Wrocław/Twórcza dyspozycja: Teatr ROZBARK „pastmefuture”, „+ – – +”, „Under The Dead Tree”

Zdjęcie: Wrocław/Twórcza dyspozycja: Teatr ROZBARK „pastmefuture”, „+ – – +”, „Under The Dead Tree”

pastmefuture. Fot. Katarzyna Machniewicz

Wersja do druku

Udostępnij

W ramach wrocławskiego projektu Twórcza dyspozycja kurator Adam Kamiński zaprasza na prezentacje trzech spektakli Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK: pastmefuture, + – – +, Under The Dead Tree.

pastmefuture

Początkowa faza pracy nad duetem wychodziła od filozoficznych założeń, wywiedzionych z pism estetycznych Edwarda Abramowskiego. Choreografkę intrygowała cielesność niektórych założeń, dotyczących postrzegania tożsamości i możliwości kreowania specyficznej obecności, która obserwuje nie tylko obecność własną, ale obecność „inną” lub innego. Doświadczamy w ten sposób granicy mnie samego, tylko w pewnym przesunięciu. Jak pisze Abramowicz: „Ja” moje jest n i e p o z n a w a l n e zupełnie, w żadne określenie rozwinąć go nie mogę, żadnego atrybut dlań wynaleźć, nic powiedzieć, oprócz tylko tego, że to j a; a jednak nic bardziej jasnego nie ma dla mnie jak „ja” moje, nic bardziej bezpośredniego i wolnego od wszelkiej omyłki, nic bardziej rzeczywistego.” Badanie granic rozchodzenia się tych obrazów i konfrontacji różnych form obecności, stało się bazą do dalszej pracy. Duet (Szymon Dobosik i Alexey Torgunakov) jest próbą sprawdzenia filozoficznych założeń Edwarda Abramowskiego w praktyce i skonfrontowania ich z przestrzenią skojarzeń i obrazów, zaczerpniętych z różnych współczesnych form sztuki. pastmefuture to również próba zrozumienia tego, jak przesunięcia „ja” pracują w czasie. Kiedy pozostajemy zanurzeni w przeszłości i pozwalamy jej określać nas samych, a kiedy otrzymujemy impuls do kreowania nowej wersji samego siebie?

koncepcja i choreografia: Anna Piotrowska

kreacja i taniec: Szymon Dobosik, Alexey Torgunakov

muzyka: Anna Piotrowska

+ – – +

„(…) obserwujemy na scenie fizyczne zmagania dwojga tancerzy. Artyści pracując niemal w ciągłym kontakcie ciał. Improwizują, są uważni – operują ciężarem, zawieszeniem, balansują na granicy upadku, wspierając się na sobie nawzajem. Ich taniec kojarzy się z walką, przywodzi na myśl toksyczny związek, w którym partnerzy nie potrafią bez siebie funkcjonować – potrzebują się tak, jak bluszcz potrzebuje drzewa. Znamienne jest jednak, iż niemal ani przez chwilę nie mają ze sobą kontaktu wzrokowego. Z ich twarzy kapie pot, walka jest zacięta, agresywna. Chwile ich odosobnienia są krótkie, jakby przywiązanie ich ciał do siebie było tak uzależniające, że samodzielne funkcjonowanie powoduje jedynie lęk.”

Poczuć więcej. „Zjednoczone stany zmyślone”, 10 lipca 2017

Kasia Zioło

http://www.rozswietlamykulture.pl/reflektor/2017/07/10/poczuc-wiecej-zjednoczone-stany-zmyslone-w-teatrze-rozbark/

kreacja i wykonanie: Anna Piotrowska i Artur Bieńkowski

premiera: 24 czerwca 2017, Teatr Rozbark, Bytom

w ramach projektu „zjednoczone stany zmyślone”

Under the Dead Tree

Inspiracją do stworzenia kreacji solowej Under the Dead Tree jest postać samego tancerza, utalentowanego Alexeya Torgunakova. Choreografia ukierunkowana jest na wrażliwości artystycznej tancerza, jego ogromnej kulturze ruchu, otwartości i uważności na materię cielesności. Praca ta zrodziła się z obserwacji rozwijającej się emocjonalności jego tańca, która wbrew pozorom nie jest pierwszoplanowa. Punktem wyjścia były ograniczenia, jakie człowiek tworzy sam sobie w życiu.

koncepcja i choreografia: Anna Piotrowska

kreacja i taniec: Alexey Torgunakov z udziałem Szymona Dobosika

muzyka: Jan Sebastian Bach, Komm Jesu, komm

Anna Piotrowska – choreografka, reżyserka, nauczycielka tańca współczesnego, tancerka, fundatorka i prezeska Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca – eferte, założycielka „mufmi” teatr tańca w Warszawie (wcześniej pod nazwą Teatr Tańca „Dystans”, 1995). Stworzyła ponad 90 autorskich choreografii i przedstawień. Od września 2014 jest kierownikiem zespołu Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK (od września 2015 kierownik artystyczna), współpracowała z izraelsko-holenderskim duetem choreograficznym Ivgi & Greben. Jest pomysłodawczynią i koordynatorką wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych. W  kwietniu 2016 roku otrzymała nagrodę teatralną województwa śląskiego, „Złotą Maskę 2015”, w kategorii „nagroda specjalna” za reżyserię i choreografię do spektakli Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK.

Szymon Dobosik – tancerz Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. W 2013 zagrał w dwóch dyplomach: Transdyptyk w reż. Anny Piotrowskiej oraz Jak wam się podoba w reż. Briana Michaelsa. W ramach zajęć na uczelni współpracował m.in. z Anną Piotrowską, Louis Frank, Sharon Reshef, Arie Bursztynem, Hilke Diemer, Scottem Lyonsem, Josephem Fruckiem. Uczestnik VI edycji Gdańskiego Festiwalu Tańca, na którym zaprezentował solo Pełza dusza wśród motyli, cztery czarne krokodyle. W 2014 wziął udział w Ohrid Summer Festival w Macedonii. Finalista SoloDuo Dance Festival 2015 w Budapeszcie z duetem I że Cię nie opuszczę aż do śmierci. Brał udział w Ogólnopolskim Studenckim Festiwalu „Kontestacje” (Lublin) oraz Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych (Ostrów Wielkopolski) ze spektaklem Jetzt/Teraz polsko-niemieckiego kolektywu Little:interference. Szymona Dobosika można oglądać w produkcjach Teatru Rozbark: democratic body i Zagubieni w skórze w reżyserii i choreografii Anny Piotrowskiej.

Alexey Torgunakov tancerz Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK, studiował w Moskiewskiej Państwowej Akademii Choreografii i swoją karierę rozpoczął w Teatrze Bolszoj w Rosji. Później dołączył do zespołu tańca współczesnego Provincial Dances Theatre w Jekaterynburgu w Rosji. Alexey Torgunakov współpracował z takimi choreografami jak: Angelin Preljocaj, Tatiana Baganova, Ivgi & Greben, Anna Piotrowska, Aleksiej Rarmansky, Jiří Kylián, Roland Petit, Jurij Grigorowicz, Natalia Shirokova i in. W sezonie 2014-2015 rozpoczął pracę w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu  ROZBARK. Jest zwycięzcą konkursu International Dance Competition Hellas w 2007 roku (Ateny, Grecja). W 2016 roku Alexey Torgunakov wraz z Olegiem Stepanovem został nominowany do Złotej Maski (Rosyjska Nagroda Teatralna) w kategorii choreografia za spektakl All that I can be.

Artut Bieńkowski – doświadczenie taneczne zdobywał podczas wielu warsztatów w Polsce i zagranicą m.in. w Izraelu, USA, Francji. W sezonie 2008/2009 związany z Teatrem Muzycznym w Gdyni występując w całym repertuarze. W sezonie 2009/2010 związany z Teatrem w Radomiu i Art Project Ballet w Warszawie. Prezentował własne projekty podczas festiwali muzycznych, jak np. Opener w Gdyni czy Audioriver. Od sezonu 2010/2011 związany z Polskim Teatrem Tańca, biorąc udział w pełnym repertuarze i występując w spektaklach takich choreografów, jak: Ohad Naharin, Jo Strømgren, Ewa Wycichowska, Thierry Verger, Nadar Rosano. W sezonie 2015/2016 rozpoczął współpracę z Teatrem ROZBARK w Bytomiu występując w choreografiach Anny Piotrowskiej, Ivgi&Greben oraz Cecilia Moisio. Od 2015 roku współpracuje także z Erezem Zoharem z Izraela. Regularnie uczestniczy w warsztatach GaGa (Yoshifumi Inao, Noa Zuk, Sharon Eyal, Erez Zohar, Bossmat Nussan, a także wielu innych). Od 2016 roku współpracuje również z Pink Mama Theatre w Szwajcarii, jest współzałożycielem Opolskiego Teatru Tańca.

***

Bilety: 20 zł

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu Kultura – Interwencje 2017.

Narodowe Centrum Kultury: „Kultura – Interwencje 2017” (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:30

Wrocław: Centrum Inicjatyw Artystycznych, ul. Tęczowa 79/81

powiązane

Ludzie

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close