Spektakle

Wrocław: Lipińska/Zamorska/Janicki „!GROT!”

Zdjęcie: Wrocław: Lipińska/Zamorska/Janicki „!GROT!”

Wersja do druku

Udostępnij

Księcia Niezłomnego można uznać za jedno z najbardziej charakterystycznych dzieł choreograficznych Jerzego Grotowskiego z okresu przedstawień. Oczywiście, można dyskutować nad autorstwem partytury ruchowej tegoż dzieła (Grotowski? Cieślak? choreografia zbiorowa?), jednak ze względu na „uzus krytyczny/badawczy”, autorstwo choreografii przypisujemy reżyserowi
–  Grotowskiemu.

Współcześni teoretycy tańca używają kategorii „choreografia” bardzo szeroko. Susan Leigh Foster w wydanej w 2011 roku książce Choreographing Empathy: Kinesthesia in Performance określa choreografię jako „strukturyzowanie ruchu” i to niekoniecznie ruchu ludzkiego. Założeniem projektu jest stworzenie taneczno-performatywnego wydarzenia artystycznego, wypowiedzi na temat funkcjonowania wizerunku Jerzego Grotowskiego oraz specyfiki praktyk mających miejsce w jego teatrze.

Poprzez badanie i rekontekstualizację Księcia Niezłomnego oraz dekonstrukcję narracji dotyczącej postaci Grotowskiego zostaną sproblematyzowane tematy „zakazane”, szczątkowo obecne w dyskursie krytycznym i praktyce artystycznej twórców odnoszących się do tradycji teatru Grotowskiego. Twórców interesuje szereg zagadnień: Jaki jest charakter relacji pomiędzy mistrzem i uczniem, pomiędzy Grotowskim i Ryszardem Cieślakiem? Czy była oparta na zależności i uzależnieniu, ograniczeniach i przeniesieniu?
Kluczowym tematem jest umysł, zniewolony przez zablokowane ciało, który  – by się uwolnić?  – potrzebuje cudzego ciała. Ale nawet inny cielesny byt, cielesna „proteza” może okazać się dysfunkcyjna. Nowe technologie „współpracujące” z performerem stanowią kontrast dla ubóstwa teatru Grotowskiego. Tym samym uwypuklają niezauważane i (nie)świadomie ignorowane paradoksy.
Wykorzystanie technologii generuje nową formułę funkcjonowania tancerza/performera, ukazuje dyscyplinę ruchu w nowej odsłonie.

 

Lipińska/Zamorska/Janicki

 

TWÓRCY:
Reżyseria działań, wykonanie – Irena Lipińska
Koncept – Irena Lipińska, Magdalena Zamorska
Multimedia – Paweł Janicki
Dramaturgia – Magdalena Zamorska
Reżyseria światła – Wojciech Maniewski
Dźwięk – Dominik Wojtas
Muzyka – We Draw A
Oprawa graficzna – Paweł Pych
Menadżer projektu – Marcin Bogusławski
Teaser: montaż i FX – Jakub Kozik
Czas trwania: 60 min.
Ceny biletów: wstęp wolny.
Rezerwacja miejsc: tel. 888 111 034

Teaser

Strona projektu: www.grotproject.pl

powiązane

Ludzie

Irena Lipińska

Irena Lipińska

Księcia Niezłomnego można uznać za jedno z najbardziej charakterystycznych dzieł choreograficznych Jerzego Grotowskiego z okresu przedstawień. Oczywiście, można dyskutować nad autorstwem partytury ruchowej tegoż dzieła (Grotowski? Cieślak? choreografia zbiorowa?), jednak ze względu na „uzus krytyczny/badawczy”, autorstwo choreografii przypisujemy reżyserowi –  Grotowskiemu.   Współcześni teoretycy tańca używają kategorii „choreografia” bardzo szeroko. Susan Leigh Foster w wydanej w 2011 roku książce Choreographing Empathy: Kinesthesia in Performance określa choreografię jako „strukturyzowanie ruchu” i to niekoniecznie ruchu ludzkiego. Założeniem projektu jest stworzenie taneczno-performatywnego wydarzenia artystycznego, wypowiedzi na temat funkcjonowania wizerunku Jerzego Grotowskiego oraz specyfiki praktyk mających miejsce w jego teatrze. Poprzez badanie i rekontekstualizację Księcia Niezłomnego oraz dekonstrukcję narracji dotyczącej postaci Grotowskiego zostaną sproblematyzowane tematy „zakazane”, szczątkowo obecne w dyskursie krytycznym i praktyce artystycznej twórców odnoszących się do tradycji teatru Grotowskiego. Twórców interesuje szereg zagadnień: Jaki jest charakter relacji pomiędzy mistrzem i uczniem, pomiędzy Grotowskim i Ryszardem Cieślakiem? Czy była oparta na zależności i uzależnieniu, ograniczeniach i przeniesieniu? Kluczowym tematem jest umysł, zniewolony przez zablokowane ciało, który  – by się uwolnić?  – potrzebuje cudzego ciała. Ale nawet inny cielesny byt, cielesna „proteza” może okazać się dysfunkcyjna. Nowe technologie „współpracujące” z performerem stanowią kontrast dla ubóstwa teatru Grotowskiego. Tym samym uwypuklają niezauważane i (nie)świadomie ignorowane paradoksy. Wykorzystanie technologii generuje nową formułę funkcjonowania tancerza/performera, ukazuje dyscyplinę ruchu w nowej odsłonie.   Lipińska/Zamorska/Janicki   TWÓRCY: Reżyseria działań, wykonanie – Irena Lipińska Koncept – Irena Lipińska, Magdalena Zamorska Multimedia – Paweł Janicki Dramaturgia – Magdalena Zamorska Reżyseria światła – Wojciech Maniewski Dźwięk – Dominik Wojtas Muzyka – We Draw A Oprawa graficzna – Paweł Pych Menadżer projektu – Marcin Bogusławski Teaser: montaż i FX – Jakub Kozik Czas trwania: 60 min. Ceny biletów: wstęp wolny. Rezerwacja miejsc: tel. 888 111 034   Teaser   Strona projektu: www.grotproject.pl  

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close