Warsztaty

Wrocław: Małgorzata Haduch „Flying Low & Passing Through” – warsztaty

Zdjęcie: Wrocław: Małgorzata Haduch „Flying Low & Passing Through” – warsztaty

fot. Marta Ankiersztejn, materiały organizatora

Wersja do druku

Udostępnij

Małgorzata Haduch zaprasza na kolejne warsztaty – tym razem we Wrocławiu – z unikalnej techniki Flying Low & Passing Through. Artystka jako pierwsza zaczęła wprowadzać tę technikę do Polski, bazując na doświadczeniu wieloletniej współpracy z jej twórcą Davidem Zambrano.

O warsztatach:

Lekcja Flying Low charakteryzuje się krótkimi frazami ruchowymi up and down, w których trenujemy jedną zasadę na wiele sposobów, podejmujemy ryzyko w przełamywaniu nawyków ruchowych i dzielimy się radością tworzenia. Passing Through to grupowa kompozycja, w której głównym aspektem jest przemierzanie przestrzeni. Najistotniejsze elementy treningu to trajektoria po łukach, siła pauzy i ciszy w choreografii i muzyce, kohezja/ekspansja grupy w przestrzeni, spontaniczne komponowanie poprzez wejście/wyjście/flow.

Jak technika tańca Flying Low może bezpośrednio wpłynąć na ekspresję taneczną?

Dzięki Flying Low, która jest techniką z kategorii floor work, możemy uzyskać miękkie i szybkie wchodzenie w ziemię i zbieranie się z niej (into the earth/outside the earth). Praktyka tańczenia z ideą zagłębiania się w ziemię, poszerza umiejętności traktowania podłogi, jako sprzymierzeńca w ekspresji ruchowej, a nie jako przeszkodę. Poza tym, intensywne eksplorowanie spirali w ciele (you become the spirle) urozmaica słownictwo ruchu, którym chcemy posługiwać się w oryginalny sposób. Poruszanie się w spirali prowadzi do rozszerzenia ekspresji tanecznej do pełnych 360 stopni, przełamując nawyki tańczenia w orientacji tylko na front, tył czy diagonal.

Jakich narzędzi dostarcza metoda grupowej kompozycji Passing Through? Jak można ją wykorzystać przy tworzeniu choreografii dla formacji i zespołów?

Przede wszystkim zajmujemy się pojęciem przestrzeni w kompozycji choreograficznej, gdzie centrum może być każdy dowolnie wybrany punkt w przestrzeni scenicznej. Możemy poćwiczyć strukturę przestrzenną opartą o chodzenie, bieganie i pauzę, w której swobodnie wykorzystując te trzy elementy, tworzymy nieskończoną ilość wariacji ustawienia grupy, niezależnie od estetyki ruchu, jakim chcemy się wyrażać. Passing Through ułatwia znalezienie innych rozwiązań scenicznych w przestrzeni oraz wyswobodzenie się z nawyków kształtu V, linii, szachownicy etc. Gdy dodamy do tego aspekt czasu – przestudiujemy, jak trwanie przy jednym wyborze wpływa na doświadczenie w odbiorze tańca. Następne elementy – wejście/wyjście/flow przybliżają nam możliwości przemieszczania się grupy w przestrzeni i rysowania oryginalnych trajektorii ruchu dla wielu tancerzy, w płynny, niekolizyjny sposób. W tym miejscu istotne będzie dodanie pewnej wolności w indywidualnym wyborze, który w zaskakujący sposób może wpłynąć na kompozycję całego ensemble. Określenie granicy takiej wolności, oraz jej roli w grupowej kompozycji, stanowi fascynujące pole eksploracji współczesnej choreografii.

Koszt: 150 zł

Zapisy: studio2pietro@gmail.com

Wydarzenie na FB

Prowadząca:

Małgorzata Haduch – tancerka/choreograf absolwentka School for New Dance Development w Amsterdamie (2004), związana z holenderską i polską sceną free jazzową, współpracowała w ostatniej dekadzie z takimi znakomitymi muzykami, jak Marcin Masecki, Ab Baars, Wilbert de Joode, Michael Zerang, Andy Moor, Paulina Owczarek, Ksawery Wójciński i inni. Haduch jest autorką kilkunastu spektakli tanecznych (między innymi Whisper in my Eye wyprodukowany w Meksyku oraz Zona Segura), które pokazywane były w Polsce i za granicą. Od 2012 roku realizuje swoje programy autorskie poświęcone badaniu improwizacji w dziedzinie muzyki i tańca: Free The Dance oraz Filmowe Wtorki o Improwizacji. Od 6 lat stale współpracuje jako choreograf z Teatrem Bagatela w Krakowie, reżyserując ruch do spektakli Dariusza Starczewskiego, między innymi w przedstawieniu Kotka na gorącym blaszanym dachu. Współpracowała z choreografami Davidem Zambrano przy Soul Project PL, Katie Duck, Gabrielą Maiorino oraz z reżyserami Dominiką Knapik, Marcelo Evelinem w Brazylii i Martinem Inthamoussu w Urugwaju. W 2013 roku założyła zespół Help Me To Crash, który tworzą muzycy Arvind Ganga, Onno Govaert oraz tancerka Maria Mavridou. Haduch była stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; kilkakrotnie nagrodzoną ją dofinansowaniem z Instytutu Adama Mickiewicza (Program Kultura Polska Na Świecie). W ubiegłym roku zrealizowała nowy projekt Solo w 5 obrazach w ramach Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Uczy techniki Flying Low, kompozycji i improwizacji. Fragment pracy Małgorzaty Haduch można zobaczyć tutaj.

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close