18. edycja festiwalu Mandala odbędzie się w dniach od 23 do 26 maja. Tegoroczny festiwal poprzez program i koncepcję rozciąga się na doświadczenie życia, w którym pojawia się mnóstwo choreograficznych mikro i makro wydarzeń, cielesnych przeżyć i relacji. Artystyczne propozycje wydarzenia mają za zadanie kształtować naszą wrażliwość, dzięki której patrzymy na to, co się wokół nas dzieje, precyzyjniej, z większą otwartością na zmianę, humor i kreatywność. Ulotność, unikalność tańca sprzyja zacieraniu się granic między artystami, a widzem.
Duet on cello, piano & a heartbeat (w ramach cyklu Obok Nas…)
O cyklu:
Pokazywane w tym cyklu spektakle taneczne odkrywają mistyczny wymiar istnienia człowieka i zbiorowości. Tancerze poprzez swoje działania poszukują odpowiedzi na pytania o jakość życia we wspólnocie, o miejsce tradycji, znaczenie kultury i rolę obyczajów w kontekście zmieniającego się trybu życia; w bezpośredni sposób polemizują z przemianami świadomościowymi zachodzącymi w świecie. Próby transformacji, zatarcia granicy między widzem a tancerzem stanowią o nowej jakości i powodują, że oddziaływanie sztuki na odbiorcę staje się bardzo osobiste i głębokie. Artyści przewidują relacje niejednoznaczności między sobą i odbiorcą. Często chcą osiągnąć maksymalną wieloznaczność, a postawa otwarta harmonizuje z bezinteresownym eksperymentowaniem. Dzięki niektórym spektaklom jesteśmy w stanie krytycznie analizować relację sztuki i społeczeństwa. Osobisty kapitał artystów ułatwia im szczerze pokazywać społeczne antagonizmy.
O spektaklu:
Praca jest poetycką opowieścią o traceniu, próbą uchwycenia melancholii związanej z przemijaniem, w której przeszłość i teraźniejszość splatają się ze sobą. Choreografia nagrodzona w konkursie zorganizowanym przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS z inicjatywy Sekcji Autorów Dzieł Choreograficznych, oraz w Warszawskim Konkursie Choreograficznym
Realizatorzy:
Choreografia oraz wykonanie: Kacper Szklarski, Katarzyna Leszek
Kostiumy: Klaudia Ostrega
Katarzyna Leszek – absolwentka studiów I stopnia na kierunku Taniec w Kulturze Fizycznej o specjalności Tancerz choreoterapeuta na AWF w Poznaniu oraz studiów II stopnia na kierunku choreografia na Akademii Muzycznej w Łodzi, a także kursu Choreografii Eksperymentalnej Centrum w Ruchu w Warszawie i I i II stopnia Studium Pedagogicznego na AM w Łodzi. Brała udział w Międzynarodowym Programie Tanecznym Vertigo Dance Company w Jerozolimie w Izraelu oraz ukończyła Międzynarodowy Program Tańca Współczesnego w szkole Nuova Officina Della Danza w Turynie we Włoszech. Zwyciężczyni międzynarodowego konkursu Solo Dance Contest 2021 w ramach 13. Gdańskiego Festiwalu Tańca za pracę illusions of shameless abundance. W 2021 roku jej praca walczyka w dwóch aktach została wyróżniona na konkursie choreograficznym do muzyki kompozytora polskiego ZAIKS, a fragment jej spektaklu holy melancholy wygrał konkurs choreograficzny organizowany w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca My Dance w Tarnowie 2022. Współzałożycielka Teatru Tańca Nieznany, działającego od 2018 roku na terenie Poznania. Od 2021 roku współpracuje z Teatrem Nowszym, z którym współtworzyła spektakl Blisko Tomasza Ciesielskiego. Autorka choreografii do spektaklu .PO’w koncepcji Sary Kozłowskiej, który realizowany był w ramach II edycji konkursu Szklarnia_Inkubator Teatralny (Przestrzenie Sztuki Łódź). Oprócz tego Katarzyna regularnie realizuje się poprzez udział w wielu produkcjach teatralno-tanecznych oraz komercyjnych (na przykład udział w teledysku Brodki – Game Change, Ofelii – Słony Kiss), zarówno jako tancerka jak i choreografka. W swoich praktykach ruchowych pracuje głównie improwizacją, szeroko pojętym językiem tańca współczesnego, a także z wrażliwością na własne ciało i procesy w nim zachodzące oraz przepływem informacji płynącym z relacji umysł-ciało.
Kacper Szklarski – tancerz, freelancer. Przez 5 lat uczył się na Wydziale Teatru Tańca Tańczył w takich spektaklach jak We are the revolution w choreografii Pauliny Będkowskiej, Schatten w choreografii Eriki Silgoner, Urban Creatures w choreografii Sebastiana Matthiasa, Firebirds w choreografii Ivana Alboresi, The Symphony of The Whispering Walls w choreografii Eriona Kruji, oraz DRAMA w choreografii Constanzy Macras i zespołu Dorky Park. Z powyższymi spektaklami miał szansę tańczyć na scenach Szwajcarii, Włoch, Polski, Niemiec, Portugalii, Chorwacji oraz Grecji. Oprócz tego cały czas się doszkala biorąc udział w warsztatach u wiodących europejskich choreografów i choreografek. Jego solo not now, not here zostało wyróżnione przez jury w trakcie konkursu SoloDuo, a jego poszerzona wersja not now, not here, maybe never dostało I nagrodę w konkursie 3…2…1… Taniec! w Krakowie.
Akademia Sztuk Teatralnych im St. Wyspiańskiego w Krakowie – grzybobranie / ZIMA NUKLEARNA
O spektaklu:
Piotr M. Wach poszerza swoją performatywno-choreograficzną praktykę o medium słowa. W ramach reżyserskiego debiutu Wach proponuje widzom rodzaj doświadczenia medytacyjnego, w którym tekst i ruch komponują się w organicznym pulsie. Ten intymny spektakl jest wzbogacony o muzykę i projekcje wykonywane na żywo, a autobiograficzny gest narracyjny dodaje wydarzeniu rysu realności.
Realizatorzy:
Reżyseria: Piotr M. Wach
Muzyka: Michał Smajdor
Kostiumy: Kamila Wdowska
Choreografia sceny walki: Mateusz Strawa
Kamera: Jakub Katarzyński
Zdjęcia i plakat: Magda Woch
Opieka artystyczna: Szymon Czacki
Konsultacje tekstu: Maria Spiss
Kreacja i performans: Oliwia Durczak , Adam Paczkowski, Maksymilian Piotrowski, Katarzyna Skowron, Błażej Szymański
Piotr Mateusz Wach – Student II r. Wydziału Reżyserii i Dramaturgii AST. Absolwent Wydziału Teatru Tańca AST w Bytomiu (2015) oraz Letniej Międzynarodowej Akademii Sztuk Pięknych i Mediów w Wenecji (choreografia i performance – 2017). Pracował jako aktor, performer i choreograf w Polsce i za granicą. Współpracuje z Narodowym Starym Teatrem, Teatrem im. J. Słowackiego w Krakowie i Teatrem Barakah. Stypendysta Prezydenta Miasta Krakowa (2023), Prezydenta Miasta Wrocławia (2021), Marszałka Województwa Śląskiego (2015).
Nagrody:
– Grand Prix 21. Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku za Rytuał 23 albo obrazy ze śmierci wodza (2017)
– Nagroda „Shaking The Walls” za Sen Kalibana (2019)
– Nagroda „Złota Czacha” za Ryszard. Ciało z gniewu (2015).
– „Złota Maska” Województwa Śląskiego za choreografię do spektaklu Heimsuchung/Nawiedzenie (2013).
Wstęp wolny na wszystkie wydarzenia, obowiązują zapisy pod mailem: atutysztuki@gmail.com
Festiwal dofinansowany ze środków Miasta Wrocław, ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.