Spektakle

Wrocław/Laboratorium Ruchu ESK 2016/ „Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange”: Pink Mama Theatre „La femme de service” i „Zielonooki” oraz Piotr Mateusz Wach „ja_ gruby”

Zdjęcie: Wrocław/Laboratorium Ruchu ESK 2016/ „Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange”: Pink Mama Theatre „La femme de service” i „Zielonooki” oraz Piotr  Mateusz  Wach „ja_ gruby”

Fot. P. Brzeziński

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach polsko austriackiego programu Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange oraz Laboratorium Ruchu 2016 Centrum Inicjatyw Artstycznych i Stowarzyszenie „Jest Człowiek” zapraszają na performanse taneczne La femme de service i Zielonooki Pink Mama Theatre oraz ja_ gruby Piotra  Mateusza Wacha.

La femme de service

Praca solowa La femme de service nawiązująca do problematyki legendarnego spektaklu Umarła klasa. W dziele Tadeusza Kantora bohaterowie powracają do czasów dzieciństwa, by zobaczyć ponownie obrazy, które powodują zamęt w głowach. W pracy nad spektaklem artysta postanowił wykorzystać pierwiastek swoich osobistych przeżyć – śmierć ojca.

Pomysł, choreografia i wykonanie: Sławek Bendrat

Dramaturgia: Dominik Krawiecki

czas trwania: 35minut

Zielonooki

Solo taneczne Zielonooki zainspirowane jest filmem dokumentalnym Śmierć w internecie. Jest to autentyczna opowieść o mężczyźnie podającym się na portalach społecznościowych  za dotkniętego silną depresją nastolatka. Ów mężczyzna, w perfidny sposób namawia młodych ludzi do odebrania sobie wspólnie z nim życia. Zrealizowawszy swój szaleńczy plan i doprowadziwszy do desperackiego czynu osoby „po drugiej stronie monitoru”, kasuje swój profil i zakłada nowy. Zielonooki to nick internetowy, pod którym kryje się młody, naiwny mężczyzna spędzający większość dnia przed komputerem. Nawiązując kontakt w sieci z zupełnie obcą osobą, zostaje przez nią osaczony i zmanipulowany. Zielonooki projektuje sobie w głowie wyidealizowany obraz swojego rozmówcy. Wykonuje wszystkie jego perwersyjne polecenia i powierza mu wszelkie swoje sekrety. Tworzy się między nimi niebezpieczna więź, która łatwo może doprowadzić do tragedii.

Oboje są przekonani, że połączyło ich uczucie nagłe. Piękna jest taka pewność, ale niepewność piękniejsza.

Wisława Szymborka, Miłość od pierwszego wejrzenia

Choreografia: Sławek Bendrat

Pomysł i dramaturgia: Dominik Krawiecki

Wykonanie: Valentin Markus Oppermann

Czas trwania: 40 minut

ja_gruby

Performans ja_gruby traktuje o kanonie i ideałach współczesnego piękna.

Wykonanie: Piotr Mateusz Wach

Piotr Mateusz Wach – aktor, tancerz, performer. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu oraz krakowskiego Lart Studio. Jest laureatem Złotej Maski w kategorii: choreografia (prestiżowej nagrody teatralnej przyznawanej przez Marszałka Województwa Śląskiego) a także polski reprezentant w konkursie SoloDuo 2015 w Budapeszcie. Ma 25 lat, pochodzi z Kielc. W 2013 roku zatańczył w dyplomie tanecznym Transdyptyk w reżyserii Anny Piotrowskiej oraz zagrał główną rolę w spektaklu dyplomowym Jak wam się podoba w reżyserii Briana Michaelsa. Współpracuje z polsko-niemieckim kolektywem little:interference, z którym stworzył spektakle Heimsuchung/Nawiedzenie (2012), Operculum (2013) oraz Jetzt|Teraz (2014). Jest także asystentem reżysera Błażeja Peszka w spektaklu dyplomowym Superbohaterów10/9 (2015). Obecnie rozwija swoją karierę solową. W ciągu ostatnich trzech lat stworzył Tryptyk Ciała; trzy solo-spektakle/performanse, w których podejmuje temat ikonizacji ciała w kontekście kultury i społeczeństwa. Zamykającym tryptyk spektaklem jest Święto Wiosny, które stworzył we współpracy z islandzką artystką Heleną Jonsdottir (2015). Z kolei spektakl Ryszard. Ciało z gniewu, którego premiera miała miejsce podczas 19 Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, otrzymał nagrodę Złotej Czachy – za najlepszy spektakl w Nurcie OFF 19 Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku. Wach prężnie działa w dziedzinie performance art. Jego największymi osiągnięciami są shaved.01 zaprezentowany w Akademii Sztuk Pięknych w Monachium (2012), oraz Horse Riding, stworzony we współpracy z Jozefem Fručkiem (2013). Zaprezentowany w lutym 2014 roku performans ja_gruby został zauważony i doceniony, a jego prezentacja na festiwalu Pro_Contra w Szczecinie wywołała burzliwą dyskusję na temat wizerunku ciała.

***

Projekt Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange odnosi się bezpośrednio do tytułu spektaklu Tadeusza Kantora, w którym jednym z tematów była relacja na linii artysta – społeczeństwo. Temat jest nadal aktualny i szeroko dyskutowany w kontekście praktyki kuratorskiej, roli instytucji, produkcji artystycznych i samej praktyki twórczej. Wychodząc od rozpoznania Kantora, kuratorzy chcą dotrzeć do zagadnień i tematów współczesnych, aktualnych i stworzyć twórcom przyjazną przestrzeń do tworzenia, dyskutowania i prezentowania własnej sztuki.

Projekt Laboratorium Ruchu ESK 2016 realizowany we współpracy z ESK 2016, Instytutem Muzyki i Tańca oraz Wydziałem Kultury Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Partnerzy: Austriackie Forum Kultury, Instytut Austriacki we Wrocławiu, Narodowe Forum Muzyki.

Kurator Laboratorium Ruchu ESK 2016: Adam Kamiński 
Zespół kuratorski projektu Niech (NIE) sczezną artyści. Exchange: Anna Królica, Roma Hurey, Adam Kamiński.

Wydarzenie odbywa się pod  Patronatem Honorowym Konsula Honorowego Republiki Austrii.

Logo ESK Wrocław (miniaturka)     Logo IMIT (miniaturka)    Logo Wrocław (miniaturka)     Logo Stowarzyszenie Jest Człowiek (Adam Kamiński) (miniaturka)     Narodowe Forum Muzyki logo (miniaturka)

Oesterreich Institut logo (miniaturka)  Austriackie Forum Kultury w Warszawie - nowe logo 2016 (miniaturka)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close