
Rys. Zbigniew Flakus.
Rys. Zbigniew Flakus.
Program Wrocławskiego Festiwalu Ruchu CYRKULACJE obejmuje intensywne warsztaty, ścieżki twórcze, pokazy, dyskusje i otwarte jamy taneczne. Do współpracy organizatorzy zaprosili wybitnych nauczycieli tańca i performerów – przewodników po tanecznych opowieściach. Jedną ze ścieżek poprowadzą wspólnie Ditte Berkeley i Przemek Błaszczak – Wnętrzem na Zewnątrz (Inside Out). Warsztat ten będzie dynamicznym połączeniem zajęć prowadzonych przez Przemka Błaszczaka Zapominając o ciele i Ditte Berkeley Opowieść głosu (Mówiąca pieśń).
Ditte Berkeley i Przemek Błaszczak o warsztacie Wnętrzem na Zewnątrz (Inside Out): Inna perspektywa na głos i ciało w teatrze:
Każdy z nas jest obdarzony głosem, który ma potencjał wyrazu, każdy z nas ma ciało, które ma potrzebę przemawiania, trzeba jedynie znaleźć język, w którym przemawia nasz wewnętrzny instrument. Stereotyp „pięknego głosu” mity o „braku słuchu” lub fizycznej niemożności zrobienia czegoś są naszymi punktami odniesienia, obciążającymi nas jako performerów, przeszkodami na drodze rozwoju, które mogą powstrzymywać nas przed rozważeniem potencjału naszego ciała i głosu. Poprzez wywrócenie naszych koncepcji i wyobrażeń na drugą stronę skierujemy lustro na siebie samych, na naszę esencję, tak aby odkryć pytania mogące pomóc nam w podróży w głąb naszego ciało-głosu. Naszym celem jest przyjrzenie się tkwiącym w nas jakościom i cechom, które mogą pomóc zindywidualizować nasz głos i fizyczność. Nie będziemy zaczynać od tego, co widoczne na powierzchni, co już jest utrwalone w naszym głosie, lecz od tego, czego nie wiemy o naszym głosie i ciele, pracując z wewnętrzymi jakościami, które sprawiają, że głos i ciało każdego z nas są wyjątkowe, unikalne i pełne potencjału. Będziemy próbować, poprzez ciekawość oraz budzenie zdolności zabawy i eksploracji cechujące dzieci, odnaleźć nowe połączenie z naszym głosem i ciałem. Celem warsztatu jest wspieranie procesu wewnętrznego dialogu podczas indywidualnego treningu głosu i ciała, a nie proponowanie gotowych narzędzi pracy. Podzielimy się metodami, które uważamy za pomocne w naszej własnej pracy.
Przemek Błaszczak o warsztacie Zapominanie ciała:
Normy społeczne, konwencje, etykieta i zasady tworzą środowisko, które kształtuje naszą fizyczność i relację z ciałem, czyli nasz „pogląd na ciało”. Sposób, w jaki chodzimy, biegamy, tańczymy, dotykamy samych siebie i drugiego człowieka, jest zdeterminowany kulturowo, lecz jednocześnie tak głeboko zakorzeniony, że łatwo nam zidentyfikować się z nim i powiedzieć sobie: „taki/taka właśnie jestem”. Nie pamiętamy, lub przynajmniej zdaje się, że nie pamiętamy, iż od urodzenia podlegamy intensywnemu treningowi, który nie ma końca, a nasze zachowanie jest sposobem dostosowania się do obowiązujących norm. Chodzi o to, byśmy zapomnieli o naszym ciele takim, jakie je znamy i posłuchali go takim, jakie jest tu i teraz, w relacji z nami samymi, otaczającą nas przestrzenią, naszymi partnerami i grupą. Skupiając się na treningu indywidualnym i w partnnerstwie, odkrywamy nowe sposoby postrzegania, komunikacji i improwizacji, która łączy ze sobą w twórczym procesie współdziałanie, współtworzenie i wspólne bycie.
Ditte Berkeley o warsztacie Opowieść głosu (Mówiąca pieśń):
Głos ma w sobie opowieść, którą chce opowiedzieć. Tak naprawdę jest to milion opowieści, których treść zależy od śpiewanej pieśni, aktualnych doświadczeń, od słuchacza, otoczających głos dźwięków, i wreszcie stanu, w jakim jestem ja, śpiewająca.
Jako aktorka wchodzę w dialog z moim głosem za każdym razem, gdy śpiewam. Pytam go: „Jak zaśpiewamy dziś? Co powiesz na ten dźwięk, jak go czujesz? Co on mówi, jaką snuje opowieść?” Poszukiwania te przynoszą kolejne i kolejne pytania. To jest właśnie praca aktora, który chce uczynić z pieśni narzędzie bardzo głębokiej wymiany doświadczenia między śpiewającym i słuchaczem. Głos jest nagi – pozwala nam dzielić się z innymi na poziomie, do którego nie jesteśmy przyzwyczajeni, i na którym często czujemy się niepewnie. Poszukiwania jego granic i połączeń z doświadczeniem fizycznym, obrazami i skojarzeniami wzbogaca nasze narzędzia komunikacji i tworzy przestrzeń dla nowych odkryć. Pracując, będziemy skupiać się na eksploracji naszych własnych głosów, a także naszych głosów w odbiciu innych głosów i połączeniu z nimi, na sile płynącej z pewności dźwięku naszego własnego głosu. Będziemy badać jego bogactwo i budować wspierający go fundament – poprzez oddech, wsparcie ciała fizycznego, wyobraźnię. Skupimy się też na odkrywaniu jego siły, kiedy pojawia się solo oraz jego mocy, gdy wzbogaca wspólny dźwięk tworzony razem z innymi głosami.
Ditte Berkeley (Dania / Wielka Brytania) współtworzy i występuję w Teatrze ZAR oraz zajmuję się badaniami w Instytucie Grotowskiego we Wrocławiu. Brała udział i współtworzyła cykliczne spotkania VoicEncounters oraz była współorganizatorem wraz z CPR (Walia) międzynarodowego festiwalu „Giving Voice” we Wrocławiu w 2009 roku. Współpracuje ze Studiem Matejka, w którym jest odpowiedzialna za pracę z głosem i śpiew. Jest również co-liderem warsztatów: „Into the Sound” Teatru ZAR oraz Awakeing the Listening Body z Matejem Matejką. Wychowała się w Hiszpanii, a studia w dziedzinie teatru ukończyła w Rose Bruford College of Speech and Drama w Londynie.
Przemek Błaszczak – aktor, od 1995 roku związany z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Studiował filozofię na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 1996–1999 pracował w Teatrze Pieśń Kozła pod kierownictwem Grzegorza Brala – udział w spektaklu Dytyramb. Jesienią 2002 roku rozpoczął pracę nad własnym przedsięwzięciem, którego zwieńczeniem był monodram Ecce Homo (premiera 21 marca 2003 roku w Ośrodku Grotowskiego). Od roku 2004 członek Teatru ZAR (udział w projekcie Ewangelie dzieciństwa – tryptyk, prowadzonym przez Jarosława Freta). Bierze udział w trzech częściach tryptyku: Ewangeliach dzieciństwa, Cesarskim cięciu oraz Anhellim. Obecnie zaangażowany w pracę nad nowym spektaklem Teatru ZAR Armine. Od ponad sześciu lat uprawia aikido, japońską sztukę walki, pod okiem Piotra Masztalerza sensei (5 Dan), w 2011 roku był również uchideshi u Juba Nour Shihan (6 Dan) w Baja California (Meksyk); w rodzimej sekcji bierze udział w zajęciach kenshusei, przygotowujących do bycia nauczycielem aikido. W 2005 roku spędził miesiąc w Japonii na zaproszenie Toshiego Tsushitori, praktykując pod jego okiem shintaido – japoński system prowadzący do integracji ciała i głosu, poprzez trening oparty na tradycyjnym karate japońskim.
CENNIK:
Karnet na cały festiwal (obejmuje również imprezy towarzyszące):
przy wpłacie całości do 25 marca = 475 PLN,
po tym terminie = 525 PLN.
Pojedyncza ścieżka twórcza: przy wpłacie całości do 25 marca = 280 PLN,
po tym terminie = 320 PLN.
Ścieżka twórcza u Przemka Błaszczaka i Ditte Berkeley:
przy wpłacie całości do 25 marca = 330 PLN
, po tym terminie = 370 PLN.
Karnet na wszystkie otwarte lekcje (obejmuje również imprezy towarzyszące):
przy wpłacie całości do 25 marca = 380 PLN
, po tym terminie = 430 PLN.
Pojedyncza otwarta lekcja: 25 PLN.
Imprezy towarzyszące:
Dla posiadaczy karnetów na cały festiwal wstęp jest wolny. Dla osób uczestniczących w pojedynczych ścieżkach lub otwartych lekcjach wstęp: 10 PLN za każdy wieczór. Dla osób spoza festiwalu – 15 PLN za każdy wieczór. Aby skorzystać z niższej ceny, całość należy wpłacić do 25 marca. Potwierdzeniem rezerwacji miejsca jest wpłata zaliczki w wysokości 50% wybranego wariantu do 15 marca. Przy wpłacie zaliczki pozostała część płatna przy rejestracji na festiwalu.
Uczestniczyć w zajęciach mogą jedynie osoby, które zapoznały się i akceptują regulamin Festiwalu >>
Wpłaty prosimy kierować na:
Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych Momentum
ul. Małachowskiego 4/2
50-084 Wrocław
Bank Millenium
27 1160 2202 0000 0001 7120 7743
w tytule przelewu „Cyrkulacje 2015” + imię, nazwisko uczestnika i wybrany wariant
Informacje i zapisy:
Dorota Kamecka, cyrkulacje.zapisy@gmail.com, tel. 726 515 498
Aga Rybak, cyrkulacje.zapisy@gmail.com, tel. 530 716 044
Szczegółowe informacje: www.cyrkulacje.wroclaw.pl