonstruowana została w unikalnej technologii, typowej dla Novogo Fronta.

Reżyseria: Irina Andrejewa
Grają: Irena Kristekowá, Marie Bayerowá, Václav Kovář, Matěj Kohout, Achilleas Chariskos
Scenografia: Ondrej Zachar
Kostiumy: Daphne Aidoni, Janna Lundius

Produkcja: ART Prometheus

Teatr Novogo Fronta powstał w Sankt Petersburgu, w Rosji w 1993 roku. Od połowy lat dziewięćdziesiątych pracuje jednak w Pradze Czeskiej, gdzie artyści zdecydowali się osiąść po pierwszym europejskim tournee. Zaprezentowali wtedy swoją pierwszą premierę – spektakl Vremja Durak (Czas Głupi, 1994) opowiadający o niepewnej przyszłości Rosji. Zespół zrodził się z eksperymentów z ciałem – jedynego środka wyrazu jaki posiada aktor – oraz z przestrzenią w jakiej odbywa się wydarzenie. Obecnie charakteryzuje się własnym, łatwo rozpoznawalnym stylem – spektakle Teatru Novogo Fronta zbudowane są ze scen na pograniczu abstrakcji, sztuki cyrkowej i tańca współczesnego. Jest to niezwykłe połączenie wyrafinowanego obrazu, perfekcyjnego ruchu i podszytego groteską rosyjskiego poczucia humoru. Najważniejsze są tu: działanie, improwizacja i napięcie wzmocnione przez absurd ludzkiej tragedii. Kreatywność Teatru Novogo Fronta, jego sceniczne prezentacje robią wrażenie, zarówno jeśli chodzi o skalę jak i różnorodność przedsięwzięć: począwszy od teatru ulicznego i zaimprowizowaną scenografię po spektakle wystawiane na deskach tradycyjnych teatrów. Krytycy opisują przedstawienia grupy jako „gorzką groteskę tańca”, „taniec podzielony” i porównują rodzaj ekspresji artystów do tańca butoh.

Teatr Novego Fronta należy do czołówki europejskich teatrów alternatywnych. Posiada w swoim dorobku kilkanaście znakomitych premier oraz dziesiątki przedstawień prezentowanych w Czechach, w Niemczech, Polsce, Szwajcarii, na Węgrzech, Słowacji, Słowenii i w Anglii. Jest stałym bywalcem najważniejszych festiwali teatralnych na Węgrzech, Łotwie, w Polsce, w Bośni, w Danii i w Szkocji.(m.in Edinburgh Fringe Festival, gdzie niejednokrotnie zdobywał najwyższe nagrody). Odbył kilkanaście europejskich i światowych tournee – występował w Holandii, Belgii, Francji, Finlandii, Rosji, we Włoszech, Austrii, w Niemczech i w Indiach.. Członkami zespołu oraz artystami gościnnie w nim grającymi są aktorzy z całego świata: z Czech, Japonii, Rosji, Kanady, Włoch, Słowacji, Niemiec, Francji, Sardynii, Togo, Austrii, Danii, Grecji oraz z Polski. Założycielem i liderem grupy jest Irina Andrejewa.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close