
Fot. Jakub Wittchen dla Art Stations Foundation.
Teatr ROZBARK zaprasza ogólnopolskie warsztaty Ciało/Medium które będą odbywać się regularnie raz w miesiącu. Warsztaty rozpocznie cykl 5-6 marca 2016 roku. (kolejne edycje: 9-10 kwietnia 2016, 7-8 maja 2016, 4-5 czerwca 2016). Organizatorzy proponują program w oparciu o doświadczenia artystyczne i edukacyjne kierownika artystycznego zespołu Anny Piotrowskiej i tancerzy Teatru ROZBARK, tj. Angeliki Tomasiak, Artura Bieńkowskiego, Szymona Dobosika, Jacka Niepsujewicza, Alexeya Torgunakova i Piotra Mateusza Wacha, a także gościnnie Aleksandry Kranz.
Warsztaty skierowane są do tancerzy i „ruchowców” poszukujących i chcących rozwijać swój warsztat przede wszystkim w kierunku poznania ciała jako nieograniczonego źródła inspiracji, które staje się podstawowym narzędziem kreacji. Zagadnienia, wokół których będą się skupiać: jakie możliwości medialne kryje ciało, czym jest cielesność i jak można się poprzez nią komunikować ze sobą i z przestrzenią.
Ciało/Medium – taniec, ruch, gest, bezruch, przestrzeń. Ciało jako podmiot (subject) i jako przedmiot (object). Ciało jako tematyka utworu scenicznego, ciało jako przedmiot na scenie – dewastacje, modyfikacje). Istotą takiej pracy staje się obecność, świadomość, bycie sceniczne.
Intensywne warsztaty uzupełni 5 marca pokaz spektaklu Anny Piotrowskiej Zagubieni w skórze, zrealizowanego z zespołem Teatru ROZBARK.
P R O G R A M
Sobota 5 marca 2016
9.00 – 10.00 – poranna kawa – rejestracja uczestników
10.00 – 11.30 – Taniec klasyczny – Alexey Torgunakov (studio B)
Wake up dance – Szymon Dobosik (studio A)
12.00 – 13.30 – Urban contemporary – Artur Bieńkowski (studio B)
physical dance – Piotr Mateusz Wach (studio A)
14.30 – 16.30 – Uświadomione ciało w ruchu – Anna Piotrowska
17.00 – 18.00 – Zapiski (z) ciała – Aleksandra Kranz (sala konferencyjna)
19.00 spektakl Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK pt.: Zagubieni w skórze w choreografii i reżyserii Anny Piotrowskiej
po spektaklu rozmowa z artystami
22.00-24.00 – Performatywny ciąg numeryczny–otwarta scena, improwizacja strukturalna, 360 solo sekund, feedback session z Anną Piotrowską
Niedziela 6 marca 2016
10.00 – 11.30 – Taniec klasyczny – Alexey Torgunakov (studio B)
body art – Angelika Tomasiak (studio A)
12.00 – 14.00 – Taniec współczesny – Jacek Niepsujewicz (studio B)
Ciało performatywne podmiot/przedmiot– Piotr Mateusz Wach (studio A)
Istnieje możliwość zarezerwowania noclegów w hotelu Rozbark.
Organizator zastrzega możliwość zmian w grafiku.
Szczegółowe informacje i zapisy: e.mail: edukacja@teatrrozbark.pl
tel.: 32 428 13 11.
Opis warsztatów:
Anna Piotrowska: Uświadomione ciało w ruchu
Proponowane zajęcia Anny Piotrowskiej dotykać będą sfery pobudzania świadomości ciała. Narzędzia pracy to improwizacja, komponowanie ciała w przestrzeni, zarządzanie przestrzenią, ciało obiektywne. Praca nad świadomością ciała pozwala zobaczyć, gdzie jest źródło mojego bycia, a co za tym idzie –poruszenia mnie, które prowadzi do poruszania mojego ciała. W prostocie jest siła. W ciężarze jest siła i w akceptacji swojej fizyczności. Jak czerpać przyjemność poruszania się w przestrzeni i kreować siebie na zewnątrz i do wewnątrz? Warsztat jest nauką obserwacji siebie i innych w improwizacji. Ważne podczas pracy jest ciągłe pogłębianie świadomości ciała i aktywna obserwacja siebie samego w ruchu („objective body”, „out of my CRITIC”). Istotna jest zawsze obserwacja uczestników zajęć i zlokalizowanie ich potrzeb cielesnych i energetycznych. Wnikliwa obserwacja powoduje jednoczesną reakcję i kreację zajęć. Praca z ciężarem ciała, szukanie przepływu ruchu i definiowania, w których momentach taniec ma szansę zaistnieć w ciele poruszanym, poruszonym i poruszającym się. Ważna jest również praca z energią i zaangażowaniem całego ciała „one body”.
Alexey Torgunakov: Taniec klasyczny
Na dobry początek dnia organizatorzy proponują spokojną lekcję tańca klasycznego z elementami tańca współczesnego, którą poprowadzi Alexey Torgunakov.
Artur Bieńkowski: Urban contemporary
Przestrzeń spotkania stylu street dance z tańcem współczesnym. Lekcja w stylu urban contemporary jest bardzo fizyczna i zawiera fragmentaryczne sekwencje ruchowe charakterystyczne w swojej ekspresji dla tańca ulicznego. Zostają one wsparte i poszerzone poprzez wiedzę znaną z technik tańca współczesnego.
Angelika Tomasiak: Body art
Zajęcia rozciągające oparte na elementach jogi oraz pilatesu. Mają na celu wzmocnienie różnorodnych partii mięśniowych oraz poprawienie elastyczności ciała. Nie zabraknie również ćwiczeń relaksacyjnych, które poprawiają samopoczucie.
Szymon Dobosik: Wake up dance
Zajęcia składają się z zestawów ćwiczeń oraz krótkich kombinacji ruchowo-tanecznych idealnych do rozpoczęcia aktywnego poranka. Mają za zadanie rozbudzić ciało i przygotować je do gotowości w dalszej części dnia. Poranna rozgrzewka skierowana jest do każdej grupy wiekowej.
Jacek Niepsujewicz: Taniec współczesny
Głównym celem zajęć jest poszukiwanie harmonii płynności i dynamiki w tańcu, poszerzanie słownika ruchowego, prawidłowe wykorzystanie oddechu, zwiększenie świadomości ciała, a przede wszystkim radości ruchu. Podczas zajęć Jacek Niepsujewicz wykorzystuje technikę tańca współczesnego, modern, elementy tańca fizycznego, ruchu naturalnego, ćwiczenia budujące i wzmacniające siłę mięśni.
Piotr Mateusz Wach
Physical dance
Taniec fizyczny to zajęcia z tańca współczesnego z elementami floorwork. Choreografie oparte na częstych i dynamicznych zmianach kierunków oraz poziomów wraz z maksymalnym wykorzystaniem przestrzeni. Charakterystyczne przejścia na poziomie podłogi, przewroty z przesunięciami, praca z contraction; ciągła gra pomiędzy otwieraniem a zamykaniem ciała w ruchu przeplatana jest z teatralnym gestem i nagłymi zmianami tempa.
Ciało performatywne
Zajęcia rozwijające intuicję sceniczną i świadomość cielesną. Podczas treningu uczestnicy będą mieli szansę spróbować swoich sił w ekstremalnych ćwiczeniach zaburzających odczuwanie czasu i poczucia ciała. Dodatkowo zmierzą się z zadaniami budzącymi ich kreatywność oraz pracować będą nad podstawowymi zagadnieniami performatywnymi, takimi jak: proksemika, kompozycja, czas trwania, zatrzymanie, bodziec, akcja-reakcja.
Aleksandra Kranz: Notatki (z) ciała
Warsztat skierowany zarówno do osób tańczących, jak i nie tańczących, krytyków teatralnych, piszących o tańcu oraz wszystkich którzy chcą poszerzyć swój warsztat. Aleksandra Kranz zainspirowana metodą nauczania Anny Piotrowskiej od kilku lat prowadzi dziennik tańca, będący próbą zapisu jej strumienia myśli. Jak połączyć akt tańczenia i notowania, dlaczego obserwujemy, po co piszemy? Czy na podstawie enigmatycznych notatek jest się w stanie uchwycić mikro i makrokosmos taneczny? Punktem wyjścia warsztatów będą wcześniejsze kilkuletnie doświadczenia obserwacyjno-badawcze z sali –
zarówno z perspektywy uczestniczącej w zajęciach, jak i stricte obserwacyjnej. Narzędziem niezbędnym w procesie zapisywania tańca jest niewątpliwie aktywna obserwacja.
Do pobrania: