Spektakle

Wrocław/Opera Wrocławska: „Jezioro łabędzie” – Piotr Czajkowski, chor. Ewa Wycichowska

Zdjęcie: Wrocław/Opera Wrocławska: „Jezioro łabędzie” – Piotr Czajkowski, chor. Ewa Wycichowska

„W świecie rozchwianych wartości, ta baśniowa kraina, w której podstawą konstrukcji narracyjnej jest dychotomiczny podział na jasne i ciemne, dobre i złe, staje się swoistą ucieczką od powszechnego relatywizmu. Uniwersalny język tańca pokonuje wszelkie granice: kulturowe, polityczne, etniczne i pozwala na spotkanie artystów i widzów pod każdą szerokością geograficzną. Pozwala także na taką współpracę, jakiej są Państwo świadkami dzisiaj: tancerze i choreografowie, z Rosji i z Polski, spotykają się we wspólnym projekcie, łączącym historię i język współczesnego baletu. W naszej pracy, poszukując harmonii, z szacunkiem odnosimy się do tradycji, otwierając jednocześnie przestrzeń dla nowej myśli choreograficznej.” <p align="justify"><span style="font-family: 'Times New Roman', Georgia, serif; font-size: 1.1em;">Ewa Wycichowska</span></p> Choreografię do II oraz IV aktu przygotował Victor Smirnov-Golovanov - urodzony w Moskwie, ukończył Moskiewską Akademię Choreograficzną, gdzie uczył się u takich osobistości jak Lawrowski, Golezjowski, Bałancziwadze czy Jerome Robins. Ponad 20 lat był solistą Teatru Bolszoj w Moskwie, były szef baletmistrzów Opery Narodowej i Baletu w Odessie. W 1988 roku założył Moscow City Ballet, należący do czołówki najlepszych baletów klasycznych. Znany jest z perfekcji właściwej dla tradycji rosyjskiej szkoły baletu klasycznego. Zespół tworzą absolwenci najlepszych szkół choreograficznych Rosji i Ukrainy. Wyznacza on najwyższe standardy światowego baletu klasycznego. Autorką choreografii Prologu oraz III aktu jest Ewa Wycichowska – tancerka, choreograf, pedagog, prof. Wydziału Edukacji Muzycznej w Warszawie, autorka ponad 60 spektakli, inicjator i dyrektor artystyczny Międzynarodowych Warsztatów i Biennale Tańca Współczesnego oraz Międzynarodowego Festiwalu Teatru Tańca, juror polskich i międzynarodowych konkursów tańca, członek Międzynarodowej Rady Tańca (CID UNESCO), od 1988 roku dyrektor naczelny i artystycznyPolskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego. „Dwie takie same daty rozpoczęcia działalności twórczej – rok 1988 – dwóch wielkich osobowości w świecie tańca, Ewy Wycichowskiej i Victora Smirnova-Golovanova, choć działających na różnych biegunach: Golovanov – propagator tańca klasycznego, Wycichowska – twórca, dla którego taniec nie jest nigdy pustą formą, zawsze podporządkowany jakiejś myśli, jest nieustannym procesem odkrywania nowych przestrzeni, łamania barier, wykraczania poza stereotypy, przyzwyczajenia, standardy... Idea konfrontacji tych różnych biegunów w świecie tańca zdaje się fascynującą dla każdej osoby będącej uczestnikiem tego przedsięwzięcia.” Bożena Klimczak Choreografia, libretto i opracowanie muzyczne Prologu oraz III Aktu: Ewa Wycichowska Choreografia II i IV Aktu: Victor Smirnov-Golovanov Kierownik baletu: Bożena Klimczak Scenografia: Małgorzata Słoniowska Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz

Wersja do druku

Udostępnij

„W świecie rozchwianych wartości, ta baśniowa kraina, w której podstawą konstrukcji narracyjnej jest dychotomiczny podział na jasne i ciemne, dobre i złe, staje się swoistą ucieczką od powszechnego relatywizmu. Uniwersalny język tańca pokonuje wszelkie granice: kulturowe, polityczne, etniczne i pozwala na spotkanie artystów i widzów pod każdą szerokością geograficzną. Pozwala także na taką współpracę, jakiej są Państwo świadkami dzisiaj: tancerze i choreografowie, z Rosji i z Polski, spotykają się we wspólnym projekcie, łączącym historię i język współczesnego baletu. W naszej pracy, poszukując harmonii, z szacunkiem odnosimy się do tradycji, otwierając jednocześnie przestrzeń dla nowej myśli choreograficznej.”

Ewa Wycichowska

Choreografię do II oraz IV aktu przygotował Victor Smirnov-Golovanov – urodzony w Moskwie, ukończył Moskiewską Akademię Choreograficzną, gdzie uczył się u takich osobistości jak Lawrowski, Golezjowski, Bałancziwadze czy Jerome Robins. Ponad 20 lat był solistą Teatru Bolszoj w Moskwie, były szef baletmistrzów Opery Narodowej i Baletu w Odessie. W 1988 roku założył Moscow City Ballet, należący do czołówki najlepszych baletów klasycznych. Znany jest z perfekcji właściwej dla tradycji rosyjskiej szkoły baletu klasycznego. Zespół tworzą absolwenci najlepszych szkół choreograficznych Rosji i Ukrainy. Wyznacza on najwyższe standardy światowego baletu klasycznego.

Autorką choreografii Prologu oraz III aktu jest Ewa Wycichowska – tancerka, choreograf, pedagog, prof. Wydziału Edukacji Muzycznej w Warszawie, autorka ponad 60 spektakli, inicjator i dyrektor artystyczny Międzynarodowych Warsztatów i Biennale Tańca Współczesnego oraz Międzynarodowego Festiwalu Teatru Tańca, juror polskich i międzynarodowych konkursów tańca, członek Międzynarodowej Rady Tańca (CID UNESCO), od 1988 roku dyrektor naczelny i artystycznyPolskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego.

„Dwie takie same daty rozpoczęcia działalności twórczej – rok 1988 – dwóch wielkich osobowości w świecie tańca, Ewy Wycichowskiej i Victora Smirnova-Golovanova, choć działających na różnych biegunach: Golovanov – propagator tańca klasycznego, Wycichowska – twórca, dla którego taniec nie jest nigdy pustą formą, zawsze podporządkowany jakiejś myśli, jest nieustannym procesem odkrywania nowych przestrzeni, łamania barier, wykraczania poza stereotypy, przyzwyczajenia, standardy… Idea konfrontacji tych różnych biegunów w świecie tańca zdaje się fascynującą dla każdej osoby będącej uczestnikiem tego przedsięwzięcia.”

Bożena Klimczak

Choreografia, libretto i opracowanie muzyczne Prologu oraz III Aktu: Ewa Wycichowska

Choreografia II i IV Aktu: Victor Smirnov-Golovanov

Kierownik baletu: Bożena Klimczak

Scenografia: Małgorzata Słoniowska

Reżyseria świateł: Bogumił Palewicz

powiązane

Ludzie

Ewa Wycichowska

Ewa Wycichowska

„W świecie rozchwianych wartości, ta baśniowa kraina, w której podstawą konstrukcji narracyjnej jest dychotomiczny podział na jasne i ciemne, dobre i złe, staje się swoistą ucieczką od powszechnego relatywizmu. Uniwersalny język tańca pokonuje wszelkie granice: kulturowe, polityczne, etniczne i pozwala na spotkanie artystów i widzów pod każdą szerokością geograficzną. Pozwala także na taką współpracę, jakiej są Państwo świadkami dzisiaj: tancerze i choreografowie, z Rosji i z Polski, spotykają się we wspólnym projekcie, łączącym historię i język współczesnego baletu. W naszej pracy, poszukując harmonii, z szacunkiem odnosimy się do tradycji, otwierając jednocześnie przestrzeń dla nowej myśli choreograficznej.”

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close