
Fot. Maciej Rukasz
Fot. Maciej Rukasz
Historia tragicznej miłości jest jednym z najczęściej podejmowanych tematów w świecie opery i baletu. Sam wątek nieszczęsnych kochanków z Werony był w przeszłości wielokrotnie opracowywany muzycznie. Szekspirowskim tematem przed Prokofiewem zainteresowali się m.in. Vincenzo Bellini (opera I Capuleti e i Montecchi), Charles Gounod (opera Romeo i Julia) czy rosyjski romantyk Piotr Czajkowski, tworząc fantazję orkiestrową Romeo i Julia. Balet Sergiusza Prokofiewa należy dziś do klasyki gatunku. Muzyka plasuje to dzieło na progu nowoczesności, dając możliwość przeróżnych opracowań. Jego premiera miała miejsce na krótko przed wybuchem II wojny światowej, w grudniu 1938 roku. Polska publiczność po raz pierwszy baletową adaptację dramatu Williama Szekspira zobaczyła dopiero w maju 1954 roku, na scenie Opery Państwowej w Warszawie.
Nowe wystawienie baletu Romeo i Julia jest piątym z kolei, które publiczność może obejrzeć na wrocławskiej scenie operowej. Pierwsza realizacja odbyła się w roku 1960. Ówczesny spektakl został stworzony w oparciu o choreografię Jerzego Gogóły, a kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawował Kazimierz Wiłkomirski, zaś scenografię przygotował Zbigniew Kaja. Pozostałe trzy realizacje premierowe miały miejsce kolejno w latach 1984, 1996 i w roku 2010.
Romeo i Julia to swoisty sprawdzian dojrzałości artystycznej choreografa. Po ośmiu latach od ostatniej premiery Romeo i Julia Prokofiewa powraca na deski Opery Wrocławskiej w choreografii znakomitego polskiego tancerza i choreografa Jacka Tyskiego, który w obecnym sezonie jest choreografem-rezydentem Opery Wrocławskiej. Twórcy temu bliskie są Szekspirowskie tematy – historię Hamleta opowiedział w zatytułowanej tym imieniem choreografii dla Polskiego Baletu Narodowego. Historia miłości zyska w jego ujęciu swoje kolejne sceniczne wcielenie.
Muzyczną pieczę nad spektaklem sprawuje Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Autorką koncepcji wizualnej, scenografii i reżyserii świateł jest Olga Skumiał. Kostiumy dla tancerzy przygotowała Marta Fiedler. Projekcje wideo stworzył Piotr Maruszak.
Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Reżyseria i choreografia: Jacek Tyski
Scenografia i projekt światła: Olga Skumiał
Kostiumy: Marta Fiedler
Oprawa multimedialna: Piotr Maruszak
Obsada
– Rodzina Montekich –
Ojciec – Charalampos Skoupas, Federico Zeno Bassanese
Matka – Weronika Kwiatkowska, Monika Kieliba
Romeo – Robert Kędziński, Andrzej Malinowski, Łukasz Ożga, Pablo Martinez Mendez
Merkucjo – Łukasz Ożga, Pablo Martinez Mendez
Benwolio – Andrzej Malinowski, Won June Choi
Baltazar (sługa Romeo) – Pablo Martinez Mendez, Federico Zeno Bassanese
– Rodzina Kapuletów –
Ojciec – Timothy Leonard, Daniel Agudo Gallardo
Matka – Natsuki Katayama, Ines Furuhashi-Huber, Magdalena Kurilec-Malinowska
Julia – Rina Nishiuchi, Sherly Belliard, Remy Lamping
Tybalt – Won June Choi, Robert Kędziński, Timothy Leonard
Niania Julii – Anna Szopa-Kimso
Samson, sługa Kapuleta, przyjaciel Tybalta – Piotr Bednarczyk, Arshak Gyozalyan
Grzegorz, sługa Kapuleta, przyjaciel Tybalta – Federico Zeno Bassanese, Won June Choi
Parys – Piotr Bednarczyk, Pablo Martinez Martinez
Eskalus – książę pracujący w Weronie: Pablo Martinez Mendez, Timothy Leonard, Charalampos Skoupas
Ojciec Laurenty – Daniel Agudo Gallardo, Piotr Bednarczyk, Federico Zeno Bassanese
* – gościnnie