Wrocław/Opera Wrocławska: „Dziadek do orzechów” – chor. Bożena Klimczak

Zdjęcie: Wrocław/Opera Wrocławska: „Dziadek do orzechów” – chor. Bożena Klimczak

Fot. M. Grotowski

Wersja do druku

Udostępnij

Balet Dziadek do orzechów to baśń przedstawiająca w formie XIX-wiecznego divertissement świat dziecięcych zabaw i marzeń. Różnorodne tańce są luźno związane z rozwojem akcji. Zresztą akcja ta jest raczej wątła. Jej miejsce zajmuje plan choreograficzny, którego tanecznym punktem kulminacyjnym jest grand pas de deux w II akcie, nie mające nic wspólnego z przygodami Klary, która jest jedynie biernym widzem wydarzeń.

 

Plan choreograficzny Dziadka do orzechów opracowany był przez Mariusa Petipę, lecz nagła  choroba uniemożliwiła mu realizację baletu; powierzono ją asystentowi Petipy, Lwu Iwanowowi. Autor choreografii Dziadka do orzechów był więc ograniczony gotowym planem, sprawiającym także wiele trudności Czajkowskiemu, którego muzyka znacznie przekroczyła ramy ubogiego i naiwnego scenariusza.

 

Pragnąc nadać swej muzyce charakter ilustracyjny i przedstawić świat dziecięcy, kompozytor wprowadził po raz pierwszy do orkiestry czelestę oraz dziecinne trąbki, piszczałki i bębenki. Uwertura zawiera dwa tematy: skoczny, wesoły  marsz dzieci oraz liryczny, śpiewny temat Klary. Do tematów tych kompozytor powraca wielokrotnie w kompozycji baletu.

 

Balet w 2 aktach: Libretto: Marius Petipa wg baśni E.T.A. Hoffmanna
Prapremiera: S. Petersburg, 6 XII 1892
Premiera polska: Bydgoszcz, 1958 
Czas trwania: 2 godz.

Choreografia: Bożena Klimczak
Scenografia: Małgorzata Słoniowska
Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close