Spektakle

Wrocław/Actor’s Hub: Kagaya Sanae i Irisawa Satahiko „Metoda Tomoe butoh” – pokaz pracy

Zdjęcie: Wrocław/Actor’s Hub: Kagaya Sanae i Irisawa Satahiko „Metoda Tomoe butoh” – pokaz pracy

Plakat: Karolina Mełnicka

Wersja do druku

Udostępnij

Mistrz Tomoe Shizune jest jedynym uczniem twórcy butoh, Tatsumiego Hijikaty, który wiernie kontynuował, a następnie rozwinął tę formę sztuki, tworząc metodę Tomoe butoh, pierwszą w Japonii wszechstronną współczesną metodę sztuki scenicznej. W ramach jesiennej edycji projektu Actor’s Hub w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, poświęconej japońskim tradycjom sztuk scenicznych, pokaz pracy poprowadzą Sanae Kagaya i Irisawa Satahiko z Tomoe Shizune & Hakutobo Butoh. Pokaz poprzedzony jest trzydniowymi warsztatami.

Wstęp wolny.
Prezentacja odbędzie się w języku japońskim z tłumaczeniem na angielski i polski.

Kagaya Sanae jest tancerką butoh, członkinią zespołu Tomoe Shizune & Hakutobo i uczennicą Tomoe Shizune. Jest arcymistrzynią klasycznego tańca japońskiego i absolwentką Tokijskiego Uniwersytetu Sztuk. Jest prezeską Office Tomoe Co. Ltd. i zasiada w zarządzie Japońskiego Stowarzyszenia Promocji Kultury oraz  japońskiego oddziału organizacji Emergency niosącej pomoc cywilnym ofiarom wojny. Już jako studentka brała udział w spektaklach Tomoe Shizune & Hakutobo. Występowała wielokrotnie, z zespołem i solo, na międzynarodowych festiwalach teatru i tańca. Uczestniczyła m.in. w Festiwalu w Adelajdzie, Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu, Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Sybinie, w tournée po Południowo-Wschodniej Azji pod patronatem Fundacji Japońskiej oraz w Biennale Musiques en Scène, Międzynarodowym Sympozjum Teatralnym w Dublinie i BodyConstitution w Instytucie Grotowskiego. Brała udział w projektach teatralnych – będących owocem współpracy z artystami z różnych dziedzin sztuki – zarówno w Japonii, jak i na świecie.

 

 

Irisawa Satahiko jest tancerzem butoh. W 1988 roku pobierał lekcje u Shizune. Jest członkiem zespołu Tomoe Shizune & Hakutobo, organizacji Ikebana International Tokyo Founding Chapter oraz Nihon Sekibutsu Kyokai. Posiada pierwszy dan w karate Kyokushin. Uczestniczył w 1990 roku w studiach zorganizowanych w ramach międzynarodowej wymiany pod patronatem rządu USA (projekt United States Information Agency). Występował w wielu spektaklach Tomoe Shizune, które prezentowane były m.in. na Festiwalu w Todze, Festiwalu w Adelajdzie, Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu, w Joyce Theatre w Nowym Jorku. Brał gościnny udział w spektaklach operowych: Haruka Naru Ribonne (scenariusz i reżyseria Masakatsu Gunji), Madame Butterfly (Opera Narodowa w Lyonie) i Czarodziejski flet (Opera NHK, Tokio). Jest współautorem oprawy plastycznej spektakli Tomoe Shizune & Hakutobo.

Zespół Tomoe Shizune & Hakutobo powstał w 1987 roku. Prowadzi go Tomoe Shizune, który odpowiada za reżyserię, choreografię, muzykę i oprawę plastyczną wszystkich spektakli zespołu. Mistrz Tomoe Shizune jest jedynym uczniem twórcy butō, Hijikaty Tatsumiego. Shizune wiernie kontynuował, a następnie rozwinął tę formę sztuki, tworząc metodę Tomoe butō, pierwszą we współczesnej Japonii wszechstronną metodę sztuki scenicznej. Zespół współpracował z artystami reprezentującymi wiele innych gatunków, m.in. jazz, rock, muzykę klasyczną, tradycyjne sztuki japońskie, operę, wideo (w tym cyfrowo przetwarzane), sztuki piękne i taniec współczesny. Grupa tworzy m.in. spektakle eksperymentalne z wykorzystaniem multimediów i ciała aktora, łącząc takie narzędzia jak: ekrany telewizyjne, systemy telefoniczne, Internet i technika motion capture. W ostatnich latach zespół popularyzuje butoh jako „sztukę otwartą”, prezentując bezpłatne spektakle m.in. w szkołach i ośrodkach opieki społecznej.

Więcej informacji: tomoe.com

O projekcie:

Actor’s Hub to nowy projekt w zakresie edukacji realizowany w Instytucie Grotowskiego. Będzie organizowany cyklicznie, dwa razy w roku – jesienią (październik–listopad) i wiosną (kwiecień). To cykl warsztatów zbierających doświadczenia w domenie treningu aktorskiego, badanego w Instytucie od roku 2004. W ciągu kilku intensywnych tygodni uczestnicy będą mogli zgłębić techniki, praktyki i filozofie ruchu z całego świata. W programach kolejnych edycji, opartych na różnorodnych tradycjach teatralnych, regularnie pojawiać się będą metody pracy Tadashiego Suzukiego i Theodorosa Terzopoulosa oraz Odin Teatret. Projekt adresowany jest do osób aktywnych fizycznie posiadających doświadczenie teatralne: profesjonalnych aktorów, studentów szkół aktorskich, tancerzy, choreografów, performerów oraz instruktorów i praktyków teatralnych.

Jesienna edycja w 2018 roku, pod hasłem Japanese Traces, poświęcona głównie będzie japońskim tradycjom: butoh i metodzie aktorskiej Tadashiego Suzukiego, a dopełnią ją m.in. metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa. Warsztatom praktycznym towarzyszyć będą pokazy prac i spotkania z artystami. Tegoroczna edycja przewidziana jest jako całościowy, zamknięty program, obejmujący wszystkie warsztaty w październiku i listopadzie, ale możliwe jest wzięcie udziału w wybranych sesjach.

Więcej informacji: http://grotowski-institute.art.pl

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close