Festiwal

XXI Malta Festival: idiom WYKLUCZENI

Zdjęcie: XXI Malta Festival: idiom WYKLUCZENI

Wersja do druku

Udostępnij

XXI edycja maltafestival, odbywająca się w dniach 4-9 lipca 2011 w Poznaniu, przebiegać będzie pod hasłem Wykluczeni. To druga edycja po zmianie formuły, która porządkuje wydarzenia festiwalu wedle hasła-idiomu. Przed rokiem byli to Flamandowie, a wśród nich m.in. Needcompany Jana Lauwersa oraz zespoły Alaina Platela i Jana Fabre’a. WYKLUCZENIE to zjawisko w dużej mierze idiomatyczne dla kultury zachodniej. Projekty stanowiące zrąb tegorocznego Idiomu to artystyczne emanacje problemu wykluczenia, rozumianego jako stan istnienia, w którym może znaleźć się każdy z nas. W tym roku wśród gości imprezy warto wymienić ponownie zespół Troubleyn Jana Fabre;a ze spektaklem Prometeusz Landscape II z udziałem polskiej aktorki, Katarzyny Makuch, wybranej podczas zeszłorocznego coachingu w Poznaniu; Gisele Vienne, francusko-austriackiej choreografki, reżyserki i artystki sztuk wizualnych. Artysta ukończyła studia lalkarskie i pracuje na styku teatratru dramatycznego, sztuki lalkarskiej (wykorzystuje manekiny, pacynki, marionetki) tańca i sztuk wizualnych. W ramach Malty pokazane zostaną dwa spektakle Vienne: I Apologize  i Jerk.

Swoje nowe przedstawienie After the battle zaprezentuje w Poznaniu stały gestiwalu, Pippo Delbono ze swoim zespołem, którego zespół pokazywał już podczas Malty takie spektakle, jak Bourboni (Kloszardzi, 1998), Urlo (2008) i La menzogna (2009). opowiada zawsze historie z wnętrza własnego ciała i duszy. Jego pierwszy autobiograficzny  Teatr Pippo Delbono ma wiele cech karnawału, w którym obok siebie współistnieje świętość i sprofanowanie, prawda i zmyślenie, ekstaza i wyciszenie, pęd w otchłań i zatrzymanie; ma również wiele wspólnego z rzeczywistością wyobrażoną w filmach Federico Felliniego – z jego fascynacją cyrkiem, ludzką dziwnością, brudem codzienności, odszczepieńcami i wariatami. Ma też wiele wspólnego z teatrem śmierci Tadeusza Kantora. Pipo Delbono, jak Kantor, atakuje sceniczną rzeczywistość, nigdy nie pozostawiając jej samej sobie; dyrygując nią. Jego teatr to także ciągła penetracja własnej pamięci, grzebanie w zakamarkach własnej historii.

Fabre powraca ze spektaklem diametralnie różnym od zeszłorocznego, goszczącego w Poznaniu − odwołując się do mitu prometejskiego, artysta stawia w im pytanie o ludzką wolność. Vienne proponuje introspekcję w świadomie marginalizowane, „zakazane” obszary – pożądanie, śmierć i zbrodnię. Delbono wyobraża sobie koniec mrocznych czasów przepełnionych kontrastami, przemocą, korupcją i kłamstwem i zastanawia się nad tym, co dzieje się po bitwie.  Spektakl zadedykowany został jednej z najważnijszych artystek, którą inspiruje się Delbono, zmarłej przed dwoma laty Pinie Bausch.Wszyscy ci twórcy są artystami totalnymi: łamią konwencje, przekraczają podziały, łączą różne dziedziny sztuki. Budują własny, rozpoznawalny i unikalny styl wypowiedzi. Zestawiając ich twórczość, maltafestival proponuje refleksję nad związkami sztuki i otaczającej nas rzeczywistości.

Oprócz propozycji w ramach idiomu Wykluczeni ważną część tegorocznej edycji stanowi przegląd „Stary Browar Nowy Taniec na Malcie”, realizowany przez Joannę Leśnierowską. Wśród tegorocznych gości m.in. Keith Hennessy ze Stanów Zjednoczonych − który poprowadzi również coaching dla profesjonalnych tancerzy – oraz Gilles Jobin, jeden z najważniejszych reprezentantów tańca szwajcarskiego.

Szczegółowe informacje i tekst programowy kuratorki tegorocznej edycji, Katarzyny Tórz:

www.malta-festival.pl

powiązane

Zespoły

Organizacje

Festiwale

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close