
Na zdjęciu: Dominik Więcek. Fot. Maciej Nowak
Na zdjęciu: Dominik Więcek. Fot. Maciej Nowak
Stowarzyszenie JEST człowiek zaprasza na spektakl Café Müller Dominika Więcka. To najnowsze taneczne solo Dominika Więcka, powstałe z inspiracji twórczością legendarnej Piny Bausch, która w roku 1978 stworzyła spektakl o takim samym tytule.
O Café Müller Dominika Więcka:
Café Müller to najnowsze taneczne solo Dominika Więcka, powstałe z inspiracji twórczością legendarnej Piny Bausch, która w roku 1978 stworzyła spektakl o takim samym tytule. Miało to miejsce w szczególnych okolicznościach, gdy czwórka choreografów, Gerhard Bohner, Gigi-Gheorghe Caciuléanu, Hans Pop oraz Pina Bausch wspólnie ustalili, że każdy z nich stworzy spektakl, zawierający następujące elementy: kawiarnia, ciemność, ktoś upada, ktoś podnosi, wchodzi ruda kobieta, wszystko milknie.
Stworzona w owym czasie przez Pinę Bausch choreografia opowiadała o samotności, odosobnieniu, nieodwzajemnionej miłości, żałobie i rozpaczy, czyli o tematach bliskich każdemu. Choreografia ikoniczna, bo na jej podstawie można wytłumaczyć, czym jest Tanztheater Piny Bausch. Wyjątkowa, bo występowała w niej sama Pina.
Dominik Więcek nadając swojemu solo legendarny tytuł, mówi o nim tak:
Moje Café Müller to fanficiton. W oparciu o już istniejący spektakl, jego świat i postacie tworzę obrazy nawiązujące do własnej historii. Urodzony w Iserlohn, małym mieście w Nordrhein-Westfalen w Niemczech, a wychowany w Polsce, od jakiegoś czasu zadaję sobie pytanie: co by było, gdyby moi rodzice nie podjęli decyzji o powrocie do kraju? Poszukując odpowiedzi, puszczałem wodze fantazji i tworzyłem hipotetyczne scenariusze, podróżując po Niemczech, po moim rodzinnym mieście, badając język niemiecki i spotykając się z polskimi artystami, którzy tam mieszkają. Spektakl nie jest jednak opowieścią, o tym co mogło się wydarzyć. To nie próba stworzenia alternatywnego życiorysu, a podzielenie się emocjami, które towarzyszyły mi, gdy po raz kolejny zadawałem sobie pytanie: co by było, gdyby?
Fragmenty recenzji:
Dawno nie widziałam tak sprawnie przeprowadzonego, przemyślanego i pełnego przeróżnych napięć spektaklu. Pod każdym kątem jest to znakomita realizacja i nie mam żadnej uwagi, pytania ani obawy względem tego przedstawienia. Jestem przekonana, że Więcek zachwyci swoim Café Müller niejednego sceptyka czy sceptyczkę.
(Julia Niedziejko, kulturapoznan.pl)
Choreografia połączona z humorem (niech podniesie rękę ten, kto, chociaż nie uśmiechnął się, gdy zobaczył „deine Mutter – Pinę Bausch”, wniesioną na Czarną Salę w Centrum Kultury) i z interakcją z widzami — trafne i intrygujące połączenie nowoczesności z klasyką oraz szacunkiem dla Tanztheater Pina Bausch.
(Luiza Nowak, Onet Kultura)
Realizatorzy:
Koncepcja, choreografia, wykonanie: Dominik Więcek
Muzyka: Przemek Degórski
Reżyseria oświetlenia: Klaudia Kasperska
Kostium: Nikola Fedak (projekt)
System mody (wykonanie), Serafin Andrzejak
Konsultacje językowe: Joanna Pędzisz
Konsultacje w zakresie sztuk walki: Patryk Kołodziejski
Producent: Centrum Kultury w Lublinie, Przestrzenie Sztuki. Taniec Wsparcie prac badawczych: Tanzrecherche NRW, Theater im Pumpenhaus, Tanzfaktur Köln, Folkwang Universität der Künste, Lubelski Teatr Tańca
Data premiery: premiera 11 listopada 2021 (25. MSTT)
Czas trwania: 40 minut
Wstęp wolny
Zapisy: atutysztuki@gmail.com
****
O Festiwalu:
Program wydarzenia opiera się na popularyzacji sztuki tańca współczesnego, a jednym z priorytetów projektu jest świadoma strategia odwoływania się do pamięci, systemu wartości, kategorii wspólnotowości, zbiorowości. Jest to próba opisania nowej jakości, która powstaje na styku tradycji i nowoczesności. Taniec uważany jest za dziedzinę sztuki, która przekracza granice i stanowi pole badawcze na użytek współczesności i przyszłości. Bez znajomości nowych choreografii trudno pojąć zmiany w coraz bardziej interdyscyplinarnej sztuce współczesnej. Jednym z założeń festiwalowych propozycji jest to, aby publiczność skierowała uwagę na dynamikę i nieprzewidywalność procesów społecznych i kulturowych. Proponowane spektakle stanowią pretekst do podjęcia dyskusji, w której krytycznej analizie poddane zostaną popularne aktywności kulturowe. Organizatorzy zaprosili twórców, którzy poprzez swoje spektakle sięgają po wielorakie inspiracje, chcąc prześwietlić interakcje międzyludzkie.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny. Zapisy: atutysztuki@gmail.com.
Mandala Performance Festival we Wrocławiu jest partnerem artystycznym projektu Nauka sztuki – sztuka nauki, realizowanego przez Uniwersytet Łódzki w ramach programu Społeczna Odpowiedzialność Nauki współfinansowanego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.
Dofinansowano z budżetu Miasta Wrocławia, z Fundacji Polsko-Niemieckiej oraz dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Organizator festiwalu: stowarzyszenie JEST człowiek
Partnerzy festiwalu: Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych, Centrum na Przedmieściu
Kuratorzy festiwalu: Adam Kamiński, Maciej Sado
Więcej informacji o Festiwalu: link