Wrocław/Opera Wrocławska: „Open Door II” – wieczór młodych choreografów

Zdjęcie: Wrocław/Opera Wrocławska: „Open Door II” – wieczór młodych choreografów

Opera Wrocławska "Open door", autor plakatu – Piotr Olejarz na podstawie zdjęć Pablo Martineza Mendeza

Wersja do druku

Udostępnij

Opera Wrocławska zaprasza na drugą edycję międzynarodowych warsztatów choreograficznych Open Door. Tegoroczna edycja przygotowana zostanie przede wszystkim przez artystów wywodzących się z zespołu wrocławskiej Opery: Andrzeja Malinowskiego, Daniela A. Gallardo, Won June Choia, Olgę Markari, Sergi Martineza i uczestników konkursu Młody Tancerz Roku – Gabrielę Dąbek i Bartłomieja Malarza. Specjalnymi gośćmi tegorocznego pokazu będą Tea June Yoon – utalentowany koreański twórca młodego pokolenia, który stworzy duet wraz z Won June Choiem oraz Hygin Delimat – pochodzący z Wrocławia artysta, działający głównie w Wiedniu, założyciel interdyscyplinarnej grupy Body Architects.

Wieczór Open Door tym razem otwiera perspektywę lokalną i globalną zarazem, odwołując się do Wrocławia jako wielokulturowego, międzynarodowego miasta, przyciągającego artystów z całego świata, ale też jako małej ojczyzny wielu twórców uznanych na międzynarodowej scenie. Młodzi, zaledwie dwudziestokilkuletni artyści nie tylko stworzyli choreografie, ale także wybrali muzykę, kostiumy czy rekwizyty, które najlepiej przekazują ich przewodnie idee.

Te ostatnie są związane zarówno z psychologiczną czy społeczną sferą funkcjonowania człowieka, których ograniczenia i wyzwania badają młodzi twórcy, ale są tu także prace bardziej formalne, będące strukturalną inspiracją dziełem muzycznym lub też szerszym pejzażem dźwięku. W programie wieczoru zobaczymy etiudy choreograficzne łączące technikę klasyczną, współczesną czy urban dance, inspirowane muzycznie klasyką takich mistrzów jak Chopin, Mozart czy Reich, ale także greckimi utworami tradycyjnymi, a nawet własnymi kompozycjami choreografów.

In Transit

Choreografia: Hygin Delimat

Muzyka: Steve Reich, Proverb

Taniec: Gabriele Lucci,  Jaume D. Segui, Charalampos Skoupas, Maria I. Trabalon Sanjuán, Paula Dzwonik, Michela Villa, Steafno Pietragalla, Shiori Taguchi

O choreografie:

Hygin Delimat (ur. 1991, Wrocław) to choreograf, reżyser światła i tancerz, założyciel Body Architects. Hygin jest absolwentem Movement Research i Pedagogiki tańca na Uniwersytecie Anton Bruckner w Linz w Austrii. Jako tancerz pracował z wieloma choreografami, m.in. z Rose Breuss, Elio Gervasim, Georgiem Blaschke, Willim Dornerem, Robertem Clarkiem, Liv O’Donoghue, Juliette Villemin i Matjažem Faričem. Od 2013 roku poświęca się głównie własnej pracy choreograficznej. Był rezydentem artystycznym i prezentował swoje utwory w Meksyku, Ugandzie i Europie (Polska Platforma Tańca, Aura Dance Theatre, architekturforum oberösterreich, Komuna / Warszawa, O Espaco Do Tempo, Eira / Voz Lisbon, Trois CL Luxembourg, Klub Żak Gdańsk, Derida Dance Center itp.). Hygin był wielokrotnym stypendystą austriackiego Ministerstwa Kultury, a w 2013 roku był stypendystą DanceWEB. Wygrał Bitwę Tańca Mieszanych Stylów podczas festiwalu Ciało / Umysł 2018 w Warszawie. W swoich badaniach nad ruchem Hygin łączy podejścia i filozofie metod somatycznych oraz stylów tańca miejskiego.

Choreograf o swojej pracy:

„In Transitkoncentruje się na przestrzeni pomiędzy: destynacjami, miejscami, światami, królestwami… Choreografia przedstawia proces dotarcia gdzieś i proces utknięcia w miejscu. Różne strategie osobiste doprowadzają ostatecznie do celu lub zgubienia ścieżki.

 

 

Nocturne

Choreografia: Daniel Agudo Gallardo

Muzyka: Fryderyk Chopin, Nokturn nr 8 Des-dur op. 27

Wykonanie: Hanna Cho, Sherly Belliard, Sergi Martinez, Stefano Pietragalla

O choreografie:

Daniel Agudo Gallardo (ur. 1993, Madryt) wychował się w Mejorada del Campo w Madrycie w rodzinie klasy robotniczej. Silne powołanie do tańca i nieograniczone wsparcie całej rodziny pozwoliło mu opuścić miasto i przenieść się do Włoch w 2014 roku, gdzie zaczął tańczyć zawodowo. Zaczął ćwiczyć balet w wieku 18 lat, czyli bardzo późno, ale nic nie mogło go powstrzymać przed osiągnięciem swoich celów i marzeń. Jego determinacja i twardość doprowadziły go do Wrocławia, gdzie – po półtora roku we wrocławskiej Operze – awansował na pozycję koryfeja, co nagrodziło cały wysiłek jego i jego rodziny. Niedawno wraz z Olgą Markari stworzył duet dla projektu młodych choreografów w Dresden Semperoper.

Choreograf o swojej pracy:

Chociaż mój główny styl jest bardziej współczesny, to balet bardzo mnie zmienił, dlatego „Nocturne” jest klasyczny – czysty i delikatny jednocześnie. Inspiracją była dla mnie muzyka: fortepian przypomina mi trudność i lekkość, wirtuozerię i prostotę, a ciszę wypełnia oddech ciał tancerzy. Hannah Cho i Sherly Belliard są przykładem doskonałej techniki i pięknej, klasycznej postawy, Sergi Martinez i Stefano Pietragalla to silni partnerzy, łagodni w swoich ruchach, to oni wszyscy sprawiają, że ta choreografia się dzieje.

BElong

Choreografia: Olga Markari

Muzyka: Wolfgang Amadeus Mozart, Symphony 40 molto allegro; Andreas Papas, Tsiftetel

Wykonanie: Natsuki Katayama, Andrea Aguado Campo, Michela Villa, Beatriz Gijon, Andrzej Malinowski, Daniel Agudo Gallardo, Sergi Martinez, Pablo Martinez Mendez, Ludovico Tambara

 

O choreografce:

Olga Markari (ur. 1995, Limassol, Cypr) rozpoczęła naukę baletu w wieku 5 lat w szkole baletowej Nadiny w Loizidou. W 2009 roku dołączyła do grupy Diastasis, gdzie po raz pierwszy występowała w wieku 14 lat. Do 18 roku życia tańczyła w spektaklach na całym Cyprze, w Paryżu i w Izraelu. Od 2013 roku kontynuowała naukę w szkole Rudra Maurice’a Béjarta, z którą miała okazję występować na całym świecie (Chiny, Lozanna, Genewa, Chillion, Neon) oraz tańczyć z Béjart Ballet Lausanne (Dziewiąta Symfonia, Święto Wiosny). Następnie wstąpiła do Conservatorio de Danza de Madrid Maria de Avila, a potem została zaproszona do Dutch Junior Dance Division, gdzie tańczyła choreografie Thoma Stuarta, Rinusa Sprong, Eda Wubbe i innych. Od 2017 roku Olga jest tancerką w Operze Wrocławskiej. Stworzyła już wcześniej krótkie prace choreograficzne, w tym: Doble vida, Nostalgia i Echos dla Dutch Junior Dance Division oraz two or less – duet stworzony wspólnie z Danielem Agudo Gallardo i pokazany w Semperoper w Dreźnie

Choreografka o swojej pracy:

Ludzie mają tendencję do formowania się w grupy i trwania w nich, podążania za normą, szukając akceptacji ludzi wokół siebie. Często tworzą relacje, które nie są satysfakcjonujące, prowadząc ich do życia bez radości. Ci, którzy są wystarczająco odważni, podążają inną drogą, drogą do kochania i szanowania siebie, osiągając wewnętrzny spokój i szczęście. Moja praca bada relacje i interakcje między ludźmi w społeczeństwie, chęć wspierania się nawzajem, poczucia bezpieczeństwa między nimi, a także ich indywidualną walkę o odnalezienie siebie wśród innych ludzi.

 

Múltiple

Choreografia: Sergi Martinez

Muzyka: Sound of silence, Silvia Perez Cruz

Wykonanie: Andrea Agudo Campo, Łukasz Ożga, Daniel Agudo Gallardo

O choreografie:

Sergi Martinez (ur. 1994, Walencja) ukończył Royal Conservatory of Dance Mariemma w Madrycie. Tańczył w wielu spektaklach jako tancerz niezależny, a także członek Ballet de Camara de Madrid. W 2017 roku dołączył do Joburg Ballet w Południowej Afryce, a od 2018 roku jest tancerzem zespołu baletu Opery Wrocławskiej. W Open Door debiutuje jako choreograf.

Choreograf o swojej pracy:

Moim pomysłem było stworzenie pracy o tym, jak nasze uczucia i lęki walczą z nami i nie pozwolą nam być takimi, jakimi być może naprawdę chcemy być. Wyrażanie naszych emocji i lęków nie jest dobrze widziane w społeczeństwie, dlatego w moim trio widzimy dziewczynę, która próbuje być seksowna, chociaż jest przerażona, stara się być silna, podczas gdy jest krucha – analogicznie jak dwóch tańczących z nią mężczyzn. Chcieliby być jednym, ale nie mogą, ponieważ ich wewnętrzna walka o to, czego chcą i czym są, nigdy się nie skończy.

 

Periphery

Choreografia: Bartłomiej Malarz

Wykonanie: Gabriela Dąbek

Muzyka: Anselm Kreuzer, Curriculum vitae

Choreograf:

Bartłomiej Malarz (ur. 2000, Bielsko-Biała) jest absolwentem Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Bytomiu. W 2016 roku zadebiutował jako choreograf na Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym im. Bożeny Kociołkowskiej w Bytomiu, gdzie zaprezentował pracę Zderzenia ludzkie. W późniejszych latach zrealizował choreografie Gdzie nikt nie patrzy oraz Speed Limit. W 2018 roku jego choreografia Contact Fabrik zdobyła pierwszą nagrodę na XX Międzynarodowym Konkursie Choreograficznym im. Bożeny Kociołkowskiej w Bytomiu. W ramach polsko-japońskiego projektu Młody Duch Tańca stworzył prace Lingua Linea oraz Hand made story.

Choreograf o swojej pracy:

Z formy popadamy w formę. Forma to indywidualny wzór wydzielający nasz kształt. Granica własnego kształtu przybranego przez człowieka istnieje również w umyśle. Umysł dokłada wszelkich starań, żeby wydostać się z granicy własnego komfortu. Wyjść poza swój obwód. Poza osobistą granicę, za którą istnieje wersja, której jeszcze nie znamy. Decydujemy się, aby zaryzykować. Opuścić samego siebie, by stać się nowym samym sobą. 

You’ve given me too much to feel

Choreografia: Won June Choi, Tae Jun Yoon

Wykonanie: Won June Choi, Tae Jun Yoon

Muzyka: Franz Schubert String Quintet in C major D. 956: II. Adagio; kompozycja własna Won June Choi

O choreografach:

Zarówno Tae Jun Yoon (ur. 1993) jak i Won June Choi  (ur. 1993) ukończyli Korean National University of Arts w Seoulu. Tae Jun Yoon pracuje jako niezależny tancerz i choreograf, głównie w Korei. Won June Choi jest koryfejem zespołu baletu Opery Wrocławskiej, gdzie stworzył wiele solowych partii zarówno we współczesnych jak i w klasycznych baletach. Praca pokazywana podczas Open Door to jego debiut choreograficzny.

Choreografowie o swojej pracy:

 

Otis Redding, Hong Sang-su, Daft Punk, Franz Schubert, Faust Seoul, Nam June Paik, Erysichthon, Tommy Wiseau.

 

I nienawidzę tego poranka.

 

Women’s World

Choreografia: Andrzej Malinowski

Taniec: Magdalena Kurilec-Malinowska, Paula Dzwonik, Sherly Belliard, Olga Markari, Baetriz Gijon, Maria I. Trabalon Sanjuán

Muzyka: Drehz, Heart Cry

O choreografie:

Andrzej Malinowski (ur. 1992)  ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Baletową w Warszawie. Od 2011 roku jest tancerzem, od 2019 solistą Opery Wrocławskiej, w której wykreował wiele pierwszoplanowych ról. Od 2014 roku prowadzi także pracę pedagogiczną, promuje balet dla najmłodszych i uczy ich podstaw baletu. Od 2015 roku realizuje swoje również choreografie, głównie z obszaru tańca współczesnego. Na deskach opery Wrocławskiej jako choreograf zadebiutuje w projekcie Open Door.

Choreograf o swojej pracy:

Inspirację czerpię ze wszystkiego, co mnie otacza. Na gruncie techniki lubię łączyć taniec klasyczny z tańcem współczesnym. W swojej choreografii przygotowanej na „Open Door” poruszam się w obszarze kultury współczesnego świata, koncentrując się na sile oraz niezależności kobiet.

 

 

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 18:00

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

Teksty

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close