
Dzikistyl Company „Pan Zaraz”. Fot. Artur Cichuta
Dzikistyl Company „Pan Zaraz”. Fot. Artur Cichuta
Taniec na Festiwalu Szekspirowskim jak co roku obejmuje także nurt SzekspirOFF, który składa się z dwóch konkursów. SzekspirOFF Produkcje to konkurs w którym dofinansowane są realizacje spektakli przygotowywanych specjalnie na festiwal. SzekspirOFF Prezentacje to selekcja gotowych przedstawień do pokazania na festiwalu. W tym roku po raz pierwszy oba konkursy łączą się podczas wspólnego finału, a festiwalowe Jury wybierze zwycięski spektakl. Kuratorką cyklu jest Katarzyna Knychalska. Jednym ze spektakli pokazywanych w ramach SzekspirOFF Prezentacje jest Pan Zaraz w wykonaniu Dzikistyl Company.
Przedstawienie łączy teatr ruchu, słowa, światła i metafizycznej atmosfery. Prowokuje do patrzenia, słuchania, dotyku, przeżywania i zintensyfikowanego rozumienia. Punktem wyjścia do pracy nad spektaklem była postać Kalibana – antybohatera szekspirowskiej Burzy.
Autor spektaklu (Patryk Dariusz Gacki/ Dzikistyl Company) wchodzi w dialog zarówno z dramatem, jak i innymi tekstami kultury, by dokonać szczególnego rodzaju charakterystyki współczesnego „kalibaństwa”. Przez pryzmat Kalibana przygląda się różnym obszarom rzeczywistości i dostrzega życiowo dotkliwy „mętlik aksjologiczny” współczesnego człowieka.
Odrzucenie wartości, prokrastynacja, problem z odnalezieniem własnej ścieżki życia, lenistwo intelektualne, które przechodzą we współczesną egzystencjalną martwotę, kończącą się życiowym odrealnieniem i narastającą ludzką alienacją. W atmosferze pogłębiającego wyobcowania trudno korzystać z wolności; pojęcia tracą znaczenie, a główne zasady bycia w świecie określają: „wola egzystencji minimum”, nihilizm, hedonizm i konsumpcjonizm. Powolnej rezygnacji z pełnej wolności istnienia po kolei zaczynają ulegać główni aktorzy życia społecznego. Kiedy człowiek nie może znaleźć głębokiego sensu życia, zaczyna się rozpraszać i zasłaniać własną pustkę przyjemnościami. Coraz bardziej wyrafinowanymi, coraz bardziej szalonymi, aż do ostatecznego przekroczenia siebie i zaprzeczenia swojej ludzkiej istocie. Kaliban u Szekspira jest hedonistą, Kaliban współczesny może być „outsiderem”, ale nie ma w sobie wystarczającej siły, by wyjść z wsobności i stać się „wielkim” w rozumieniu Colina Wilsona, autora Outsidera. Powodów jest wiele. Kaliban, którego Patryk Gacki prezentuje na scenie, cechuje się dużym wycofaniem To postać, która mówi nie dla siebie i nie dla świata.
Współczesny Kaliban nie chce być lepszą wersją siebie. Uważa, że ta aktualna jest najlepsza, a dzieje się to za sprawą przyjmowanej przez niego wizji życia zdominowanej resentymentem i przesiąkniętej w konsekwencji ludzką ignorancją.
Twórcy:
Reżyseria: Patryk Dariusz Gacki/ Dzikistyl Company
Wizualizacje: Laura Adel
Plakat: Kate van Dalls
Światło: Bartosz Cybowski
Obsada: Wioleta Fiuk, Patryk Gacki
Zrealizowano ze środków miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego.
***
Strona festiwalu: https://festiwalszekspirowski.pl/