Spektakle

Wrocław/Laboratorium Ruchu ESK 2016/ „Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange”: Liquid Loft „Talking head”

Zdjęcie: Wrocław/Laboratorium Ruchu ESK 2016/ „Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange”: Liquid Loft „Talking head”

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach polsko austriackiego programu Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange   Laboratorium Ruchu 2016 oraz Stowarzyszenie „Jest Człowiek” zapraszają na pokaz spektaklu Talking head austriackiej grupy Liquid Loft. Termin Talking head  przywołuje skojarzenie z nazwą jednego ze znanych zespołów nowofalowych z przełomu lat 70. i 80. oraz oznacza rodzaj kadru: zbliżenie kamery na mówiącą osobę. Wszyscy prezentują się w kadrze zgodnie z regułami Cinema Vérité: szpaner poprzez próżną gadkę, poważny reporter w newsroomie, artysta wśród swych prac. Ciało traci swoją spójność i występuje wyłącznie jako maskarada, nawałnica słów i form, nieustannie zmieniająca się tożsamość, która idzie w ślad za każdym ruchem losu poszczególnych jednostek.

Z serwisów społecznościowych słyszymy buczenie polifonicznego bełkotu symulowanej komunikacji, która ma gdzieś staroświeckie rozróżnienie pomiędzy oryginałem a kopią, modelem i obrazem, rzeczywistością i wyobraźnią, lecz raczej wije gniazdko w niebezpiecznej „przestrzeni pomiędzy”. Ludzie tweetują o stanie tożsamości, która jutro będzie już zupełnie inna. Być może będziemy musieli uwierzyć w „mówiących językami”, tak jak rozumie ich Biblia: jesteśmy wypowiadani przez Web 2.0 – to sieć mówi poprzez nas, gadające głowy, na podstawie aktualnego prawa sieciowego świata.

W spektaklu Talking head grupa Liquid Loft podjęła temat komunikacji we współczesnym świecie, odbywającej się przy udziale komputerów. Bohaterowie sztuki rozmawiają ze sobą przez komunikator internetowy, jednak nie widzą ani nie słyszą prawdziwych siebie, a jedynie postacie o zdeformowanych głosach i twarzach. Kontakt z drugim człowiekiem jest tak samo trudny, jak w realu. Skype nie ukryje nieśmiałości czy udawania, jeśli nie będziemy chcieli otworzyć się przed drugą osobą, to nieważne, czy będzie to miało miejsce w rzeczywistości wirtualnej, czy nie.

Trailer

kierownictwo artystyczne, choreografia: Chris Haring

występują: Stephanie Cumming, Luke Baio

dźwięk, kompozycja: Andreas Berger

scenografia i światła: Thomas J. Jelinek

scenografia: Gerald Priewasser

produkcja, prace badawcze: Marlies Pucher

kierownictwo techniczne: Roman Harrer

technika video: Ella Esque, Niki Passath

teoria, tekst: Fritz Ostermayer

wideo: Michael Loizenbauer

produkcja: Liquid Loft we współpracy z Tanzquartier, Wiedeń

Stephanie Cumming – absolwentka Uniwersytetu w Calgary, posiada dyplom studiów pierwszego stopnia z tańca (2000). Od 2001 pracuje w Austrii jako niezależna tancerka, współpracuje z takimi choreografami jak: Johannes Randolf, Bert Gstettner czy Doris Stelzer. W Kanadzie pracowała dla Battery Opera w Vancouver. W 2004 roku uzyskała stypendium danceWEB. Od 2003 roku pracuje z Chrisem Haringiem, brała udział we wszystkich projektach Liquid Loft od początku powstania grupy. Wystąpiła w ostatnim dziele artysty Erwina Wurma – krótkometrażowym filmie Tell. W czerwcu zadebiutowała jako choreografka spektaklem Rodeo Queens, który powstał w Centrum Choreograficznym Linz dla zespołu x.IDA.

Liquid Loft to czołowa austriacka grupa performatywna, ciesząca się światowym uznaniem. Założona została w 2005 roku przez choreografa Chrisa Haringa wspólnie z muzykiem Andreasem Bergerem, tancerką Stephanie Cumming, dramaturgiem Thomasem Jelinkiem i artystką konceptualną Katheriną Zakravsky. W swoich spektaklach i instalacjach Liquid Loft sytuuje taniec współczesny w kontekście innych współczesnych form, tworząc za każdym razem wielowymiarowe dzieła sztuki. Unikalny język metafor, oryginalne rozwiązania akustyczne oraz profesjonalizm w tworzeniu tańca, przyniosły grupie międzynarodowe uznanie, które zaowocowało m.in. nagrodą Złotego Lwa za Najlepszy Występ na Biennale w Wenecji w 2008 roku.

Chris Haring – choreograf, tancerz. Pracował z międzynarodowymi zespołami takimi jak m.in. DV8 Physical Theatre (Londyn), Nikolais/Luis Dance Cie (USA), man act (UK), Nigel Charnock (UK), Pilottanzt, Willi Dorner Company, Tanz*Hotel. Wspólnie z artystą multimedialnym i kompozytorem Klausem Obermaierem stworzył realizacje video-dance D.A.V.E. oraz VIVISECTOR, które zostały gorąco przyjęte w Europie, Azji, Stanach Zjednoczonych i Australii.

***

Projekt Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange odnosi się bezpośrednio do tytułu spektaklu Tadeusza Kantora, w którym jednym z tematów była relacja na linii artysta – społeczeństwo. Temat jest nadal aktualny i szeroko dyskutowany w kontekście praktyki kuratorskiej, roli instytucji, produkcji artystycznych i samej praktyki twórczej. Wychodząc od rozpoznania Kantora, kuratorzy chcą dotrzeć do zagadnień i tematów współczesnych, aktualnych i stworzyć twórcom przyjazną przestrzeń do tworzenia, dyskutowania i prezentowania własnej sztuki.

Projekt Laboratorium Ruchu ESK 2016 realizowany we współpracy z ESK 2016, Instytutem Muzyki i Tańca oraz Wydziałem Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Partnerzy: Austriackie Forum Kultury, Instytut Austriacki we Wrocławiu, Narodowe Forum Muzyki.

Kurator Laboratorium Ruchu ESK 2016: Adam Kamiński 
Zespół kuratorski projektu Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange: Anna Królica, Roma Hurey, Adam Kamiński

Wydarzenia z udziałem Tobiasa M. Draegera, Cie. Helene Weinzierl, Cie. Elio Gervasi i Clever Team wspierane są z programu INTPA – INTERNATIONAL NET FOR DANCE AND PERFORMANCE AUSTRIA, realizowanego przez Tanzquartier w Wiedniu z funduszy Urzędu Kanclerza Austrii i austriackiego Federalnego Ministertwa Europy, Integracji i Spraw Międzynarodowych.

Esk Wrocław EU (miniaturka)    IMIT (miniaturka)        Logo Stowarzyszenie Jest Człowiek (Adam Kamiński) (miniaturka)  

 Logo INTPA (miniaturka)          Oesterreich Institut logo (miniaturka)

Bundeskanzleramt Össtereich logo (miniaturka) Wien Kultur logo (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close