
Marta Wołowiec, fot. Beatrycze Bem
Marta Wołowiec, fot. Beatrycze Bem
Fundacja Ludzka Sprawa wraz ze współorganizatorami zaprasza na wieczór spektakli w wykonaniu ukraińskiego artysty Volodymyra Rygi, Marty Wołowiec, Wojciecha Kiwera i Brazylijczyka Luana Machado, które odbędą się w ramach XIV Mandala Performance Festival. Wstęp wolny, obowiązuje rezerwacja miejsc.
Volodymyr Ryga Ptasiek
Choreografia i wykonanie: Volodymyr Ryga
Kostiumy: Ana Ramos Aguayo
Choreomonodram zainspirowany książką Williama Whartona Ptasiek to opowieść o potrzebie wolności. Bohater w ruchu znajduje odwagę, aby polecieć w nieznane i nieskrępowane przestworza. Jedyną przeszkodą, którą spotyka na drodze jest on sam.
Premiera odbyła się 7 października 2018 roku na 6. Ogólnopolskich Dniach Monodramu „Debiuty – Strzała północy w Koszalinie”.
Volodymyr Ryga – ukraiński artysta, studiował na kierunku Taniec na specjalności Tancerz-choreograf Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi (Wydział Artystyczny). Jest również absolwentem specjalności Choreografia i teoriatańca na kierunku Taniec Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina, na którym obronił pracę magisterską. Promotorką pracy zatytułowanej Funkcjonowanie instytucji teatru tańca na przykładzie Toronto Dance Theatre była prof. Ewa Wycichowska.
Marta Wołowiec, Wojciech Kiwer Tens
Whatever you create will be influeneced by the energy you carry inside of you when you create it.
Akiroq Brost
Spektakl Tens* eksploruje temat ciała jako generatora, przekaźnika i odbiornika energii. Artystka poszukuje organiczności wynikającej z przepływu odczuć fizycznych, wibracji, podążania za głosem intuicji oraz zestrajania ciała i umysłu. Daje sobie czas na rozwój. Daje czas również widzom na zestrojenie ich własnych ciał z ciałem performerki. Tens to również napięcie, uważność i spokój, a także siła, którą zawsze można odnaleźć, biorąc głęboki wdech i robiąc wydech, stojąc mocno na nogach.
*Tens (z ang. transcutaneous electrical nerve stimulation) to metoda przezskórnej i elektrycznej stymulacji nerwów, stosowana w terapii przeciwbólowej, wykorzystująca impulsy elektryczne o niskiej amplitudzie. Umieszczenie elektrod na skórze sprawia, że prąd przepływa do nerwów obwodowych i pobudza je w dwojaki sposób: blokując impuls nerwowy niosący informację o bólu do mózgu oraz inicjując powstawanie substancji przeciwbólowych – beta-endorfin. Informacje pochodzą z portalu medyczny-blog.pl/
Koncepcja, choreografia, taniec: Marta Wołowiec
Muzyka: Wojciech Kiwer
Producent: Krakowskie Centrum Choreograficzne – Nowohuckie Centrum Kultury
Marta Wołowiec – tancerka, choreografka, nauczycielka tańca, kierowniczka i współzałożycielka Krakowskiego Centrum Choreograficznego. Ukończyła studia zarządzania kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Dwuletni Kwalifikacyjny Kurs Instruktorski z Dziedziny Tańca Współczesnego organizowany przez Narodowe Centrum Kultury. Jako artystka związana jest przede wszystkim z Krakowskim Centrum Choreograficznym, to tutaj produkuje własne spektakle oraz występuje w produkcjach innych choreografów. Autorka spektaklu solowego Hold on, stworzonego we współpracy z muzykiem Marcinem Janusem. Współautorka i wykonawczyni choreografii w produkcjach łączących ruch, multimedia i muzykę: Naturgemälde, spectral layers of movement oraz Kobiety Wyspiańskiego. Jako tancerka występuje także w spektaklach autorstwa Agaty Moląg (Makia, Płaczki, 38°C, Dobre wychowanie) oraz Iwony Olszowskiej i Ferenca Fehera Trans_Miss(i)on. Od 2015 do 2019 roku wraz z Agatą Moląg i Moniką Węgrzynowicz współtworzyła kolektyw artystyczny Grupa Wokół Centrum. W latach 2012-2014 była tancerką Krakowskiego Teatru Tańca. Występowała w spektaklach Eryka Makohona Poliamoria, 0, Net, Ruch Gallery oraz Aleksandra Kopańskiego In between. W 2014 roku wzięła udział w polsko-norweskim projekcie z choreografem Ole Martinem Melandem (Carte Blanche) w ramach Festiwalu Materia Prima. Uczestniczyła w ogólnopolskich i międzynarodowych warsztatach tańca takich jak: GaGa Intensive w Tel Awiwie, ImpulsTanz w Wiedniu, Cyrkulacje we Wrocławiu, Ogólnopolskie Warsztaty Tańca Współczesnego w Połczynie, KCC Dance Intensive, Festiwal Tańca Współczesnego SPACER czy BalletOFFFestival. Podczas warsztatów zapoznała się także z repertuarem światowej sławy zespołów: Batsheva Dance Company, Ultima Vez, Rosas. Istotną część jej pracy stanowi działalność organizacyjna. Od 2014 roku współtworzy Krakowskie Centrum Choreograficzne, realizując festiwale, konkursy choreograficzne, rezydencje i warsztaty taneczne. We współpracy z producentami z Hongkongu, Walii, Szwecji i Węgier zarządza międzynarodową produkcją kolektywu iCoDaCo 2018-2020 it will come later, który otrzymał dofinansowanie z programu Unii Europejskiej „Kreatywna Europa”.
Wojciech Kiwer na co dzień pracuje z dźwiękiem jako realizator w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie. W wolnych chwilach zajmuje się nagrywaniem efektów (wystawa Kamienny Ogród Stanisława Horno-Popławskiego oraz instalacja VR dla firmy Polyrain), tworzeniem muzyki do spektakli (Hamlet, Karol. Nowy ład świata reż. B. Peszek Teatr im. Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, Nie strój zdobi nieboszczyka reż. B. Peszek Teatr Miejski w Lesznie, Miłość reż. B. Peszek scena MOS Kraków, Made in Czechoslovakia, Scenariusz dla samotnych kobiet oraz Polityka w interpretacji freudowskiej reż. Mirosław Orzechowski, Chorzowskie Centrum Kultury) i filmów (Vitae Azilia reż. Joanna Wapniewska). Buduje własne instrumenty. Zgłębia tajniki i techniki. Chodzi, nagrywa, przetwarza, odtwarza. Wraz z Justyną Mazur stworzył trzy instalacje sensoryczno-dźwiękowe dla dzieci i dorosłych: Trzy złote włosy (Tytano, Kraków), Wyspa syren (Muzeum Warszawy w ramach Małej Warszawskiej Jesieni), Wahadło marzeń (Dworek Bialoprądnicki, Kraków). Twórca efektów dźwiękowych do gier komputerowych: Grimlands dla firmy Drago, Urban Trial Freestyle dla firmy Tate Entertainment, Vikings Gone Wild dla firmy EverydayIPlay oraz Astropolis dla firmy Ganymede. Współpracuje również ze Studio Filmlove / Grzegorz Mart przy produkcji filmów z wydarzeń kulturalnych.
Luan Machado Im not a Robot
Luan Machado urodzony w Kurytybie, w Brazylii. Pierwsze solo RUSS zaprezentował na Butoh at the University of Arts of Paraná. Uczył się w Butoh Public Classes w MAM (Modern Art Museum, Rio de Janeiro). W 2015 roku, w Nowym Jorku powstało drugie solo artysty pt. Saint Maria. Luan tworzy także video dance, jego filmy prezentowane były na festiwalach w Brazylii, we Włoszech, na Kubie. Współpracował m.in.: z reżyserem Zé do Caixão. W 2020 roku wystąpił na festiwalu Butoh w Amsterdamie, wykonując solowy utwór DEAD ZONE. Luan poprowadzi warsztaty w ramach projektu i zaprezentuje swoje solo Im not a Robot.
Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych.
Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.
Rezerwacja miejsc: atutysztuki@gmail.com
***
Kurator festiwalu: Adam Kamiński
Koordynacja festiwalu: Anna Morawiecka
Współpraca organizacyjna: Maciej Sado
Festiwal współfinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury i Fundację KGHM Polska Miedż
Organizator: Fundacja Ludzka Sprawa
Współorganizatorzy: Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych, Centrum na Przedmieściu, Wrocławski Teatr Pantomimy im. Henryka Tomaszewskiego, Stowarzyszenie JEST CZŁOWIEK
Strona festiwalu:
Na wydarzenia obowiązują zapisy ze względu na ograniczoną ilość miejsc, z powodu sytuacji epidemiologicznej związanej z COVID – 19.
Organizatorzy proszą o:
• dezynfekcję rąk po wejściu do Centrum
• noszenie maseczek lub przyłbic
• zachowanie dystansu
• zajmowanie oznaczonych miejsc i nieprzestawianie krzeseł.