Informujemy, że ukazało się pierwsze tegoroczne wydanie magazynu „TANIEC”, wydawanego przez Instytut Rozwoju Kultury. Magazyn w wersji cyfrowej jest dostępny za darmo.

Wersja do druku

Udostępnij

W sekcji Relacje Anna Królica zaprasza do refleksji nad festiwalem „Przedwiośnie Baletowe” w Teatrze Wielkim w Poznaniu, który zaprezentował zmiany optyki, redefinicje i poszukiwania wokół tańca, wskazując na nowe kierunki i perspektywy. Justyna Stanisławska zabierze czytelników w fascynującą podróż do świata snów i pamięci w relacji z Butohpolis 2025, ukazując niezwykłą moc ciała w tańcu butoh.

W części poświęconej recenzjom Elżbieta Pastecka i Gabriela Opielewicz analizują Carmen odczytaną na nowo przez Johana Ingera dla Opery Nova w Bydgoszczy. Agnieszka Narewska-Siejda poruszy obrazami z premiery Fridy Annabelle Lopez Ochoi. Nie zabraknie również skrupulatnej analizy Spectrum 03 pióra Gabrieli Opielewicz czy głębokiego spojrzenia Anny Królicy na Kopciuszka jako na spektakl o kobietach. Justyna Stanisławska odsłoni Phenix i Vertikal Mourada Merzoukiego zaprezentowanego podczas XXXI Bydgoskiego Festiwalu Operowego. W tekście Ogień – symbol rozwoju i zagłady Elżbieta Pastecka zaprosi do refleksji po ostatniej premierze Polskiego Baletu Narodowego – Prometeusz Krzysztofa Pastora, a także zanalizuje apokaliptyczną Księgę dżungli w wersji Akrama Khana.

W dziale Sztuka Agnieszka Narewska-Siejda przeniesie czytelników w świat „operetkowych” baletów Johanna Straussa. Z kolei w sekcji Edukacja Gabriela Opielewicz zaprasza do refleksji o perfekcjonizmie, a w Varia – Ewa Kretkowska opowiada o balecie w eterze, czyli radiowej audycji Pas de deux.

Numer przybliża postać Juliusza Multarzyńskiego – legendę polskiej fotografii baletowej, którego praca zagościła na okładce numeru. Twórczość dokumentalisty tańca można odkryć również w rozmowie z nim o sztuce utrwalania ruchu. Dodatkowo Małgorzata Cierlik przybliża postać Akrama Khana, artysty, którego nazwisko często pojawia się w kontekście najgorętszych premier.

Magazyn można pobrać ze strony: taniecmagazyn.pl.

Spis treści magazynu „TANIEC” nr 1–2.2025

Recenzje
Ogień – symbol rozwoju i zagłady – Elżbieta Pastecka
Świat przemocy i pożądania oczami dziecka…, czyli CARMEN na nowo odczytana – Elżbieta Pastecka
Namiętność w parze z szaleństwem – Gabriela Opielewicz
Pokonując grawitację, łamiąc konwenanse – Justyna Stanisławska
Spectrum 03 – Do trzech razy… Sztuka! – Gabriela Opielewicz
Kopciuszek – rzecz o kobietach – Anna Królica
Apokaliptyczna Księga dżungli Akrama Khana – Elżbieta Pastecka
Doceniona królowa – Gabriela Opielewicz
Poruszyć obrazami – premiera Fridy Annabelle Lopez Ochoi w Operze Wrocławskiej – Agnieszka Narewska-Siejda

Relacje
Ciało, które śni. Ciało, które pamięta. Relacja z Butohpolis 2025 – Justyna Stanisławska
Przedwiośnie. Zmiany optyki, redefinicje i poszukiwania wokół tańca – Anna Królica

Sylwetka
Dokumentalista tańca Juliusz Multarzyński
Akram Khan i jego dzieła – Małgorzata Cierlik

Sztuka
„Operetkowe” balety Johanna Straussa – Agnieszka Narewska-Siejda

Edukacja
Lustereczko, powiedz przecie… – Gabriela Opielewicz

Varia
O balecie w eterze – Ewa Kretkowska

Wywiad
Utrwalić ruch. Z Juliuszem Multarzyńskim, artystą fotografikiem, o fotografowaniu baletu rozmawia Ela Pastecka

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close