Warsztaty

Wrocław/„BodyConstitution 2016”: Tomoe Shizune & Hakutobo – warsztaty metody Tomoe butoh

Zdjęcie: Wrocław/„BodyConstitution 2016”: Tomoe Shizune & Hakutobo – warsztaty metody Tomoe butoh

Wersja do druku

Udostępnij

W kwietniu 2016 roku Instytut Grotowskiego zaprasza na kolejne seminarium praktyczne w ramach BodyConstitution. Kagaya Sanae i Amano Uzumi z zespołu Tomoe Shizune & Hakutobo poprowadzą warsztaty metody Tomoe butoh. Warsztat będzie odbywał się w języku angielskim. Koszt: 250 zł.

Zgłoszenia: kartę zgłoszenia należy przesłać do 20 marca 2016 roku na adres Justyny Rodzińskiej-Nair: justyna@grotowski-institute.art.pl, wpisując w temacie wiadomości „Warsztaty BodyConstitution” z dopiskiem tytułu wybranych warsztatów. Liczba miejsc ograniczona. O udziale decyduje kolejność zgłoszeń.

Butoh to współczesna japońska sztuka sceniczna. Członkowie zespołu przedstawią wszechstronną metodę Tomoe butoh, która pozwala na wypracowanie ekspresji ciała w oparciu o techniki butoh. Istotnymi elementami metody są relacja „świadomości ciała” i „środowiska (scenicznego)” oraz pełna afirmacja indywidualności tancerza/aktora. Uczestnicy warsztatów będą doskonalić techniki twórczej fizycznej ekspresji, w tym taniec i techniki aktorskie.

Zespół Tomoe Shizune & Hakutobo powstał w 1987 roku. Prowadzi go Tomoe Shizune, który odpowiada za reżyserię, choreografię, muzykę i oprawę plastyczną wszystkich spektakli zespołu. Mistrz Tomoe jest jedynym uczniem twórcy butoh, Hijikaty Tatsumiego, który wiernie kontynuował, a następnie rozwinął tę formę sztuki, tworząc metodę Tomoe butō, pierwszą w Japonii wszechstronną współczesną metodę sztuki scenicznej. Zespół współpracował z artystami reprezentującymi inne gatunki, m.in. jazz, rock, muzykę klasyczną, tradycyjne sztuki japońskie, operę, wideo, sztuki piękne i taniec współczesny. Grupa tworzy m.in. spektakle eksperymentalne z wykorzystaniem multimediów i ciała aktora, łącząc narzędzia, takie jak: ekrany telewizyjne, systemy telefoniczne, Internet i technika motion capture. W ostatnich latach zespół propaguje „otwartą sztukę butoh”, prezentując bezpłatne spektakle m.in. w szkołach i ośrodkach opieki społecznej.

Więcej informacji: http://www.tomoe.com/index_e.html

Kagaya Sanae jest tancerką butoh, uczennicą Tomoe Shizune, członkinią zespołu Tomeo Shizune & Hakutobo. Jest także arcymistrzynią klasycznego tańca japońskiego. Posiada dyplom Tokijskiego Uniwersytetu Sztuki. Jako studentka brała udział w spektaklach zespołu Tomoe Shizune & Hakutobo. Występowała wielokrotnie, w zespołach i solowo, na międzynarodowych festiwalach teatru i tańca. Uczestniczyła m.in. w Festiwalu w Adelajdzie, Międzynarodowym Festiwalu w Edynburgu, Tournée Południowo-Wschodniej Azji pod patronatem Fundacji Japońskiej oraz w Biennale Musiques en Scene. Grała monodram Kanzan w reżyserii Tomoe (premiera w 1999 roku w Teatrze im. Samuela Becketta w ramach Międzynarodowego Sympozjum Teatralnego w Dublinie). Spektakl otrzymał bardzo dobre recenzje. Występowała w wielu spektaklach, zarówno w Japonii, jak i na świecie, współpracując z artystami z różnych dziedzin sztuki.

Amano Uzumi jest tancerką butoh i mistrzynią ikebany – tradycyjnej japońskiej sztuki układania kwiatów. W 1985 roku została uczennicą Hijikaty Tatsumiego, a w 1987 roku Tomeo Shizune. Była główną tancerką w spektaklu Magdalena kosmosu skóry – historia drzewa, zaprezentowanego w oficjalnym programie Festiwalu Toga w 1989 roku, z choreografią, w reżyserii i z muzyką Tomeo Shizune. Grała też w wielu innych spektaklach Tomeo Shizune. Wystąpiła m.in. w Joyce Theater w Nowym Jorku, na Festiwalu w Adelajdzie i w oficjalnym programie Międzynarodowego Festiwalu w Edynburgu, a także, gościnnie, w Madame Butterfly (Narodowa Opera w Lyonie) i Magicznym flecie (Opera NHK w Tokio). Była asystentką reżysera w spektaklu opery Nankuan – w reżyserii i z choreografią Tomeo Shizune, zrealizowanego z tradycyjnym teatrem z Tajwanu i prezentowanego w Narodowym Teatrze Eksperymentalnym w Taipei. Spektakl zdobył Grand Prix piątej edycji nagród sztuki Taishin w 2007 roku, a w 2010 roku został zaprezentowany na Festival de L’imaginare w Operze Bastille w Paryżu, spotykając się z bardzo dobrym przyjęciem.

***

Trzon BodyConstitution tworzą grupy działające przy Instytucie Grotowskiego. Zespoły te zajmują się wybranymi technikami/tradycjami ruchu bądź na bazie źródłowych technik ruchowych stworzyły swoje własne metody treningu aktora. W programie BodyConstitution udział biorą: Studio Kalari (liderzy Sankar Lal Sivasankaran Nair i Justyna Rodzińska-Nair), Studio Dwóch Ścieżek (liderzy Przemysław Błaszczak i Jakub Gontarski), Teatr ZAR (lider Jarosław Fret), Studio Matejka (lider Matej Matejka) oraz Grupa Jubilo (liderzy Diego Pileggi, Agnieszka Bresler i Joshua Doerksen).

Seminarium praktyczne jest częścią projektu „BodyConstitution: międzykulturowy dialog o treningu aktora – cykl sesji warsztatowych, akademii i seminariów z udziałem studentów szkół teatralnych z Polski i Norwegii”, realizowanego w ramach programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach dziedzictwa kulturowego Europy w ramach Mechanizmu Finansowania EOG 2009–2014”.

Projekt finansowany z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Lichtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych.

Body Constitution belka1 (miniaturka)

Parnerzy:

Body Constitution belka2 (miniaturka)      PWST Kraków (miniaturka)

Więcej na stronie BodyConstitution

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close