Spektakle

Wrocław: Wrocławski Teatr Pantomimy „Osąd”

Zdjęcie: Wrocław: Wrocławski Teatr Pantomimy „Osąd”

Fot. Bartłomiej Sowa.

Wersja do druku

Udostępnij

Wrocławski Teatr Pantomimy zaprasza na teatralny tryptyk, inspirowany Sądem Ostatecznym HansaMemlinga, stworzony przez Jerzego Kalinę, Pawła Passiniego i Leszka Mądzika. Trzech twórców, trzy odsłony, trzy spojrzenia skrzyżowane nad obrazem XV-wiecznego malarza. Co wyniknie z tego spotkania? W jaki sposób malarskie dzieło sprzed pięciuset lat oddziałuje na wyobraźnię współczesnych artystów? Czy w czasach dominacji fragmentu, urywku, wizja Sądu Ostatecznego, definitywnego rozstrzygnięcia przedstawiona przez Memlinga ma szansę zaistnieć w świadomości dzisiejszego odbiorcy?

Jerzy Kalina: Z tematem Sądu Ostatecznego mierzę się po raz drugi. Na przełomie wieków XX/XXI na metalowych, ewakuacyjnych schodach warszawskiej kamienicy zrealizowałem performance pod tytułem Praska zima poświęcony Janowi Palachowi. Jego heroiczny akt samospalenia w przejmujący sposób potwierdził apokaliptyczność doznań , które są naszym udziałem w życiu. Po 10 latach ponownie zdecydowałem się podjąć ten trudny temat i pragnę go zrealizować w najbardziej osobistej formie. Stan destrukcji duchowej wyrażony w moim spektaklu jest doświadczeniem jednostkowym. Nie ma w nim podziału na niebo, piekło, czyściec. Jest stan depresyjnej samotności w chwilach ostatecznych rozstrzygnięć. Jest też moja niezgoda na wyrok wiecznego potępienia. Sąd idzie to moje lęki, obawy, strach, ale i wiara w ułaskawienie.

Paweł Passini: A gdy otworzył pieczęć siódmą, zapanowała w niebie cisza, prawie na pół godziny. Na obrazie Memlinga wszystko odbywa się w milczeniu. Jest jeszcze krzyk – niemy. Sąd Ostateczny z ludzkiej perspektywy jest momentalny, rozgrywa się w mgnieniu oka. Nagle, w ułamku sekundy całe życie ciała – każdy jego gest i poruszenie, układają się w sekwencję zer i jedynek składającą na ostetaczny wynik. Góra/ Dół. Przez chwilę wszystko jest wylącznie dobre, albo złe. A potem już tylko nieskończone cierpienie i nudna wieczność. Do roku 2020 wypadki samochodowe staną się najczęstszą przyczyną przedwczesnej śmierci. Od czasu wynalezienia samochodu w wypadkach zginęło 30 milionów osób. Co trzydzieści sekund ginie kolejna. Dziennie w Polsce ginie 15 ciał – tyle zobaczysz przed sobą na scenie.

Leszek Mądzik: OSĄD – niekoniecznie ostateczny, bardziej codzienny, stawiający na szali to co w życiu dobre ale bardziej to, co jest wyrzutem sumienia. Spokój naszych zachowań zakłóca ta niewidoczna Temida, na której ważą się nasze uczynki. Czas przybliża nas do tej wizji, w którą tak trudno uwierzyć, patrząc na jedno ze skrzydeł obrazu H. Memlinga. Im bardziej dostrzegamy go w sobie, tym mniej niepokoju zasieje on w naszych umysłach. Sen zawsze jest odpoczynkiem, dobrze by był nim i ten wieczny. To w nocy bez słów, ale z dźwiękami muzyki Arvo Parta uczestniczymy w misterium wędrowania po drabinach życia nie przeczuwając, kiedy z nich odpadniemy, pod wpływem wiecznego osądu.

Trailer

część I reżyseria, scenografia: Jerzy Kalina
choreografia: Zbigniew Szymczyk
muzyka: Porter Ricks, Thomas Koener, Andy Mellwing,
Brian Eno, Aphex Twin, Richard David James
Jacek Wierzchowski
część II reżyseria, muzyka: Paweł Passini
wizualizacje: Maria Porzyc
część III
reżyseria, scenografia, choreografia: Leszek Mądzik
muzyka: Arvo Pärt

obsada: Artur Borkowski, Izabela Cześniewicz, Maria Grzegorowska/Agnieszka Charkot, Paulina Jóźwin, Agnieszka Kulińska/Agnieszka Dziewa, Mateusz Kowalski, Anna Nabiałkowska, Marek Oleksy, Radomir Piorun, Aneta Piorun, Monika Rostecka-Komorowska, Krzysztof Roszko, Katarzyna Sobiszewska, Krzysztof Szczepańczyk*, Maciej Wyczański (gościnnie; neTTheatre)
* Studio Pantomimy

premiera: 19 marca 2010

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close