Wrocław/„BodyConstitution 2016”: Savvas Stroumpos „Metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa” – pokaz pracy

Zdjęcie: Wrocław/„BodyConstitution 2016”: Savvas Stroumpos „Metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa” – pokaz pracy

Fot. Irena Lipińska

Wersja do druku

Udostępnij

W kwietniu 2016 roku Instytut Grotowskiego zaprasza na kolejne seminarium praktyczne w ramach BodyConstitution. Trzon BodyConstitution tworzą grupy działające przy Instytucie Grotowskiego. Zespoły te zajmują się wybranymi technikami/tradycjami ruchu bądź na bazie źródłowych technik ruchowych stworzyły swoje własne metody treningu aktora.

Jako wydarzenie towarzyszące seminarium praktycznego odbędzie się pokaz pracy Savvasa Stroumposa Metoda pracy Theodorosa Terzopoulosa. Pokaz pracy stanowi wprowadzenie do znanej i cenionej metody Theodorosa Terzopoulosa, nauczanej w międzynarodowych akademiach i szkołach teatralnych oraz uniwersytetach, która inspiruje aktorów na całym świecie. To intensywny trening psychofizyczny dla aktorów, bazujący na kontroli oddechu, w którym oddech, a nie ciało ludzkie, staje się centralnym elementem teatralnej kreacji.

Proces prób w Teatrze Attis nie polega na realizacji dramatycznej koncepcji; jest przygodą podczas podróży do pejzażu pamięci, poszukiwaniem zagubionych kluczy jedności ciała i mowy, słowa jako naturalnej jedności.
Heiner Müller, Berlin 1987

Zaprezentowane zostaną główne elementy metody:

– kontrola oddechu przeponowego

– techniki autokoncentracji

– świadomość i aktywacja osi ciała i centrum ciała

– całkowita aktywacja rezonatorów

– emancypacja głosu

– rozwój wytrzymałości fizycznej i psychicznej

– rytmiczna interpretacja tekstu (tragedia starogrecka i teksty klasyczne).

Savvas Stroumpos urodził się w 1979 roku w Atenach (Grecja). W 2002 roku ukończył szkołę teatralną przy Narodowym Teatrze Grecji. W 2003 roku uzyskał tytuł magistra praktyki teatralnej Uniwersytetu Exeter. Od 2006 roku pracował jako asystent reżysera Theodorosa Terzopoulosa. Zagrał w następujących spektaklach Teatru Attis: Hamlet – lekcja Borisa Pasternaka,Prometeusz w okowach Ajschylosa, Impromptu „Ohio” Samuela Becketta,Ajaks – szaleństwo Sofoklesa (pierwsza i druga wersja), Ostatnia maskaCostasa Logarasa, Kasandra Mariosa Pontikasa. Z zespołem Zero Point wyreżyserował Kolonię karną i Przemianę Franza Kafki, Jak wam się podoba Williama Szekspira, Dokument, będący adaptacją tekstów Samuela Becketta, Primo Leviego i podkomendanta Marcosa, oraz Woyzecka Georga Büchnera. Jego przedstawienia prezentowane są na Nowej Scenie Teatru Attis.

Theodoros Terzopoulos urodził się w wiosce Makrygialos. Studiował w Szkole Teatralnej K. Michailidisa w Atenach (1965–1967) i pracował jako asystent reżysera w Berliner Ensemble (1972–1976). W latach 1981–1983 był dyrektorem Szkoły Teatralnej Narodowego Teatru Północnej Grecji, a w latach 1985–1988 dyrektorem artystycznym festiwalu Międzynarodowe Spotkanie ze Starożytnym Dramatem Greckim w Delfach, w których uczestniczyły wybitne osobistości świata teatru, między innymi Heiner Müller, Tadashi Suzuki, Min Tanaka, Anatolij Wasiljew, Robert Wilson, Andrzej Wajda. W 1985 roku założył Teatr Attis. Od 1990 roku jest jednym z członków-założycieli Międzynarodowego Instytutu Teatru Obszaru Morza Śródziemnomorskiego, a od 1991 roku kieruje jego pracami. Instytut zorganizował: międzynarodowy festiwal „Violence and Peace in the Mediterranean Theatre” (Przemoc i pokój w Teatrze Śródziemnomorskim) (Patra, 1991), Dni Edukacji Teatralnej (Mytilini) i szereg konferencji. Od 1993 roku pełni rolę przewodniczącego Międzynarodowego Komitetu Olimpiady Teatralnej. Był dyrektorem artystycznym następujących jej edycji: w Delfach (1995, „Przez tysiąclecia”), w Shizuoce (1999, „Dając nadzieję”), w Moskwie (2001, „Teatr dla ludzi”), w Stambule (2006, „Przekraczając granice”), Seulu (2010, „Sarang. Miłość i człowieczeństwo”), Pekinie (2014, „Marzenie”). W roku 2005 wznowił Międzynarodowe Spotkanie ze Starożytnym Dramatem Greckim, odbywające się od tej pory w Sykionie, kolejne edycje odbyły się w 2006 i 2011 roku. Reżyserował tragedie Ajschylosa, Sofoklesa, Eurypidesa, sztuki najwybitniejszych współczesnych pisarzy europejskich, m.in. Brechta, Lorki, Müllera, Becketta, oraz współczesnych pisarzy greckich. Pracował w wielu teatrach zagranicznych, m.in. w Teatro Olimpico w Vicenzy, Teatrze na Tagance w Moskwie. Gościł na licznych międzynarodowych festiwalach i współpracował z wybitnymi aktorami z całego świata. Przez dwadzieścia dziewięć lat Teatr Attis zagrał tysiąc dziewięćset pięćdziesiąt przedstawień zarówno w Grecji, jak i za granicą. Do najsłynniejszych z nich należą: Bachantki (1986, 2001), Materiały do Medei (1988, 1995, 1996, 2002), Kwartet (1989, 1993), Persowie (1990, 2003, 2006), Wyzwolenie Prometeusza (1991), Fedra (1991), Antygona (1994), Prometeusz w okowach (1995, 2008, 2010), Herakles (1997), Filoktet (2003), Ajaks. Szaleństwo (2004), Król Edyp (2006), Kasandra (2007), Panna Julia (2008), Mauzer (2009), Alarm (2010), Antygona (2011).

Metod pracy Theodorosa Terzopoulosa naucza się w szkołach teatralnych i wydziałach filologii klasycznej na trzydziestu uniwersytetach. Reżyser jest laureatem wielu nagród teatralnych w Grecji i za granicą. Na temat jego metody pracy i podejścia do pracy teatralnej powstało wiele książek, wydanych i tłumaczonych m.in. w Niemczech, Anglii, Grecji, Turcji, Rosji i Chinach.

Wstęp wolny!

Pokaz odbędzie się w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski.

***

W programie BodyConstitution udział biorą: Studio Kalari (liderzy Sankar Lal Sivasankaran Nair i Justyna Rodzińska-Nair), Studio Dwóch Ścieżek (liderzy Przemysław Błaszczak i Jakub Gontarski), Teatr ZAR (lider Jarosław Fret), Studio Matejka (lider Matej Matejka) oraz Grupa Jubilo (liderzy Diego Pileggi, Agnieszka Bresler i Joshua Doerksen).

Seminarium praktyczne jest częścią projektu „BodyConstitution: międzykulturowy dialog o treningu aktora – cykl sesji warsztatowych, akademii i seminariów z udziałem studentów szkół teatralnych z Polski i Norwegii”, realizowanego w ramach programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach dziedzictwa kulturowego Europy w ramach Mechanizmu Finansowania EOG 2009–2014”.

Projekt finansowany z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Lichtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych.

Body Constitution belka1 (miniaturka)

Partnerzy:

Body Constitution belka2 (miniaturka)PWST Kraków (miniaturka)

Więcej na stronie BodyConstitution

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 15:00

Wrocław: Sala Studyjna, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close