Spektakle

Wrocław/Laboratorium Ruchu ESK 2016/ „Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange”: Anna Nowicka „Stany Wyśnione” i Tobias M. Draeger „Daily Madness”

Zdjęcie: Wrocław/Laboratorium Ruchu ESK 2016/ „Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange”: Anna Nowicka „Stany Wyśnione” i Tobias M. Draeger „Daily Madness”

Tobias M. Drager. Fot. Materiały organizatorów (spektakl Daily Madness)

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach polsko austriackiego programu Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange oraz Laboratorium Ruchu 2016 Centrum Inicjatyw Artstycznych i Stowarzyszenie „Jest Człowiek” zapraszają na spektakl Anny Nowickiej Stany Wyśnione oraz performans taneczny Daily Madness Tobiasa M. Drangera.

Stany Wyśnione

Projekt Stany Wyśnione jest propozycją wielopoziomowego wykorzystania pracy ze snami i wyobraźnią w praktyce performatywnej. Czórka performerów zabiera widzów w podróż w sferę podświadomości, zagłębiając się w świat zmysłów i wyobraźni, komponując wspólną drogę poprzez jawę i sen, łącząc pracę z wyobrażonym ze świadomymi zabiegami choreograficznymi. Proces śnienia pozwala odkrywać nieprzewidywalne, zaskakujące obrazy, stające się podstawą praktyki ruchowej i stanowiące trzon spektaklu.

Świadoma praca nad „otwieraniem” materiałów sennych umożliwia stworzenie wielowarstwowego spektaklu, w którym rzeczywistość przeplata się z fikcją, a performerzy zwinnie nawigują pomiędzy realnym a wymarzonym, widzialnym a niewidzialnym, przypatrując się swoim dziełom i bawiąc się ze wzrokiem widowni.

W procesie twórczym wykorzystywane są narzędzia ze „Szkoły Wyobraźni” („The School of Images”), takie jak procedura wizualizacji czy „otwierania snów” („dream openingTM”), polegająca na wielopłaszczyznowej pracy z materiałem sennym: z tekstem, narracją, powtarzalnymi wzorcami i pytaniem, które tworzy jego oś kompozycyjną. Drugim podstawowym narzędziem pracy jest „zmiana perspektyw”, czyli metoda przemieszczania się pomiędzy trzema specyficznymi rolami / perspektywami patrzenia: performera, świadka i obserwatora. Te trzy pozycje pozwalają zbliżyć się bądź oddalić od doświadczenia, równocześnie kontekstualizując je dla widza.

Stany Wyśnione poruszają temat intymności doświadczenia i stawiają pytanie o to, co się dzieje w momencie jego upublicznienia. Osobisty materiał ruchowy każdego z performerów zostanie zaprezentowany w swej „prywatnej”, wrażliwej formie, wyrażonej poprzez taniec.Równocześnie, przy pomocy pracy z kamerą, przenośnym projektorem (projekcje nagrywane „na żywo” i rzutowane podczas spektaklu), przenośnymi głośnikami, osobiste doświadczenia senne, stanowiące źródło ruchu, będą amplifikowane i eksponowane jako produkt medialny, oderwany od konkretnej jednostki. Widownia będzie oglądała i doświadczała tańczących na scenie ciał, równocześnie mając dostęp do ich „filmowych” reprezentacji, słuchając zdekonstruowanych, przesuniętych przestrzennie i „uniezależnionych” od rzeczywistych ciał dźwięków. Jednostkowe spotkanie widza z performerami stanie się polem do postawienia pytania o realność doświadczenia i łatwość, z jaką wzrok może zostać zmanipulowany, wymowa gestu zdekonstruowana i przeinaczona a emocje sztucznie wykreowane.

Pomysł: Anna Nowicka

Realizacja: Anna Nowicka, Burkhard Körner, Aleksandra Osowicz, Weronika Pelczyńska
Dramaturgia: Eleonora Zdebiak
Muzyka: Wojtek Urbański
Kostiumy: Kiss the future – Tanja Padan
Strona wizualna: Aleksandra Osowicz
W dialogu z: Bonnie Buckner
Realizacja techniczna: Łukasz Kędzierski
Produkcja: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk
Przy wsparciu:  VARP – PA – Fundusz Wyszehradzki/L1 association (HU); Hayka design store, Centrum w Ruchu

Anna Nowicka – absolwentka eksperymentalnej szkoły tańca SEAD w Salzburgu, Ernst-Busch/HZT w Berlinie oraz wydziału psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej artystyczne poszukiwania skupiają się na relacji pomiędzy śniącym ciałem a ciałem tańczącym, a zwłaszcza na zagadnieniach choreografii wyobrażonego. W ramach swojej praktyki zgłębia wielorakie perspektywy patrzenia oraz możliwości wykorzystania różnych punktów widzenia jako narzędzi do odkrywania i ujawniania wszelkich możliwych, z pozoru oku niedostępnych, obrazów. Choreografowanie postrzega jako nieustanne badanie związku i napięcia między procesem twórczym a jego rezultatem (rozumianym także jako poszukiwań produkt uboczny).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

MKiDN dofinansowanie (miniaturka)

Daily Madness

Daily Madness opowiada o walce między neurotycznym przymusem organizacji, otaczającym chaosem i wielkim pragnieniem swobody. Czy doświadczyłeś tego pomiędzy spotkaniami, czasem, rozkładem jazdy? Czy doświadczyłeś szaleństwa codzienności? Proste pragnienie, aby kształtować swój świat, jak i plan dnia, tak, aby można w nim spokojnie się odnaleźć. Performans pokazuje człowieka w biurze otoczonego przez niezliczone przedmioty. Ściany biurowe są jak odbicie jego myśli.

Spektakl Daily Madness w choreografii Draegera zajął drugie miejsce w konkursie za najlepsze niemieckie solo tańca współczesnego.

Tobias M. Draeger urodził się w 1981 roku w Niemczech, studiował aktorstwo i taniec współczesny w Konserwatorium w Wiedniu oraz w SEAD w Salzburgu. Pierwsze doświadczenia zawodowe w dziedzinie tańca i teatru zdobywał u Sebastiana Prantla/ Keitha Johnstone’a i M. Obertscheider w Wiedniu. Największy wpływ na jego drodze artystycznej miała współpraca z Kopergieterey/ Kabinet K. i Wimem Vandekeybusem/ Ultimą Vez. Od 2001 roku pokazuje się w produkcjach teatralnych i filmowych. Prace solowe i w duecie prezentował w Tanzquartier Wien, Linz 09 Festival, w Linz Theater Phoenix, w WUK Kiosk59, Tanzzentrale w Monachium, 12 minmax w Tanzhaus Zürich. W 2008 roku powstały jego pierwsze choreograficzne produkcje obejmujące taniec, teatr, akrobatykę i manipulacje obiektami. W 2010 roku otrzymał nagrodę młodych talentów na festiwalu Szene Bunte Wähne w Wiedniu oraz Interdisciplinary Summer Stipendium na Mousonturm Frankfurt (Circus Artist Juliana Neves and Quan Bui Qnoc/ Les Ballets C de la B). W roku 2010 rozpoczął kooperację z wietnamskim choreografem Quan Bui Qnoc/ Les Ballets C de la B. W 2011 roku powstał Stückwerk w ramach stypendium Tanzquartier Wien. Następnie współpracował jako choreograf min. z: Cornelią Luthi (CH), Heleną Waldmann (DE), Kristel van Issum/ T.R.A.S.H Company (NL), Quan Bui Qnoc/ Les Ballets C de la B (BE), Philippem Reira/ Superamas (AUT/FR). W 2008 roku założył własny kolektyw draeger u.Co działający na pograniczu tańca, teatru i instalacji. „TANZMAGAZIN GERMANY” ogłosił jego solo Daily Madness: THE NEWCOMER OF THE YEAR 2015. Jego

prace były prezentowane w Kammerspiele w Monachium, Tanzquartier Wien, Tanzhaus Zürich, Dock11Berlin, Linz Theater Phoenix, Festival Hiver de Danse, Cultural City of Europe 2014 Riga, NEW Vorst Netherlands itd.

Bilety: 20 zł.

Rezerwacja biletów: cia@cia.wroclaw.pl.

***

Projekt Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange odnosi się bezpośrednio do tytułu spektaklu Tadeusza Kantora, w którym jednym z tematów była relacja na linii artysta – społeczeństwo. Temat jest nadal aktualny i szeroko dyskutowany w kontekście praktyki kuratorskiej, roli instytucji, produkcji artystycznych i samej praktyki twórczej. Wychodząc od rozpoznania Kantora, kuratorzy chcą dotrzeć do zagadnień i tematów współczesnych, aktualnych i stworzyć twórcom przyjazną przestrzeń do tworzenia, dyskutowania i prezentowania własnej sztuki.

Projekt Laboratorium Ruchu ESK 2016 realizowany we współpracy z ESK 2016, Instytutem Muzyki i Tańca oraz Wydziałem Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Partnerzy: Austriackie Forum Kultury, Instytut Austriacki we Wrocławiu, Narodowe Forum Muzyki.

Kurator Laboratorium Ruchu ESK 2016: Adam Kamiński 
Zespół kuratorski projektu Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange: Anna Królica, Roma Hurey, Adam Kamiński.

Wydarzenie odbywa się pod  Patronatem Honorowym Konsula Honorowego Republiki Austrii.

Wydarzenia z udziałem Tobiasa M. Draegera, Cie. Helene Weinzierl, Cie. Elio Gervasi i Clever Team wspierane są z programu INTPA – INTERNATIONAL NET FOR DANCE AND PERFORMANCE AUSTRIA, realizowanego przez Tanzquartier w Wiedniu z funduszy Urzędu Kanclerza Austrii i austriackiego Federalnego Ministertwa Europy, Integracji i Spraw Międzynarodowych.

Logo ESK Wrocław (miniaturka)    IMIT (miniaturka)    Logo Wrocław (miniaturka)    Logo Stowarzyszenie Jest Człowiek (Adam Kamiński) (miniaturka)    Logo INTPA (miniaturka)    Konsulat Austrii we Wrocławiu logo (miniaturka)      Oesterreich Institut logo (miniaturka)      Austriackie Forum Kultury w Warszawie - nowe logo 2016 (miniaturka)

Bundeskanzleramt Össtereich logo (miniaturka)  wienkultur (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close