Wrocław/Instytut im. Jerzego Grotowskiego/cykl Monosytuacje: Studio Matejka „Charmolypi”

Zdjęcie: Wrocław/Instytut im. Jerzego Grotowskiego/cykl Monosytuacje: Studio Matejka „Charmolypi”

Fot. Karol Jarek

Wersja do druku

Udostępnij

Prapremierami spektakli Charmolypi oraz The Woman Decomposed w piątek (1 lutego) rozpocznie się w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu cykl małych form teatralnych „Monosytuacje”. Potrwa on do połowy marca. 

Oba przedstawienia są rezultatem poszukiwań Studia Matejka – laboratorium teatru fizycznego kierowanym przez Mateja Matejkę, które bada różne techniki ekspresji ciała. Pierwszy z nich to mapa myśli kobiety walczącej z niepewnością, poczuciem braku własnej tożsamości i niezrozumieniem siebie w rzeczywistości. Aktorka za pomocą ciała wyraża emocje, których nie jest w stanie nakreślić słowami. Tytułowe „charmolypi” w języku greckim oznacza „radosny smutek” i odnosi się do dwoistości, która tkwi u źródeł ludzkiego doświadczenia.

 

Spektakl Charmolypi jest zbudowany z osobistych historii aktorki, wyrażonych poprzez ekspresję ciała. Tam bowiem, gdzie kończy się możliwość wyrażania za pomocą słowa, rodzi się opowieść wypływająca z cielesności. W niej można odnaleźć brakujące odłamki siebie, dzięki którym można wyjść z egzystencjalnego kryzysu, z zerowego punktu istnienia – wrócić do siebie, do życia lub śmierci. Przedstawienie to swoista mapa myśli kobiety walczącej z niepewnością, co jest snem, a co niezrozumieniem siebie w rzeczywistości.

Greckie słowo „charmolypi” odnosi się do dwoistości, która tkwi u źródeł ludzkiego doświadczenia. W wolnym tłumaczeniu oznacza „słodko-gorzki” lub „radosny smutek”. W języku potocznym, często mówi się, że „charmolypi” mają ludzie starsi, znaczy to, że są bogaci w doświadczenia życiowe.

Woda musi spłynąć. Czas płynie kropla po kropli. Cały świat jest pogrążony w chaosie. Minuta ciszy za zdesperowanych. Dla tych, co czekają… W pustce, bez nadziei. Tylko pamięć może przynieść światło. Jakby ciało było piórem: piszesz, przestajesz, uzupełniasz atrament, piszesz dalej… Jakby tylko było piórem.

Alexandra Kazazou

AUTORKA/AKTORKA: Alexandra Kazazou
REŻYSERIA: Matej Matejka
MUZYKA: Daniel Han
WSPÓŁPRACA MUZYCZNA: Ditte Berkeley
DRAMATURGIA: Matej Matejka, Bryan Brown
WSPÓŁPRACA NAD PARTYTURĄ RUCHOWĄ: Magdalena Koza, Vivien Wood
KOSTIUMY: Agnieszka Katyńska
Czas trwania: 40’




Alexandra Kazazou
urodziła się we Wrocławiu. Jest pół Greczynką, pół Polką. Studiowała aktorstwo na Uniwersytecie Arystotelesa w Salonikach i pracowała jako aktorka w Północnym Teatrze Narodowym w Salonikach. Współzałożycielka grupy teatralnej Asypka w Atenach, ukończyła aktorski program magisterski organizowany przez Teatr Pieśń Kozła we współpracy z Manchester Metropolitan University School of Theatre. Obecnie należy do zespołu Studia Matejka. Jest także członkinią Odra Ensemble i współinicjatorką projektu „Jubilo”. Prowadzi zajęcia z antycznej tragedii greckiej na Uniwersytecie Wrocławskim. W swych badaniach skupia się na funkcji chóru w tragedii greckiej. Odbyła wyprawę na Kubę – w okolice bazy Guantanamo, która była dla niej ważnym doświadczeniem oraz źródłem inspiracji. Posiada dyplom z jogi ashtanga.

Matej Matejka – lider i założyciel Studia Matejka, studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2000–2005 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc następujące projekty i przedstawienia: Sonety ciemnej miłości, Podróż na stację oraz Sclavi/Pieśń Emigranta. Od roku 2005 współpracuje z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego, gdzie zajmuje się badaniem ekspresji fizycznej w teatrze. Jest też aktorem i liderem treningu fizycznego w Teatrze ZAR. Występuje w Ewangeliach dzieciństwa, Cesarskim cięciu. Próbach o samobójstwie i Anhellim. Wołaniu. Prowadzi własne sesje praktyczne pod nazwą Wakening the Listening Body (Budzenie słuchającego ciała) w Instytucie Grotowskiego, a także z Teatrem ZAR, zarówno w Polsce, jak i za granicą. W swojej pracy poszukuje „esencji komunikacji” aktora, w której taniec i dramat są jedynie nośnikami aktorskiej ekspresji.

Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania w zakresie technik performansu XXI wieku, które funkcjonuje ponad granicami – między poszczególnymi gatunkami performansu, różnymi technikami treningowymi oraz między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. W toku praktycznych badań aktorzy rozwijają sprawność, by móc „wypowiedzieć się” fizycznie, wykorzystując różne myśli, obrazy i słowa.
Celem Studia Matejka nie jest stworzenie czegoś „odmiennego” od istniejących praktyk performatywnych i systemów treningowych. Traktujemy istniejące metody jako punkt wyjścia do poszukiwań pedagogicznych i twórczych, tworząc mapę odkryć, rozpoznając wzorce i/lub sprzeczności, i włączamy je do powstającej pracy.

Zespół Studia Matejka tworzy ośmiu aktorów z siedmiu krajów, a jego liderem jest Matej Matejka. Ze Studiem współpracują regularnie: Vivien Wood (Wielka Brytania), Sarie Mairs Slee (Wielka Brytania/USA) i Milan Kozanek (Słowacja) – wspomagają lidera w badaniach psychofizycznych; Ditte Berkeley (Dania/Wielka Brytania) i Jarosław Fret (Polska) – prowadzą trening muzyczny i nadzorują komponowanie muzyki; Bryan Brown (USA) wspiera zespół w zakresie dramaturgii przedstawień. Nad pracami zespołu akademickiego czuwa Sarie Mairs Slee (USA), której pomagają Torbjorn Oppedal (Norwegia) i Ragnhild Freng Dale (Norwegia) dokumentujący poszukiwania laboratoryjne, kontekstualizujący je i dostarczający potrzebne do nich materiały. W skład zespołu filmowego i dokumentalnego wchodzą Adam Hanuljak (Słowacja), Peter Kotrha (Słowacja) i Karol Jarek (Polska). W pracę artystyczną Studia zaangażowanych jest dziewiętnaście osób z jedenastu krajów.

Więcej informacji na: www.studiomatejka.com.

 

1–2 lutego {piątek–sobota} 19:00
Sala Teatru Laboratorium
Bilety: 10 zł
Rezerwacja i sprzedaż biletów:
sekretariat@grotowski-institute.art.pl; tel. 71 34 45 320
Bilety online
Prapremiera
Spektakl w językach polskim, angielskim i greckim

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Wrocław: Sala Teatru Laboratorium, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Rynek-Ratusz 27

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close