Prapremiera spektaklu BiT miała miejsce we wrześniu 2014 roku w Tuluzie. To 49 spektakl autorstwa Maguy Marin. W centrum przedstawienia znajduje się kwestia rytmu. Głównymi tematami spektaklu jest refleksja nad tym, w jaki sposób forma wyłania się z rytmu i – szerzej – jak harmonizować rytmy jednostek, by żyć wśród innych ludzi.
Pomysł: Maguy Marin
w ścisłej współpracy z wykonawcami: Ulisesesem Alvarezem, Kaïsem Chouibi, Laurą Frigato,
Daphné Koutsafti, Cathy Polo, Ennio Sammarco
Kierownictwo techniczne i oświetlenie: Alexsandre Béneteaud
Muzyka: Charlie Aubry
Scenografia i rekwizyty: Louise Gras i Laura Pignon
Wykonanie kostiumów: Nelly Geyres i Raphaël Lo Bello
Nagłośnienie: Antoine Garry i Laïc Goubet
Kierownik sceny: Albin Chavignon
Podziękowania dla Louise’a Mariotte’a.
Gościnnie w spektaklu występują: Anna Hop, Katarzyna Kania, Natalia Wilk.
Maguy Marin jest wybitną francuską choreografką i tancerką. Tworzy spektakle na pograniczu tańca, teatru i sztuk wizualnych. Jest ceniona za nowatorskie poszukiwania artystyczne oraz za kreowane przez nią obrazy kondycji człowieka. Artystka tańczyła w Balecie Opery w Strasburgu oraz w zespole Baletu XX wieku Maurice’a Béjarta, gdzie zadebiutowała jako choreografka w 1976 roku. W 1978 roku razem z Danielem Ambushem założyła zespół Ballet Théâtre de l’Arche, który w 1984 roku zmienił nazwę na Compagnie Maguy Marin. Od 1987 roku artystka pracuje razem z kompozytorem Denisem Mariottem. W latach 1984-1997 Maguy Marin kierowała centrum choreograficznym w Créteil, a w latach 1998-2010 była dyrektorką centrum choreograficznego w Rillieux-la-Pape. W 2011 roku wróciła do rodzinnej Tuluzy, gdzie kieruje pracą swego zespołu. Jej spektakle to kolaże cytatów codziennych zachowań oraz scen metaforycznych. Łączą tematy uniwersalne z krytyką społeczeństw konsumpcyjnych. Artystka stworzyła około 40 spektakli dla swojego zespołu oraz kilka choreografii dla zespołów baletowych oper w Lyonie i w Paryżu, Het Nationaal Ballet w Amsterdamie i zespołu Nederlands Dans Theater w Hadze. Za swoje prace otrzymała nagrody na międzynarodowych konkursach choreograficznych w Nyonie w 1977 roku i Bagnolet w 1978 roku. W 1983 roku dostała Grand Prix National de Chorégraphie. Otrzymała także francuski Order Sztuki i Literatury. Najbardziej cenione spektakle jej autorstwa to May B z 1981 roku, Cendrillon z 1985 roku i Umwelt z 2004 roku.
Informacje o Maguy Marin i jej zespole: www.compagnie-maguy-marin.fr.
Koprodukcja spektaklu: Compagnie Maguy Marin i Théâtre Garonne – scéne européanne w Tuluzie,Théâtre de la Ville / Festival d’Automne w Paryżu, Monaco Dance Forum – Les ballets de Monte-Carlo, Opéra w Lille, La Filature, Scène nationale w Miluzie, Ballet du Nord Centre Choréographique National w Roubaix Nord-Pas de Calais, Charleroi Danses – Centre chorégraphique de la Fédération Wallonie-Bruxelles, MC2: Maison de la culture de Grenoble, Théâtre w Nîmes – scène conventionnée pour la danse contemporaine, la Fondation CRT w Mediolanie we współpracy z Change Performing Arts.
Partnerstwo: France Culture
Zespół Compagnie Maguy Marin jest dotowany przez Ministère de la Culture et de la Communication, Miasto Tuluzę, Région Midi-Pyrénées (który wspiera również przyjazd zespołu do Warszawy). Zespół otrzymał też wsparcie dla projektów zagranicznych od Instytutu Francuskiego, ADAMI oraz Regionu Midi-Pyrénées.
Przedstawienie przeznaczone dla widzów dorosłych.
Organizatorem festiwalu „Rozdroże 2014” jest Fundacja Sztuka i Współczesność we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Organizację festiwalu dofinansowano ze środków: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Stołecznego Warszawy oraz Instytutu Francuskiego w Warszawie. Partnerem i współorganizatorem pokazu spektaklu BiT Compagnie Maguy Marin jest Teatr Wielki – Opera Narodowa.