Wrocław: Opera Wrocławska – Sergiusz Prokofiew „Romeo i Julia” – reż. i chor. Jacek Tyski

Zdjęcie: Wrocław: Opera Wrocławska – Sergiusz Prokofiew „Romeo i Julia” – reż. i chor. Jacek Tyski

Fot. Maciej Rukasz

Wersja do druku

Udostępnij

Historia tragicznej miłości jest jednym z najczęściej podejmowanych tematów w świecie opery i baletu. Sam wątek nieszczęsnych kochanków z Werony był w przeszłości wielokrotnie opracowywany muzycznie. Szekspirowskim tematem przed Prokofiewem zainteresowali się m.in. Vincenzo Bellini (opera I Capuleti e i Montecchi), Charles Gounod (opera Romeo i Julia) czy rosyjski romantyk Piotr Czajkowski, tworząc fantazję orkiestrową Romeo i Julia. Balet Sergiusza Prokofiewa należy dziś do klasyki gatunku. Muzyka plasuje to dzieło na progu nowoczesności, dając możliwość przeróżnych opracowań. Jego premiera miała miejsce na krótko przed wybuchem II wojny światowej, w grudniu 1938 roku. Polska publiczność po raz pierwszy baletową adaptację dramatu Williama Szekspira zobaczyła dopiero w maju 1954 roku, na scenie Opery Państwowej w Warszawie.

Nowe wystawienie baletu Romeo i Julia jest piątym z kolei, które publiczność może obejrzeć na wrocławskiej scenie operowej. Pierwsza realizacja odbyła się w roku 1960. Ówczesny spektakl został stworzony w oparciu o choreografię Jerzego Gogóły, a kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawował Kazimierz Wiłkomirski, zaś scenografię przygotował Zbigniew Kaja. Pozostałe trzy realizacje premierowe miały miejsce kolejno w latach 1984, 1996 i w roku 2010.

Romeo i Julia to swoisty sprawdzian dojrzałości artystycznej choreografa. Po ośmiu latach od ostatniej premiery Romeo i Julia Prokofiewa powraca na deski Opery Wrocławskiej w choreografii znakomitego polskiego tancerza i choreografa Jacka Tyskiego, który w obecnym sezonie jest choreografem-rezydentem Opery Wrocławskiej.  Twórcy temu bliskie są Szekspirowskie tematy – historię Hamleta opowiedział w zatytułowanej tym imieniem choreografii dla Polskiego Baletu Narodowego. Historia miłości zyska w jego ujęciu swoje kolejne sceniczne wcielenie.

Muzyczną pieczę nad spektaklem sprawuje Marcin Nałęcz-Niesiołowski. Autorką koncepcji wizualnej, scenografii i reżyserii świateł jest Olga Skumiał. Kostiumy dla tancerzy przygotowała Marta Fiedler. Projekcje wideo stworzył Piotr Maruszak.

TEASER

Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski

Reżyseria i choreografia: Jacek Tyski

Scenografia i projekt światła: Olga Skumiał

Kostiumy: Marta Fiedler

Oprawa multimedialna: Piotr Maruszak

Obsada

– Rodzina Montekich

Ojciec – Charalampos Skoupas, Federico Zeno Bassanese

Matka – Weronika Kwiatkowska, Monika Kieliba

Romeo – Robert Kędziński, Andrzej Malinowski, Łukasz Ożga, Pablo Martinez Mendez

Merkucjo – Łukasz Ożga, Pablo Martinez Mendez

Benwolio – Andrzej Malinowski, Won June Choi

Baltazar (sługa Romeo) – Pablo Martinez Mendez, Federico Zeno Bassanese

– Rodzina Kapuletów –

Ojciec – Timothy Leonard, Daniel Agudo Gallardo

Matka – Natsuki Katayama, Ines Furuhashi-Huber, Magdalena Kurilec-Malinowska

Julia – Rina Nishiuchi, Sherly Belliard, Remy Lamping

Tybalt – Won June Choi, Robert Kędziński, Timothy Leonard

Niania Julii – Anna Szopa-Kimso

Samson, sługa Kapuleta, przyjaciel Tybalta – Piotr Bednarczyk, Arshak Gyozalyan

Grzegorz, sługa Kapuleta, przyjaciel Tybalta – Federico Zeno Bassanese, Won June Choi

Parys – Piotr Bednarczyk, Pablo Martinez Martinez

Eskalus – książę pracujący w Weronie: Pablo Martinez Mendez, Timothy Leonard, Charalampos Skoupas

Ojciec Laurenty – Daniel Agudo Gallardo, Piotr Bednarczyk, Federico Zeno Bassanese

* – gościnnie

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

premiera •

godz. 19:00

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close