Wrocław/ XIV Mandala Performance Festival 2020: Flávio Rodrigues „Rúptil + Efigie”, piotrowska chitruszko piotrowska „kompozycja_trzecia rzeczywistość”, Pracownia Teatru Tańca „Happiness|Happiless”

Zdjęcie: Wrocław/ XIV Mandala Performance Festival 2020: Flávio Rodrigues „Rúptil + Efigie”, piotrowska chitruszko piotrowska „kompozycja_trzecia rzeczywistość”, Pracownia Teatru Tańca „Happiness|Happiless”

piotrowska chitruszko piotrowska, fot. M. Zakrzewski

Wersja do druku

Udostępnij

Fundacja Ludzka Sprawa wraz ze współorganizatorami zaprasza na wieczór spektakli w wykonaniu Portugalczyka Flávio Rodriguesa, Joanny Chitruszko, Anny Piotrowskiej i Aleksandry Piotrowskiej oraz Pracowni Teatru Tańca, które odbędą się w ramach XIV Mandala Performance Festival. Wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja miejsc.

Flávio Rodrigues Rúptil + Efigie

Flávio Rodrigues urodził się w Vila Nova de Gaia. Obecnie mieszka w Porto. Wykształcenie taneczne zdobywał m.in w Ginasiano (1996), Balleteatro Escola Profissional (2003), Dance Works Rotterdam (2005) i Núcleo de Experi-mentação Coreográfica (2008). Uczęszczał na kurs dyplomowy Intervenção Pú-blica e Criação de Obras Site-specific na Universidade Lusófona (2009), a także uczestniczył w kursie DJ-skim w Escola Bimotor (2015). Przy wsparciu Fundação Calouste Gulbenkian brał udział w rezydencji choreograficznej Correios em Movimento / Dança em Trânsito w Rio de Janeiro. Od 2006 roku rozwija swoje projekty artystyczne, interdyscyplinarne i eksperymentalne, traktując je jako integralne części stopniowej autobiograficznej konstrukcji. Rysowanie, wykonywanie, tworzenie, manipulowanie przedmiotami, dźwiękiem, ruchem i rzeźbą to tylko niektóre z wykorzystywanych przez niego mediów. Współpracował jako wykonawca, muzyk oraz projektant kostiumów przy projektach z różnymi artystami, takimi jak Né Barros, Isabel Barros, Joclécio Azevedo, Vítor Rua, Tânia Carvalho, Joana Castro, Bruno Senune, Elisa Worm, Mariana Amorim, Teresa Prima, Radar 360º i Cristina Planas Leitão. Był rezydentem Ballet Contemporâneo do Norte w latach 2009–2014. Od 2014 roku był współkuratorem Festiwalu Corpo + Cidade.

Flávio Rodrigues: Strach jest podprogowo obecny w kilku moich projektach. Być może dlatego, że bardzo dobrze pamiętam, że jako dziecko bałem się mojej seksualności, płci, gustów, pragnień i marzeń. Bałem się, że mnie skrzywdzą, więc dużo kłamałem, ukrywałem się, a te kłamstwa naturalnie podsycały strach, który z czasem stał się gigantyczny. Był to też strach przed ubóstwem, bankructwem i starzeniem się. Oczywiście, dziś pojawiają się inne słowa kluczowe, niektóre obawy zostały przezwyciężone, inne nie, nowe pojawiły się, a niektóre mogły stać się siłą, która skłoniła mnie do pójścia naprzód, zyskania odwagi i odejścia. Bardzo trudno jest sprawić, żebym się rozpłakał, czasem nawet się tego boję, przyznaję, był czas, kiedy myślałem, że zablokowałem kanały łzowe… Moja matka mówi, że jako dziecko dużo płakałem. Może po prostu skończyły mi się łzy. Nie płaczę dużo, nie. Czasami gubię się w melancholii.

piotrowska chitruszko piotrowska kompozycja_trzecia rzeczywistość

Poszukiwania do spektaklu kompozycja_trzecia rzeczywistość obejmowały   temat ciała-instalacji w stanach gęstości i zawieszeń, komponowanie wyobrażeń i przekładanie ich na zmieniające się sceniczne obrazy. Dla Anny Piotrowskiej intrygująca była postać Hansa Bellmera, samotnika z oryginalną fantazją,  zafascynowanego surrealizmem. Hans Bellmer, urodzony w 1902 roku w Katowicach niemiecki malarz, rzeźbiarz i grafik, znany jest głównie z serii rzeźbiarskich instalacji Lalka – fascynujących lalkowych kompozycji, które stały się inspiracją dla nieoczywistych kobiecych postaci w spektaklu. Artysta tak mówił o swojej twórczości: Myślę, że różne sposoby ekspresji – postawa, ruch, gest, działanie, dźwięk, słowo, wyobraźnia, ustawienie przedmiotów – biorą się z tego samego mechanizmu, i że ich źródło ma podobną strukturę. Podstawowym rodzajem ekspresji, jeśli nie będzie komunikacja, to będzie refleks. Jakiej potrzebie, jakiemu cielesnemu pragnieniu może on odpowiadać? (…). Dziwna hybryda powstaje z połączenia rzeczywistych i nierealnych elementów, rodzi się ona z przyzwoleń i zakazów obydwu tych elementów, z których jeden o tyle zyskuje na rzeczywistości, o ile drugi się jej zrzeka.

Koncepcja, reżyseria, choreografia: Anna Piotrowska

Kreacja i wykonanie: Joanna Chitruszko, Anna Piotrowska

Muzyka na żywo: Aleksandra Piotrowska

Produkcja: Fundacja Rozwoju Tańca

Koprodukcja: Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Partnerzy: Dom Kultury Kadr, Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Rozwo-ju Teatru ‘NOWA FALA’, Fundacja Artystyczna PERFORM

Pokaz work in progress: Festiwal Kalejdoskop, 27 kwietnia 2018, Akademia Te-atralna im. A. Zelwerowicza Wydział Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku

Premiera: 24 września 2018, Centrum Sztuki Tańca w Warszawie

Spektakl powstał w ramach współfinansowania przez m.st. Warszawa.

Pracownia Teatru Tańca Happiness|Happiless

Księga Przysłów mówi: Radość serca wychodzi na zdrowie, duch przygnębiony wysusza kości. Jesteśmy zanurzeni w zachodniej kulturze dążenia do szczęścia. Cokolwiek ono może obecnie znaczyć. Spektakl Happiness|Happiless nie jest jednak filozoficznym esejem, w którym poszukujemy odpowiedzi na pytanie: czym jest szczęście i jak je odnaleźć? Stawiamy tezę, że szczęścia nie ma. Pod hasłem szczęścia nie ma kryje się także cykl prac performatywnych autorstwa Remigiusza Bordy, które stały się dla twórców podłożem inspiracyjnym do rozważań o uniwersalnej naturze człowieka. To pozornie proste stwierdzenie wskazuje na błahość naszej codziennej pogoni za czymś nieokreślonym, wobec wielu zmiennych, na które nie mamy żadnego wpływu. Te refleksje zaprowadziły nas zaskakująco, do rozważań o odchodzeniu, a jeszcze dalej – do myśli o końcu. Bo ostatecznie liście usychają podobnie jak kości.

Obsada: Agata Smolich, Kalina Grupa, Natalia Hass, Marek Zadłużny, Radosław Bajon, Gabriel Zaborniak

Estetyka Pracowni Teatru Tańca zderza w sobie nurty minimalizmu i ruchu organicznego, charakterystyczne dla teatru fizycznego oraz wybranych technik tańca współczesnego. Jednocześnie bazuje na fundamencie improwizacji strukturalnej, co stanowi o autorskim, dynamicznym i mocnym stylu choreografii kreowanych przez zespół. Spektakle są zawsze wynikiem twórczej, kolektywnej współpracy i łączą różne języki komunikacji przez sztukę. Zespół repertuarowy liczy obecnie osiem osób związanych profesjonalnie ze sztuką teatru tańca i już od dziewięciu lat prezentuje swoje spektakle na wielu prestiżowych festiwalach artystycznych w Polsce i za granicą.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Rezerwacja miejsc: atutysztuki@gmail.com

***

Kurator festiwalu: Adam Kamiński

Koordynacja festiwalu: Anna Morawiecka

Współpraca organizacyjna: Maciej Sado

Festiwal  współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury i Fundację KGHM Polska Miedż

Organizator: Fundacja Ludzka Sprawa

Współorganizatorzy: Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych, Centrum na Przedmieściu, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, Stowarzyszenie JEST CZŁOWIEK

Strona festiwalu:

http://mandalafestiwal.pl/

Na  wydarzenia obowiązują  zapisy ze względu na ograniczoną ilość miejsc, z powodu sytuacji epidemiologicznej związanej z COVID – 19.

Organizatorzy proszą o:
• dezynfekcję rąk po wejściu do Centrum
• noszenie maseczek lub przyłbic
• zachowanie dystansu
• zajmowanie oznaczonych miejsc i nieprzestawianie krzeseł.

Fundacja Ludzka Sprawa logo (miniaturka) MKiDN dofinansowanie (miniaturka) Fundacja KGHM Polska Miedź logo (miniaturka)

Centrum na Przedmieściu logo (miniaturka)Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych (miniaturka)    Wrocławski Teatr Pantomimy logo (miniaturka)

KALENDARIUM

ARCHIWUM WYSTAWIEŃ

godz. 19:00

Wrocław: Centrum Na Przedmieściu ul. Prądzyńskiego 39A

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close