Warsztaty

Wrocław/Wrocławski Teatr Pantomimy/Bierzemy na warsztat: Zofia de Ines – Kostium teatralny

Zdjęcie: Wrocław/Wrocławski Teatr Pantomimy/Bierzemy na warsztat: Zofia de Ines – Kostium teatralny

Szatnia. Fot. B. Sowa

Wersja do druku

Udostępnij

BIERZEMY NA WARSZTAT – warsztaty dla młodzieży licealnej, dzięki którym uczniowie mają możliwość poznać różne aspekty pracy nad przedstawieniem teatralnym. Zajęcia, realizowane zawsze w formie warsztatów, od praktycznej strony uczą odczytywać wszystkie elementy inscenizacji, jako spójnej koncepcji artystycznej. Zajęcia prowadzone będą przez twórców teatralnych związanych z Wrocławskim Teatrem Pantomimy, a także praktyków teatralnych o dużym doświadczeniu pedagogicznym. Warsztaty odbywać się będą przed lub po konkretnym przedstawieniu z repertuaru Wrocławskiego Teatru Pantomimy. Udział w przedstawieniu jest biletowany; w warsztatach – bezpłatny. 22 listopada przed pokazem spektaklu Szatnia odbędzie się warsztat Zofii de Ines o kostiumie teatralnym.

BIERZEMY NA WARSZTAT | kostium teatralny

Kostium teatralny nie jest przebraniem, a jednym z najważniejszych komponentów przedstawienia teatralnego, tworząc ostateczny kształt obrazu scenicznego. Kostium dopełnia aktora, ujawnia charakter postaci; jest symbolem, skrótem idei. Za to, w co aktor ubrany jest na scenie, odpowiada kostiumograf. Pierwsze warsztaty przybliżą uczniom pracę kostiumografa zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej.

Co dają takie warsztaty?

 – uruchamiają wyobraźnię,

– wyzwalają kreatywność i odwagę koncepcyjną,

– uczą umiejętności czytania tekstów kultury, interpretacji charakteru postaci,

– dostarczają wiedzy na temat środków ekspresji plastycznej, wiedzy o symbolach, znakach i działaniu koloru, nadając wszystkim elementom inscenizacji walor znaczeniowy,

– zapoznają ze specyfiką pracy kostiumografa,

– uczą odczytywania idei przełożonej na rzeczywistość kostiumu teatralnego.

 

Po zajęciach uczeń potrafi:

– ujawniać swoją kreatywność i wrażliwość w kontekście odczytywania i analizy kostiumu teatralnego, projektu plastycznego,

– potrafi profesjonalnie wypowiedzieć się na temat roli i znaczenia kostiumu teatralnego,

– potrafi przełożyć abstrakcyjne pojęcia na rzeczywistość formy plastycznej,

– potrafi odczytywać kształt kompozycji plastycznej z uwzględnieniem skali kostiumy, jego charakteru, wykorzystanych faktur, koloru, detali i funkcji,

– wyrazić swoje wyobrażenia za pomocą modelu przestrzennego,

– potrafi, za pomocą szkicu i modelu przestrzennego dochodzić do charakteru postaci,

– potrafi podjąć dyskusję o roli i znaczeniu kostiumu teatralnego w kontekście oglądanego przestawienia.

Dla kogo?

Warsztat skierowany jest do grup zorganizowanych – klas licealnych. Ze względu na specyfikę zajęć i ich charakter warsztatowy – maksymalna ilość uczestników to 40 osób. Obowiązuje wcześniejsza rezerwacja miejsc i kolejność zgłoszeń.

Za ile?

Pojedynczy bilet na przedstawienie 20 zł/osoba. Udział w warsztatach jest bezpłatny.

Grupy obowiązuje również udział w przedstawieniu Szatnia w dniu 22 listopada, godz. 19.00, Scena im. Jerzego Grzegorzewskiego, ul. G. Zapolskiej 3, ponieważ podczas zajęć prowadząca nawiązywać będzie do przedstawienia.

Rezerwacja biletów: 71/337 21 03 lub a.paluch@pantomima.wroc.pl.

 

Zofia de Ines-Lewczuk –scenografka teatralna, operowa, baletowa, filmowa i telewizyjna, znana również ze swych prac w Danii, Hiszpanii, Niemczech, USA, Wielkiej Brytanii i wielu innych krajach, do których docierały z jej przedstawieniami polskie teatry. Ukończyła Wydział Architektury Politechniki i Studium Scenografii w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Debiutowała scenografią do sztuki Tadeusza Różewicza Białe małżeństwo na scenie Teatru Współczesnego we Wrocławiu, a następnie powtórzyła tę pracę w jednym z amerykańskich teatrów. Odtąd stała się u nas jednym z najbardziej wziętych scenografów teatralnych, zapraszana przez najwybitniejszych polskich reżyserów i najbardziej znane teatry. Ma w dorobku ponad sto różnych realizacji w kraju i za granicą. W 2001 r. przygotowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej dekoracje (wraz ze Sławomirem Lewczukiem) i kostiumy do Strasznego dworu Moniuszki w reżyserii Mikołaja Grabowskiego, w 2007 roku scenografię spektaklu W krainie czarodziejskiego fletu Mozarta, a w 2008 r. kostiumy do spektaklu Magiczny Doremik Ptaszyńskiej. Pracowała m.in. z takimi reżyserami, jak: Henryk Baranowski, Kazimierz Braun, Adam Hanuszkiewicz, Jerzy Jarocki, Maciej Prus, Marek Weiss-Grzesiński i Krzysztof Zaleski, projektując scenografię do bardzo różnorodnego repertuaru: od Szekspira aż po Geneta i Różewicza. Przez wiele lat współpracowała z twórcą polskiego teatru pantomimy Henrykiem Tomaszewskim, z którym zrealizowała we Wrocławiu Rycerzy króla Artura, Syna marnotrawnego i Sen nocy letniej. Pracowała z nim również w Bonn, gdzie wystawili wspólnie Orfeusza i Eurydykę Christopha Glücka. Tworzyła dla większości scen operowych w Polsce oraz dla Polskiego Teatru Tańca Ewy Wycichowskiej. Dla Opery Narodowej zaprojektowała scenografię do Fausta Gounoda, RossinianBolera i Carmin buranaw choreografii Antala Fodora oraz do Rigoletta Verdiego. Z zespołem Teatru Ekspresji w Gdyni, we współpracy z Wojciechem Misiurą, stworzyła parę lat temu na wskroś oryginalne widowisko autorskie, eksponujące jej niezwykłą fantazję w kreowaniu kostiumem postaci scenicznych. Jej indywidualne wystawy projektów scenograficznych prezentowane były m.in. w Paryżu i Darmstadcie. Uczestniczyła też w kilku wystawach międzynarodowych w kraju i za granicą.

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close