Wrocław/Monosytuacje 2: Irena Tomažin „Smak ciszy”

Zdjęcie: Wrocław/Monosytuacje 2: Irena Tomažin „Smak ciszy”

Fot. Nada Zgank

Wersja do druku

Udostępnij

W swoim najnowszym projekcie Irena Tomažin ponownie posługuje się głosem i ciałem, podejmując temat tradycji, dziedzictwa oraz statusu głosów i obrazów, które ludzki głos, jako nośnik tradycji ustnej, przenosi z pokolenia na pokolenie. Cennym materiałem, wykorzystanym przy pracy nad spektaklem, były sfilmowane, w 2011 roku, przez Irenę Tomažin, Sabinę Đogić i Andreja Kocana spotkania z wybranymi interpretatorami/autorami i wykonawcami muzyki tradycyjnej, m.in.: Ljobą Jenče, Hermanem Bogdanem i Boštjanem Naratem (Słowenia), Natalią Połowynką (Ukraina) oraz Svetlaną Spajić (Serbia).

Irena Tomažin: „Czasem zdarza się, że piękno pieśni wprowadza mnie w stan swoistego zamętu… jakby gromadziło się we mnie gorące powietrze… Powietrze, które wydaje w mojej piersi pomruki, dławi mnie, aż eksploduję, a potem wydostaje się na zewnątrz, w dal, w ciszę. A czasem udaje mi się zapiszczeć, bardzo cicho. Bardzo cicho i bardzo krótko…”.

Koncept, reżyseria i wykonanie: Irena Tomažin
Dramaturgia: Barbara Korun
Opracowanie muzyczne: Aldo Ivančič
Światło i obsługa techniczna: Igor Remeta
Kostiumy: Tina Pavlović
Wideo: Sabina Đogić
Dźwięk: Andrej Kocan, Jure Vlahovič
Producent wykonawczy: Barbara Hribar
Produkcja: Emanat
Koprodukcja: Cankarjev dom, Maska
Premiera: Lublana, 7 grudnia 2012
Czas trwania: 45 minut

Irena Tomažin jest tancerką i śpiewaczką, doktorantką filozofii. Stworzyła pięć spektakli i współpracowała z wieloma słoweńskimi reżyserami, choreografami i muzykami. Wykształcenie w dziedzinie tańca i głosu zdobywała w Teatrze Tańca w Lublanie oraz jako uczestniczka programów „Laboratorij” (EN-KNA), „Agon” (EMANAT), zajęć na temat współczesnych sztuk performatywnych („Maska Ljubljana”), a także warsztatów i seminariów w Słowenii i za granicą. W 2004 roku otrzymała stypendium w ramach programu „Dance Web”, organizowanego przez festiwal ImPulzTanz, a w roku 2007 brała udział w szkole letniej „Techniki źródłowe – źródła technik” w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego. Jest autorką iT, spektaklu na głosy i dyktafony, który zaprezentowała na wielu festiwalach w Słowenii i za granicą. Współpracowała z Bast Kolektiv Aldo Ivančiča przy nagrywaniu albumu Retinal Circus oraz z wieloma innymi muzykami. Bierze udział w eksperymentalnych warsztatach muzyki improwizowanej Tomaža Groma i prowadzi warsztaty głosowe. Jej spektakle Caprice i Caprice (Re)lapsed zostały uhonorowane nagrodą Złotego Ptaka przyznawaną przez Akademię Nauk Humanistycznych w Słowenii.

Po spektaklu odbędzie się pokaz filmu Meeting with Natalka Polovynka oraz spotkanie z Ireną Tomažin.

Producent: Irena Tomažin
Współpraca, zdjęcia: Sabina Đogić
Montaż: Andreja Rauch
Dźwięk: Andrej Kocan, Luka Kuhar
Produkcja: Emanat
Premiera: Słowenia, 2013
Czas trwania: 30 minut
Film w języku angielskim

Natalia Połowynka jest śpiewaczką, pedagogiem i dyrektorem artystycznym Lwowskiego Miejskiego Ośrodka Teatralnego, Badań Sztuki i Edukacji „Słowo i głos”. Posługując się teatralnymi i muzycznymi środkami wyrazu, tworzy unikalne terytorium rozwoju pieśni jako życia, kategorii duchowej. Prezentuje śpiew tradycyjny we wszystkich odmianach: tradycyjne pieśni ukraińskie, pieśni religijne, psalmy oraz klasyczne romanse. Wykonuje muzykę kompozytorów współczesnych oraz współczesną muzykę improwizacyjną. Jest także autorką unikalnej metody pracy z głosem.

Spektakl i film w ramach projektu „Co-Voicings” realizowanego we współpracy z Emanat Institute w Słowenii.

Bilety: 15 zł
Rezerwacja i sprzedaż: sekretariat@grotowski-institute.art.pl;
tel. 71 34 45 320

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Wrocław: Sala Laboratorium, Instytut Grotowskiego, ul. Rynek-Ratusz 27

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close