
Plakat 31. Bydgoskiego Festiwalu Operowego (plakat: Jacek Staniszewski, materiały własne Opery Nova)
Bydgoski Festiwal Operowy wkracza w czwartą dekadę swej obecności w kalendarzu europejskich imprez kulturalnych. Jego 31. edycja odbywać się będzie w Operze Nova od 26 kwietnia do 11 maja 2025 roku. Rzadko (bo dopiero po raz trzeci) Opera Nova inauguruje Festiwal spektaklem baletowym. W tym roku szczególnym powodem jest przyjęcie zaproszenia do przygotowania premiery przez wybitnego choreografa Johana Ingera (Szweda zamieszkałego od lat w Hiszpanii). Gościć będzie on w Polsce po raz pierwszy i właśnie dla baletu Opery Nova przygotowuje choreograficzną wersję Carmen. Jednak w warstwie libretta nie posiłkuje się operą; sięga do pierwowzoru literackiego, noweli Prospera Mériméego.
W styczniu odbył się casting pod okiem Johana Ingera, w trakcie którego choreograf wybrał tancerzy do obsady Carmen. Od przyszłego tygodnia próby ponownie prowadzić będzie jego stały asystent przy Carmen, Toby Mallit.
Od premiery w 2015 roku Carmen Ingera wystawiana była przez kilka znakomitych europejskich zespołów baletowych. Najbliższe wznowienie w wykonaniu Australian Ballet zaplanowane jest na 7 marca 2025 w Melbourne. Potem czas na polską premierę!
„Carmen” w choreografii Johana Ingera na 31. Bydgoskim Festiwalu Operowym, fot. i plakat: Piotr Leczkowski
Od 29 kwietnia program Festiwalu wypełnią występy zaproszonych zespołów. Opera Narodowa w Sofii zaproponowała Elektrę Richarda Straussa, tragedię w jednym akcie, dzieło niezwykłe, nasycone emocjami i pełne napięcia. W Bułgarii było zrealizowane po raz pierwszy w 2020 roku w reżyserii Plamena Kartaloffa (na Bydgoskim Festiwalu Operowym w 2018 roku prezentowana była zrealizowana przez niego opera Kniaź Igor).
Teatr Muzyczny w Poznaniu, który zbudował sobie markę sceny produkującej znakomite musicale, pokaże jeden ze swych najnowszych spektakli pt. Drogi Evanie Hansenie w reżyserii Pawła Szkotaka. Ten nietypowy (bo bez wielkiego sztafażu scenicznego) musical, wykonywany przez młodych aktorów, z pewnością będzie ciekawą festiwalową propozycją dla młodszej widowni, która utożsamiać się może z historią tytułowego bohatera.
Do Opery Nova powracają goście z Francji, którzy okazali się prawdziwą sensacją ubiegłorocznego Festiwalu i dosłownie „porwali z miejsc” publiczność. Formacja tańca hiphopowego KÄFIG, kierowana przez Mourada Merzoukiego pokaże dwa tytuły: Vertical i Phenix – taniec nowoczesny z elementami akrobatyki na podkładzie z muzyki elektronicznej oraz wykonywanej na żywo – wiolonczeli solo.
Kolejni goście, także znany bydgoskiej publiczności znakomity zespół Narodowej Opery im. Janačka (Narodni Divadlo) z Brna, konsekwentnie dbający o promocję twórczości rodzimych kompozytorów, pokaże nieznaną w Polsce operę Bedřicha Smetany pt. Dalibor. Dla widzów poszukujących nowych tytułów to pozycja obowiązkowa. Podobnie jak polska prapremiera Luizy Miller. To dzieło Verdiego z librettem według dramatu Schillera Intryga i miłość, zrealizowana po raz pierwszy w Polsce w ubiegłym roku przez Operę Śląską w Bytomiu w koprodukcji z teatrami włoskimi i francuskimi.
Na finał Festiwalu: druga z oper Verdiego (tym razem wg tragedii Szekspira) – Makbet w wykonaniu Narodowej Opery Ukrainy w Kijowie.
Festiwalowi towarzyszyć będzie kurs mistrzowski prowadzony przez Artura Rucińskiego, organizowany przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy.