Wrocław/V Festiwal CYRKULACJE: Przemek Błaszczak i Piotr Masztalerz „Ścieżka wojownika – AIKIDO w treningu performera” – ścieżka twórcza

Zdjęcie: Wrocław/V Festiwal CYRKULACJE: Przemek Błaszczak i Piotr Masztalerz „Ścieżka wojownika – AIKIDO w treningu performera” – ścieżka twórcza

Fot. Maciej Rukasz

Wersja do druku

Udostępnij

Aikido jest tradycyjną, japońską sztuką walki. Została stworzona na bazie systemów walki wręcz i japońskiej szermierki przez M. Ueshiba. Aikido jest dyscypliną w której nie uprawia się współzawodnictwa a trening jest celem samym w sobie. Daje możliwości rozwoju każdemu, bez względu na wiek, płeć, warunki fizyczne czy stan zdrowia. Trening obejmuje formy walki wręcz, pracę z bronią, zajęcia oddechowe i wyciszające. Techniki ćwiczy się w parach, rozwijając takie aspekty jak kontakt, dystans, uważność i świadomość ruchu i ciała.

Co łączy performera i wojownika? Podejście do własnego ciała. Obaj poprzez trening chcą uczynić je jak najsprawniej funkcjonującym narzędziem, które będzie można kontrolować , mając jednocześnie do niego pełne zaufanie w podążaniu za jego organicznymi reakcjami i impulsami. W jednym i drugim przypadku trening ma na celu uczynienie ciała sprzymierzeńcem, który nie ogranicza, nie stawia oporu.

Świadome budowanie i pozostawanie w silnej relacji do partnera oraz do przestrzeni jest tak w przypadku performera, jak i wojownika umiejętnością elementarną. Odmienny jest jednak charakter relacji. Dla performera jest ona oparta na zaufaniu i współpracy, niejednokrotnie oddaniu się, w przypadku wojownika na braku zaufania, czujności i chęci przejęcia kontroli. W jednym przypadku to partner, który wspomaga czy współdziała, w drugim partner, który jest przeciwnikiem.

Zestawiając dwa tak odległe, różne światy możemy uzyskać dostęp do szerokiej gamy ćwiczeń, biegunowo różnych impulsów, a co za tym idzie bogatego doświadczenia fizycznego, które pozwoli spojrzeć na zagadnienie pracy z ciałem w szeroki, kompleksowy sposób W trakcie sesji warsztatowej prowadzący chcą zaprosić uczestników do sytuacji laboratorium. Aikido było jedną z bardzo ważnych inspiracji dla Steve’a Paxton’a, twórcy kontakt improwziacji. Czy improwizacja w kontakcie wyczerpuje sceniczny potencjał tkwiący w Aikido? W ciągu czterodniowego spotkania uczestnicy będą pracować z dystansem, kontaktem, rytmem, prowokacją, zaufaniem (lub jego brakiem), by dać sobie szansę na odkrycie nowych inspiracji płynących z tej tradycji pracy z ciałem.

Na warsztat składać się będą:

• trening padów i przewrotów
• techniki wręcz
• techniki z bronią ( jo i boken- kij i drewniany miecz japoński)
• improwizacja na technikach lub elementach technik
• praca z rytmem
• praca z jakościami kontaktu

Prowadzenie: Przemysław Błaszczak i Piotr Masztalerz

Piotr Masztalerz : Nauczyciel japońskiej sztuki walki – Aikido. Studiował historię na Uniwersytecie Wrocławskim. Aikido zajmuje się od 1988 roku. Posiada stopień 5 dan. Uczył się przez rok M. Kanetsuka w Londynie (1999), w Strasbourg Aikikai we Francji (2002) i Manhattan Aikikai w Nowym Jorku (2008). Przez rok był osobistym uczniem K.T. Chiba w San Diego Aikikai w USA.
Prowadzi zajęcia w ośrodku Wrocław Aikikai ucząc grupy dla dorosłych i dzieci. Od 2003 roku jest nauczycielem Aikido jako przedmiotu wychowania Fizycznego na Politechnice Wrocławskiej i Uniwersytecie Wrocławskim (2003/2004). Prowadzi seminaria Aikido m. in. we: Francji, W. Brytanii, Szwajcarii, Chile i Kenii.  W latach 2008 – 10 prowadził zajęcia dla aktorów teatru ZAR przy Ośrodku Badania Twórczości J. Grotowskiego we Wrocławiu. Razem z P. Błaszczakiem prowadzą szkolenia z elementów aikido na potrzeby warsztatu aktora i performera.

Przemysław Błaszczak: Aktor, od 1995 roku związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Studiował filozofię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala – udział w spektaklu Dytyramb. Jesienią 2002 roku rozpoczął pracę nad własnym przedsięwzięciem, którego zwieńczeniem był monodram Ecce Homo (premiera 21 marca 2003 roku w Ośrodku Grotowskiego). Od roku 2004 członek Teatru ZAR (udział w projekcie Ewangelie dzieciństwa – tryptyk, prowadzonym przez Jarosława Freta). Bierze udział w trzech częściach tryptyku: Ewangeliach dzieciństwa, Cesarskim cięciu oraz Anhellim. Obecnie zaangażowany w pracę nad nowym spektaklem Teatru ZAR Armine, Sister. Od ponad sześciu lat uprawia aikido, japońską sztukę walki, pod okiem Piotra Masztalerza sensei (5 Dan), w 2011 roku był również uchideshi u Juba Nour Shihan (6 Dan) w Baja California (Meksyk); w rodzimej sekcji bierze udział w zajęciach kenshusei, przygotowujących do bycia nauczycielem aikido. W 2005 roku spędził miesiąc w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitori, praktykując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu, poprzez trening oparty na tradycyjnym karate japońskim.

ZAPISY: cyrkulacje.zapisy@gmail.com

Harmonogram oraz więcej informacji na:

www.cyrkulacje.wroclaw.pl

http://cyrkulacje.wroclaw.pl/festiwal-2014/harmonogram/

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 09:00

Wrocław: Instytut Grotowskiego, Studio Na Grobli, ul. Na Grobli 30/32, w godz. 9.00-13.00 (z wyjątkiem 27 kwietnia)

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close