Spotkania

Wrocław/Instytut Grotowskiego: Seminarium praktyczne „BodyConstitution 2015” – „Tożsamość”

Zdjęcie: Wrocław/Instytut Grotowskiego: Seminarium praktyczne „BodyConstitution 2015” –  „Tożsamość”

Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 23- 26 kwietnia 2015 roku Instytut Grotowskiego zaprasza na kolejne seminarium praktyczne w ramach BodyConstitution. W programie m.in. bezpłatne treningi aikido, capoeiry i kalarippajattu, a także wykład, pokazy pracy i spektakle. Tematem tegorocznego seminarium jest jedno z najważniejszych zagadnień podejmowanych w praktyce aktorskiej, czyli tożsamość. Podczas czterodniowego seminarium organizatorzy i uczestnicy postarają się znaleźć odpowiedź na pytania: w jakim stopniu aktor jest zdolny do identyfikacji/dezidentyfikacji z odgrywaną na scenie postacią? Czy tożsamość sceniczna jest wyłącznie zbiorem wypracowanych zasad? Jak konstytuuje się indywidualność i tożsamość artysty w zależności od kontekstu kulturowego i społeczno-historycznego oraz jego osobistych uwarunkowań i doświadczeń? Jakie cechy odróżniają aktora Zachodu od aktora Orientu?

Trzon BodyConstitution tworzą grupy działające przy Instytucie Grotowskiego. Zespoły te zajmują się wybranymi technikami/tradycjami ruchu bądź na bazie źródłowych technik ruchowych stworzyły swoje własne metody treningu aktora. W programie BodyConstitution udział biorą: Studio Kalari (liderzy Sankar Lal Sivasankaran Nair i Justyna Rodzińska-Nair), Studio Dwóch Ścieżek (liderzy Przemysław Błaszczak i Jakub Gontarski), Teatr ZAR (lider Jarosław Fret), Studio Matejka (lider Matej Matejka) oraz Grupa Jubilo (liderzy Diego Pileggi, Agnieszka Bresler i Joshua Doerksen). Dzięki zaangażowaniu tych grup będzie można wziąć udział w treningach aikido, capoeiry oraz kalarippajattu.

Instytut Grotowskiego we współpracy z Oslo National Academy of the Arts oraz Państwową Wyższą Szkołą Teatralną w Krakowie Filią we Wrocławiu pragnie stworzyć przestrzeń spotkania i wymiany doświadczeń oraz uczenia się od zaproszonych pedagogów oraz wybitnych artystów i mistrzów technik ruchowych reprezentujących odmienne tradycje i metody pracy z ciałem (sztuki walki, techniki z pogranicza teatru, tańca oraz kontakt improwizacji). Wymiana ta odbywać się będzie zarówno na płaszczyźnie praktyczno-warsztatowej, jak i na poziomie refleksji teoretycznej. W myśl tej zasady studenci oraz nauczyciele szkół teatralnych z Polski i Norwegii oraz członkowie studiów biorących udział w programie BodyConstitution wezmą udział w zamkniętych warsztatach prowadzonych przez Savvasa Stroumposa i Maria Barzaghiego.

Otwarty charakter mają wykłady oraz pokazy pracy:

23 kwietnia o godz. 17.00 Piotr Bursiewicz opowie o aktywności fizycznej aktorów ruchu z perspektywy rehabilitacji sportowej. 24 kwietnia o godz. 16.30 Savvas Stroumpos z greckiego Teatru Attis zaprezentuje metody pracy Theodorosa Terzopoulosa. W sobotę o godz. 16.30 odbędzie się pokaz pracy Simony Sali i Sankara Lala Sivasankara Naira z udziałem Daisuke Yoshimoto. Tematem pokazu będzie fizyczne przygotowanie aktora do treningu rozumianego jako proces dramaturgiczny. Ostatniego dnia seminarium, o godz. 17.00, zaprezentuje się aktor-tancerz kathakali Mario Barzaghi z włoskiego Teatro dell’Albero. Wykłady i pokazy odbywać się będą w Sali Teatru Laboratorium.

Treningi

24 kwietnia o godz. 20.15 na placu przed kościołem św. Elżbiety wystąpi Daisuke Yoshimoto. Akcja mistrza butoh jest ściśle związana z tematem tożsamości aktora/performera, ukazuje mnogość możliwych identyfikacji artysty oraz różnorodność definicji podmiotowości performera. Dodając akcję Daisuke Yoshimoto do programu seminarium praktycznego BodyConstitution, stawiane są pytania, jak świadectwo zmienia i konstytuuje tożsamość aktora, w jaki sposób performer może dawać świadectwo i samego siebie powoływać na świadka wydarzeń, które nie są częścią jego doświadczenia?

25 i 26 kwietnia Teatr ZAR zaprasza do Studia Na Grobli na spektakl Armine, Sister.

Rezerwacja bezpłatnych miejsc: sekretariat@grotowski-institute.art.pl

tel. 71 34 45 320.

***

BodyConstitution to program realizowany przez Instytut Grotowskiego w domenie research in practice; to całoroczna działalność studiów i zespołów artystycznych, których celem jest analiza w praktyce wybranych tradycji ruchowych i przeniesienie ich pryncypiów na potrzeby treningu aktora/performera; to cykl treningów, warsztatów, seminariów praktycznych i akademii; to platforma umożliwiająca świadomą, spójną i odpowiedzialną pracę z ciałem poprzez stworzenie „słownika” analizy i opisu technik i praktyki ruchu; to nowoczesne połączenie działania i refleksji w celu budowania głębokiej kultury ciała.

Seminarium praktyczne jest częścią projektu „BodyConstitution: międzykulturowy dialog o treningu aktora – cykl sesji warsztatowych, akademii i seminariów z udziałem studentów szkół teatralnych z Polski i Norwegii”, realizowanego w ramach programu „Promowanie różnorodności kulturowej i artystycznej w ramach dziedzictwa kulturowego Europy w ramach Mechanizmu Finansowania EOG 2009–2014”.

Projekt finansowany z funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Lichtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych.

Więcej: www.bodyconstitution.art.pl/;

www.grotowski-institute.art.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=1830&lang=pl

Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close