Warsztaty

Wrocław/„BodyConstitution 2015” – „Tożsamość”: Aikido, Capoeira, Kalarippajattu (styl południowy) – trening otwarty

Zdjęcie: Wrocław/„BodyConstitution 2015” – „Tożsamość”: Aikido, Capoeira, Kalarippajattu (styl południowy) – trening otwarty

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach tegorocznej odsłony seminarium praktycznego BodyConstitution Instytut im. Jerzego Grotowskiego organizuje otwarte treningi Aikido, Capoeiry i Kalarippajattu (styl południowy), które  poprowadzą Przemysław Błaszczak ze Studia Dwóch Ścieżek (Aikido), Jakub Gontarski ze Studia Dwóch Ścieżek (Capoeira) i Sankar Lal Sivasankaran Nair ze Studia Kalari (Kalarippajattu). Treningi są jednodniowe, prowadzone w językach: polskim i angielskim.

Kontakt i zgłoszenia:
Kartę zgłoszenia należy przesyłać na adres Justyny Rodzińskiej-Nair justyna@grotowski-institute.art.pl. Liczba miejsc jest ograniczona. O udziale w treningu decyduje kolejność zgłoszeń.

Aikido

Na trening złożą się ćwiczenia wywodzące się ze sztuki walki aikido wypracowane przez Studio Dwóch Ścieżek. Ważnym elementem zajęć jest nauka koordynacji, uważności, skupienia oraz rozpoznawania mechaniki ciała na podstawie pracy z dźwigniami. Podstawowymi zagadnieniami będą: oddech pozostający w harmonii z ciałem, pierwotna ekspresja i obecność. Trening skupi się zarówno na pracy indywidualnej, jak i partnerskiej oraz grupowej.

Obowiązuje wygodny strój do pracy: długie spodnie oraz koszulka z długimi rękawami.

Przemysław Błaszczak jest aktorem, w latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala (udział w spektaklu Pieśń kozła – dytyramb). W latach 2002–2003 przygotował własny monodram Ecce Homo. Od 2004 roku jest aktorem Teatru ZAR. Uczestniczył w projekcie „Ewangelie dzieciństwa”. Występuje w dwóch częściach tryptyku Ewangelie dzieciństwa oraz w nowym spektaklu Teatru ZAR, Armine, Sister. Gra też w Mauzerze Heinera Müllera w reżyserii Theodorosa Terzopoulosa (2012) i razem z Alexandrą Kazazou w Kassander w reżyserii Io Voulgaraki (2015). Od 2005 roku uprawia japońską sztukę walki aikido pod okiem senseia Piotra Masztalerza (5 dan), w 2011 roku pobierał nauki u Juby Noura Shihana (6 dan) w Baja California (Meksyk). Obecnie bierze udział w zajęciach przygotowujących do bycia nauczycielem aikido. W 2005 roku przebywał w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitoriego, trenując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu poprzez trening oparty na tradycyjnym japońskim karate. Jest liderem Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution realizowanego w Instytucie Grotowskiego.

Capoeira

Punktem wyjścia treningu będą tradycyjne techniki oraz kody ruchowe ciała, przypisane capoeirze angola i regional, które mogą być wykorzystywane zarówno w pracy scenicznej, jak i codziennych relacjach międzyludzkich. Ważny element zajęć stanowi nauka tradycyjnych rytmów muzycznych i pieśni capoeiry i candomblé. Uczestnicy sesji poznają, w jaki sposób capoeira umożliwia indywidualny proces twórczej ekspresji między ciałem, głosem a dźwiękiem.

Jakub Gontarski jest absolwentem Wrocławskiej Szkoły Kaskaderów Filmowych 13. Praktykował sztuki walki: japońskie judo i brazylijską capoeirę (w Brazylii i wielu krajach Europy). Gra na instrumentach afrobrazylijskich. Interesuje się motoryką oraz mechaniką ciała. Improwizuje ruchowo na scenie z muzyką na żywo. Prowadził zajęcia ruchowe w przedszkolu „Ente” (Centrum Współpracy Europejskiej). Współpracował z Fundacją „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego. Prowadzi warsztaty z młodzieżą ze środowisk wykluczonych we Wrocławiu m.in. w ramach projektu „Myśl w Ruchu” Instytutu Muzyki i Tańca. Jest współorganizatorem Wrocławskiego Festiwalu Żywe Kultury Ruchu CYRKULACJE. Współtworzył spektakle Animan-I am that i Dom Wariatów. Współpracuje z Instytutem Grotowskiego jako lider Studia Dwóch Ścieżek działającego w ramach programu badawczego BodyConstitution. Pełni funkcję sekretarza Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych „Momentum”.

Studio Dwóch Ścieżek, w oparciu o doświadczenia liderów Studia w zakresie sztuk walki, Przemysława Błaszczaka (aikido) i Jakuba Gontarskiego (capoeira), podjęło poszukiwania treningu, w którym najważniejsza jest idea konfrontacji i otwarcia na nowe koncepcji pracy z ciałem i ruchem. „Dwie ścieżki” to nie tylko dwie odmienne tradycje ruchowe, japońska i brazylijska, wywodzące się z różnych kręgów kulturowych, lecz także ścieżki wojownika i performera, odmienne sztuki – walki i aktywności scenicznej. Łączy je perspektywa „człowieka praktykującego”, który nabywa nowe umiejętności niezależnie od tego, czy szuka performatywnych aspektów współczesnych sztuk walki czy źródeł performatywności scenicznej w dawnych praktykach wojowników. Praca Studia skupia się na relacjach człowieka wobec przestrzeni (zarówno przestrzeni pracy, jak i kontaktu z partnerem lub grupą) przez badanie sposobów stwarzania ciała w przestrzeni oraz eksplorowanie przestrzeni, która stwarza ciało. Bogate doświadczenie całego zespołu (Tomáš Wortner, Karolina Brzęk, Agnieszka Rybak) pozwala na wieloperspektywiczne spojrzenie na ideę „dwóch ścieżek”, a także dialog z tradycją oraz współtworzenie metod i narzędzi treningowych w procesie grupowym. Studio Dwóch Ścieżek działa przy Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu w ramach programu badawczego BodyConstitution.

Kalarippajattu

Kalarippajattu to sztuka walki pochodząca z południowoindyjskiego stanu Kerala, istniejąca od co najmniej XII wieku. Bogata w rytuały praktyka obejmuje naukę sekwencji ruchowych i chwytów obezwładniających przeciwnika, walkę wręcz oraz trening z użyciem broni drewnianej i metalowej (kije, noże, szable, włócznie), a także ćwiczenia siłowe, rozciągające i oddechowe. Trzy powszechnie rozróżniane style – północny, południowy i środkowy – różnią się między sobą sekwencjami ruchowymi i układami walk z bronią. Trening fizyczny dopełnia system leczniczy blisko związany z ajurwedą, obejmujący m.in. masaże lecznicze i uelastyczniające ciało oraz naukę o marmach – witalnych punktach ludzkiego ciała. Elementy kalarippajattu od wieków wykorzystywane są w tradycyjnym treningu keralskich aktorów i tancerzy, np. kathakali. Regularna praktyka kalarippajattu pozwala osiągnąć elastyczność, zwinność i koordynację ciała, poprawia siłę i wydolność organizmu, koncentrację i zmysł orientacji, uświadamia własne możliwości, pozwala kontrolować energię i kształci postawę duchową. Ze względu na swój wieloaspektowy charakter kalarippajattu jest propozycją zarówno dla miłośników sztuk walki, adeptów jogi, aktorów i tancerzy, jak i dla wszystkich osób zainteresowanych poszukiwaniem nowej formy ruchu, opartej na świadomej pracy nad własnym wnętrzem i jednocześnie pozwalającej na fizyczną ekspresję własnego temperamentu. Program treningów stylu południowego kalarippajattu obejmie naukę tradycyjnego pozdrowienia, podstawowych sekwencji ruchowych i kręcenia kijem bambusowym. Całość dopełnią ćwiczenia rozciągające i wzmacniające.

Sankar Lal Sivasankaran Nair pochodzi z Thiruvananthapuram (Kerala, Indie). Południowy styl kalarippajattu trenuje od 1990 roku. Do jego mistrzów należeli: Tirupuram C. Madhavan (Anjaneya Kalari Sangham), Jayachandran Nair (Kerala School of Martial Arts) oraz Thankappan Assan i Ajith Kumar (Maruthi Marma Chikilsa Kalari Sangham and Ayurveda), a obecnie – Raja Gopalan Assan. Jest także dyplomowanym masażystą ajurwedyjskim – zabiegów i masaży ajurwedyjskich uczył się w Thiruvananthapuram w latach 1999–2008 (m.in. w Instytucie Studiów Ajurwedyjskich, gdzie ukończył profesjonalny kurs Ayurveda Panchakarma; w Maruthi Marma Chikilsa Kalari Sangham & Ayurveda, a także w prywatnych poradniach lekarzy ajurwedyjskich – P.S. Sharmy i B.S. Jacoba z Somatheeram Resort). Pracował też jako terapeuta w Sivam Ayurvedic Specialty Hospital. W latach 2005–2008 współpracował z indyjską grupą teatralną Milón Méla, współprowadząc liczne warsztaty i występując na festiwalach w Indiach i Europie. Od 2008 roku mieszka we Wrocławiu. Uczy południowego stylu kalarippajattu (prowadzi regularne zajęcia we Wrocławiu oraz warsztaty w Polsce i za granicą: w Finlandii, Francji, Niemczech, Rosji, Włoszech) i wykonuje masaże ajurwedyjskie (ayurvedam.pl). Współzałożyciel Studia Kalari, działającego przy Instytucie Grotowskiego i uczestniczącego w programie badawczym BodyConstitution.
Więcej informacji: www.studiokalari.art.pl

***

BodyConstitution to program realizowany przez Instytut Grotowskiego w domenie research in practice; to całoroczna działalność studiów i zespołów artystycznych, których celem jest analiza w praktyce wybranych tradycji ruchowych i przeniesienie ich pryncypiów na potrzeby treningu aktora/performera; to cykl treningów, warsztatów, seminariów praktycznych i akademii; to platforma umożliwiająca świadomą, spójną i odpowiedzialną pracę z ciałem poprzez stworzenie „słownika” analizy i opisu technik i praktyki ruchu; to nowoczesne połączenie działania i refleksji w celu budowania głębokiej kultury ciała.

Seminarium praktyczne jest częścią projektu „BodyConstitution: międzykulturowy dialog o treningu aktora – cykl sesji warsztatowych, akademii i seminariów z udziałem studentów szkół teatralnych z Polski i Norwegii”, realizowanego w ramach programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach dziedzictwa kulturowego Europy w ramach Mechanizmu Finansowania EOG 2009–2014”.

Projekt finansowany z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Lichtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych.

Więcej: www.bodyconstitution.art.pl/;

www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1830&lang=pl

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close