
ntonia Steffens „An Attende”. Fot. Gaia Lamarre, materiały własne organizatorów
ntonia Steffens „An Attende”. Fot. Gaia Lamarre, materiały własne organizatorów
Stowarzyszenie JEST człowiek zaprasza na performans Antonii Steffens pt. An Attende. Odbędzie się on w ramach Niemieckiej Sceny Tańca na Mandala Performance Festival 2022.
O spektaklu:
W An Attende publiczność jest zaproszona do skupienia się na szczegółach przestrzeni, spotkania rozwijające się w czasie dzięki subtelnemu i niepewnemu podejście. Małe bodźce otwierają się na większe krajobrazy i pytania, emocjonalnie i energetycznie naładowane. Performerka znajduje się w towarzystwie zestawu obiektów. Po spotkaniu przekształcają się one w rzeczy, przedmioty, w mikronarracje i lokalizacje szkicujące miejsce pamięci, straty i nadziei, gdzie wiele głosów dzieli się swoimi relacjami. W miarę jak performerka porusza się wraz z nimi, wyłania się precyzyjne, miękkie i skoncentrowane ciało, które stara się uczestniczyć w tych historiach zamkniętych w środowisku. Środowisku nieuniknionych informacji dzielonych w zbiorowej pamięci. Praktyka, którą ta praca wysuwa na pierwszy plan, stara się nalegać na możliwość pozostania w zepsutym świecie, który nie próbuje ani naprawić, ani uniknąć swojego stanu rzeczy, lecz objąć go z delikatnością i troską, zmartwionym, ale uważnym. Widz jest zaproszony do przyłączenia się i odpoczynku w tej przestrzeni, bez domagania się odpowiedzi, osądu czy rozgrzeszenia. Przyglądając się filozofii ekologicznej i niepewności środowiska naturalnego, Antonia Steffens bada na nowo, co pojęcie „środowiska” może oznaczać w sztucznej i teatralnej przestrzeni. W swojej praktyce odwołuje się do kontekstu sztuk wizualnych i balansuje na linii między dwiema różnymi tradycjami mediacji, między spektaklem a instalacją, teatrem a martwą naturą/wystawą. Wrażliwa na zachodnią tradycję artystyczną, Steffens imituje „przestrzeń galeryjną”, aby na pierwszy plan wysunąć siłę rzeczy, obiektów i ponadludzkiej rzeczywistości, nie lekceważąc złożonych relacji wyłaniających się z ludzkich i nie-ludzkich interakcji. Tutaj wykorzystuje performance i teatr z naciskiem na ruch, aby pozwolić tym rzeczom otworzyć się, stworzyć tajemnicę i dyskurs, objąć prowadzenie opowieści i zakwestionować ludzkie ciało w ich układzie i spotkaniu.
O artystce:
Antonia Steffens studiowała taniec współczesny i choreografię w Kolonii i w Amsterdamie. W swojej praktyce poszukuje dialogu między widzem a materiałem; często można go znaleźć w środowisku zbudowanym z ruchu, obiektów, materiałów, światła i dźwięku. Jej ostatnie zainteresowania dotyczą badań nad sposobami uwagi, które przekraczają odrębną/binarną ideę podmiotowości i koncentrują się na koncepcji współwyłaniania. Jesienią 2019 roku współinicjowała projekt Unfamiliarities – platformę dla artystów, na której pokazali oni prace w procesie (work-in-progress). Przy jej realizacji współpracowała z QRU i Subbacultcha Amsterdam. W 2020 roku została zaproszona przez Juliana Webera do udziału w New Fears, gallery for dance and performance w Berlinie. Pod koniec 2020 roku była jedną z kuratorek 10 dni poświęconych ruchowi dla Veem House for Performance wraz z Keerthi Basavarajaiah. Obok An Attende stworzyła pracę Spinner z Sigrid Stigsdatter która była pokazywana na Batard Festival 2021 i miała oficjalną premierę na Flam Festival 2021 w Amsterdamie. Jej prace były pokazywane w Galerii New Fears w Berlinie, Uferstudios Berlin, Veem House for Performance, Flam Festival, Frascati Theatre, Tanzhaus NRW, Come Together Festival, Bologna C.C., Batard Festival Brussels.
Realizatorzy:
Choreografia i wykonanie: Antonia Steffens
Scenografia: Nikola Knezevic i Antonia Steffens
Projekt dźwięku : Antonia Steffens (źródła: Teresa Winter, Darmowe archiwum dźwięków) Projekt oświetlenia: Paulina Prokop
Kostium: Ginta Tinte
Współpraca artystyczna: Keerthi Basavarajaiah
Produkcja: Veem House
Współprodukcja: Projekt Nicole Beutler
Wstęp wolny
Zapisy: atutysztuki@gmail.com
****
O Festiwalu:
Program wydarzenia opiera się na popularyzacji sztuki tańca współczesnego, a jednym z priorytetów projektu jest świadoma strategia odwoływania się do pamięci, systemu wartości, kategorii wspólnotowości, zbiorowości. Jest to próba opisania nowej jakości, która powstaje na styku tradycji i nowoczesności. Taniec uważany jest za dziedzinę sztuki, która przekracza granice i stanowi pole badawcze na użytek współczesności i przyszłości. Bez znajomości nowych choreografii trudno pojąć zmiany w coraz bardziej interdyscyplinarnej sztuce współczesnej. Jednym z założeń festiwalowych propozycji jest to, aby publiczność skierowała uwagę na dynamikę i nieprzewidywalność procesów społecznych i kulturowych. Proponowane spektakle stanowią pretekst do podjęcia dyskusji, w której krytycznej analizie poddane zostaną popularne aktywności kulturowe. Organizatorzy zaprosili twórców, którzy poprzez swoje spektakle sięgają po wielorakie inspiracje, chcąc prześwietlić interakcje międzyludzkie.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Zapisy: atutysztuki@gmail.com.
Mandala Performance Festival we Wrocławiu jest partnerem artystycznym projektu Nauka sztuki – sztuka nauki, realizowanego przez Uniwersytet Łódzki w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki współfinansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Dofinansowano z budżetu Miasta Wrocławia, z Fundacji Polsko-Niemieckiej oraz dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Organizator festiwalu: stowarzyszenie „JEST człowiek”
Partnerzy festiwalu: Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych, Centrum na Przedmieściu
Kuratorzy festiwalu: Adam Kamiński, Maciej Sado
Więcej informacji o Festiwalu: link