Warsztaty

Wrocław/Instytut im. Jerzego Grotowskiego: Warsztaty ekspresji fizycznej „Spotkania przeciwstawień” Mateja Matejki

Zdjęcie: Wrocław/Instytut im. Jerzego Grotowskiego: Warsztaty ekspresji fizycznej „Spotkania przeciwstawień” Mateja Matejki

Zdjęcie z warsztatów teatru fizycznego w Zgorzelcu/Gorlitz, fot. Apolonia Wieland.

Wersja do druku

Udostępnij

W dniach 23-28 marca 2013 Instytut Grotowskiego zaprasza do Studia Matejka na warsztaty zatytułowane Spotkania przeciwstawień.

Prowadzący: Matej Matejka
Współpraca: Zuzana Kakalikova i Guillaumarc Froidevaux

23–28 marca {sobota–czwartek} 10:00–17:00
Sala Teatru Laboratorium, Instytut Grotowskiego

Matej Matejka o warsztatach:

Podczas sesji zajmiemy się „sprzecznościami” traktowanymi jako źródło poszukiwań aktora. Sprzeczności nie są ograniczeniem, ale otwierają drzwi do wewnętrznych, pierwotnych źródeł ciała przez równoczesne skupienie się na przeciwstawnych ideach. Świat jest dynamiczną syntezą sprzeczności, poprzez które aktor jest w stanie dotrzeć do swojej wewnętrznej istoty. W ramach modelu laboratoryjnego, który cechuje dążenie do zniesienia granic między technikami tańca, teatru i ruchu, chcemy wyzwolić potencjał początków, miejsc, gdzie rodzi się działanie. Zapraszamy do eksploracji rygorystycznego, eksperymentalnego obszaru pracy, w którym działa Studio Matejka.

Celem nie jest stworzenie ciała, które byłoby plastycznym przyrządem na usługach opowiadania teatralnych historii. Przeciwnie: chcemy sprawić, by ciało fizyczne stało się oczyszczonym instrumentem zdolnym do złożonej, subtelnej ekspresji. Poprzez zaangażowanie całego „ciało-umysłu”, ciało staje się świetlistym odbiciem wewnętrznych myśli i kanałem jaźni.

Matej Matejka

Uczestnicy sesji poznają elementy:
• środowiska pracy, które cechują szacunek i koncentracja
• budowania osobistej, codziennej praktyki działań fizycznych
• wrażliwości i słuchania w relacji z partnerem i grupą
• rozbudzania anatomii ciała w celu wypracowania gotowości do działania
• przekształcania elementów treningu fizycznego w twórczą improwizację
• kompozycji fizycznych struktur
• rytmicznego pulsu grupy i rytmu ciała

Warsztaty skierowane są do praktyków mających doświadczenie w dziedzinie teatru lub tańca. Są otwarte zarówno dla zawodowych aktorów, jak i tancerzy; dla tych, którzy pragną prowadzić poszukiwania w mniej popularnych obszarach ekspresji fizycznej.

Kontakt i zapisy:

Kartę zgłoszenia oraz CV prosimy nadsyłać do 20 lutego 2013 na adres Marty Grundwald Wilantewicz: marta@grotowski-institute.art.pl. Odpowiedzi zostaną przesłane do 22 lutego 2013. Liczba miejsc jest ograniczona.

Koszt: 200 EUR

Warsztaty będą prowadzone w języku angielskim.

Formularz zgłoszeniowy do pobrania

Przygotowanie do warsztatów:

Wybrani uczestnicy zostaną poproszeni o zabranie ze sobą:
• trzech przedstawień dowolnych osobistych inspiracji (w formie papierowej, np. wydruki lub zdjęcia)
• tekstu o wartości osobistej (nie autorstwa danego uczestnika; w formie papierowej)
• instrumentu muzycznego, jeśli uczestnik potrafi na nim grać (niezależnie od stopnia zaawansowania)

Warunki pracy:

• wygodne ubranie do intensywnej pracy (sugerujemy wzięcie koszulek na zmianę)
• aktorzy powinni się stawić w miejscu pracy 20 minut przez rozpoczęciem sesji, żeby się rozgrzać i rozciągnąć
• do sali będzie można wnieść tylko notatnik i długopisy


Studio Matejka to laboratorium teatru fizycznego prowadzące badania w zakresie technik perform ansu XXI wieku, które funkcjonuje ponad granicami – między poszczególnymi gatunkami performansu, różnymi technikami treningowymi oraz między ekspresją indywidualną a rezonansem grupowym. W toku praktycznych badań aktorzy rozwijają sprawność, by móc „wypowiedzieć się” fizycznie, wykorzystując różne myśli, obrazy i słowa.

Zespół Studia Matejka tworzy ośmiu aktorów z siedmiu krajów, a jego liderem jest Matej Matejka. Ze Studiem współpracują regularnie: Vivien Wood (Wielka Brytania), Sarie Mairs Slee (Wielka Brytania/USA) i Milan Kozanek (Słowacja) – wspomagają lidera w badaniach psychofizycznych; Ditte Berkeley (Dania/Wielka Brytania) i Jarosław Fret (Polska) – prowadzą trening muzyczny i nadzorują komponowanie muzyki; Bryan Brown (USA) – wspiera zespół w zakresie dramaturgii przedstawień. Nad pracami zespołu akademickiego czuwa Sarie Mairs Slee (USA), której p omagają Torbjorn Oppedal (Norwegia) i Ragnhild Freng Dale (Norwegia) dokumentujący poszukiwania laboratoryjne, kontekstualizujący je i dostarczający potrzebne do nich materiały. W skład zespołu filmowego i dokumentalnego wchodzą Adam Hanuljak (Słowacja), Peter Kotrha (Słowacja) i Karol Jarek (Polska). W pracę artystyczną Studia zaangażowanych jest 19 osób z 11 krajów.

Matej Matejka – lider i założyciel Studia Matejka, studiował aktorstwo w Państwowym Konserwatorium w Bratysławie (Słowacja), a następnie na Uniwersytecie JAMU w Brnie (Czechy). W latach 2000–2005 był aktorem praskiego studia teatralnego Farma v jeskyni, współtworząc następujące projekty i przedstawienia: Sonety ciemnej miłości, Podróż na stację oraz Sclavi/Pieśń Emigranta (uhonorowane nagrodami Total Theatre Award, Fringe First Award i Herald Angel Award na festiwalu w Edynburgu w 2006 roku). Od roku 2005 wspó łpracuje z Instytutem Grotowskiego, gdzie zajmuje się badaniem ekspresji fizycznej w teatrze. Jest też aktorem i liderem treningu fizycznego w Teatrze ZAR. Występuje w Ewangeliach dzieciństwa, Cesarskim cięciu. Próbach o samobójstwie (spektakl wyróżniony Herald Angel i Total Theatre Award na festiwalu w Edynburgu w 2012) i Anhellim. Wołaniu. Prowadzi własne sesje praktyczne pod nazwą Wakening the Listening Body (Budzenie słuchającego ciała) w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, a także z Teatrem ZAR, zarówno w Polsce, jak i za granicą. W swojej pracy poszukuje „esencji komunikacji” aktora, w której taniec i dramat są jedynie nośnikami aktorskiej ekspresji.

Zuzana Kakalikova urodziła się na Słowacji, w latach 2000–2003 studiowała aktorstwo na Akademii Sztuk w Bańskiej Bystrzycy, a następnie na Akademii Sztuk Muzycznych i Dramatycznych w Bratysławie, uzyskując w 2005 roku dyplom magistra sztuk dramatycznych. W latach 2005–2006 studiowała pantomimę, tai-chi, taniec i akrobatykę w Scuola Teatro Dimitri w Szwajcarii. Jest współzałożycielką zespołu T-d’U, z którym przygotowała Silence… i Ôkô – spektakle prezentowane w Szwajcarii, Polsce, Słowacki i Czechach. Uczestniczyła w wielu warsztatach prowadzonych m.in. przez teatr Farma v jeskyni i Les Slovaks, współpracowała też z Dominique Duszynski i Aną Stegnar. Należy do zespołu artystycznego Studia Matejka, a także kontynuuje pracę z własnym zespołem w Szwajcarii.

Guillaumarc Froidevaux urodził się w Szwajcarii. Występował z zespołami szkoły teatralnej TPR i Théâtre Circus Junior, w 2005 roku ukończył Scuola Teatro Dimitri. Współpracował z grupami: Twof2, Palin Teatro, Teatro Paravento oraz DschungelWien, obecnie jest członkiem duetu The Sunny Side Up. Ma również doświadczenia artystyczne związane z filmem, tańcem i projektami międzydyscyplinarnymi. Współzałożyciel, wraz z Zuzaną Kakalikovą, zespół T-d’U, w którym zrealizował 2008 roku swój pierwszy spektakl, Silence… Obecnie odbywa tournée z kolejnym przedstawieniem, Ôkô. Jest instruktorem akrobatyki w szwajcarskim LeZarti Cirque.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close