
Teatr, marzec 2018
W dniach 14-17 kwietnia Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK zaprasza na Ann Van Den Broek Fest, w ramach którego odbędą się warsztaty, wykład, projekcje spektakli i spotkanie z artystką.
Warto przypomnieć, że Ann Van den Broek od ponad dekady regularnie przyjeżdża do Polski, a jej twórczość wywarła duży wpływ na polskich artystów (przykładem m.in. Une femme masculine Heleny Ganjalyan, duet zrealizowany wspólnie z Koriną Kordovą, 2013). Podczas Międzynarodowych Spotkań Teatrów Tańca w Lublinie pokazywała już spektakle: Co(te)lette (2007), Q61, Ohm oraz We Solo Men (2011), a w Krakowie w ramach projektu Maszyna choreograficzna – I Solo Ment (2014), natomiast na Krokach – Międzynarodowym Festiwalu Tańca Współczesnego – The Black Piece (2016). Można było także oglądać projekcje filmowe spektakli artystki, a także uczestniczyć w warsztatach z nią w Krakowskim centrum Choreograficznym i w ramach Gdańskiego Festiwalu Tańca. Podczas ostatniego z wydarzeń w 2012 artystka była także jurorką międzynarodowego konkursu Solo Dance Contest.
Obecność Ann Van den Broek w Teatrze ROZBARK nie jest przypadkowa – jej wieloletnia tancerka, a także od wielu lat niezależna choreografka, Cecilia Moisio, zrealizowała z zespołem spektakl Mommy Issues (we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2016).
Program Ann Van Den Broek Fest:
Warsztaty Ann Van den Broek i Louisa Combeaud
W ramach warsztatów uczestnicy poznają metody pracy Ann Van den Broek, zapoznają się z jej koncepcją pracy nad emocjami oraz będą mogli nauczyć się fragmentów choreografii z repertuaru Ward/WaRD. Warsztaty przeznaczone są dla tancerzy średniozaawansowanych, zaawansowanych i profesjonalistów.
Fast Food Foot w reżyserii i choreografii Anny Piotrowskiej
Anna Duda („Obserwatorium krytyczne”) o spektaklu:
„Popkulturowe nawiązanie do fast food to nie refleksja nad tym, jak się odżywiamy. To metafora prędkości, z jaką pochłaniamy obrazy i przyjemności, z jaką wchodzimy w to, co podsuwają nam masowe media. Wyjściową tworzonego spektaklu jest swobodna struktura TV show z wszystkimi tego konsekwencjami. […]”.
Wykład Kamila Pilarskiego Emocje w twórczości Ann Van den Broek
Wykład będzie dotyczył roli emocji w twórczości belgijskiej choreograf Ann Van den Broek. Przybliży słuchaczom zjawisko emocji z punktu widzenia psychologii, co pomoże zrozumieć, jak powstają emocje w organizmie.
Pokazy rejestracji spektakli Ann Van den Broek: The Black Piece i Ohm
Przeczytaj tekst Izabeli Stańdo o The Black Piece: Nawet biały motyl rzuca czarny cień
Pokaz powarsztatowy i spotkanie z Ann Van den Broek
Podczas spotkania nie tylko będzie można posłuchać opowieści samej Ann Van den Broek o jej doświadczeniach czy metodach pracy, ale też samodzielnie zadać pytanie choreografce.
Ann Van den Broek
Ward/WaRD to holendersko-flamandzka grupa taneczna belgijskiej choreografki Ann Van den Broek. W 2000 roku, mając za sobą aktywną i pełną sukcesów karierę taneczną, Ann Van den Broek postanowiła całkowicie poświęcić się doskonaleniu swoich umiejętności jako choreografka. Założyła grupę taneczną WArd/WaRD i od tej pory pracuje nad swoim własnym programem o wyjątkowym charakterze. W ciągu ostatnich lat artystka wywarła swoimi pracami znaczący wpływ na scenę taneczną w Belgii i Holandii, a dzięki swojemu jasnemu i przystępnemu idiomowi tanecznemu i wyróżniającej estetyce zdobyła solidną pozycję w międzynarodowym świecie tanecznym. Kluczowymi elementami prac Ann Van den Broek są wzorce ludzkich zachowań, stany umysłu i wrażenia odzwierciedlające czasy, w których żyjemy. Jej dzieła określa się również jako instynktowne, wybuchowe, a także jako ekspresja kontrolowana.
Na początku swojej kariery Ann Van den Broek koncentrowała się głównie na ciele w ruchu. Stopniowo na znaczeniu zyskiwały wyświetlane na żywo nagrania wideo, dźwięk na żywo oraz język migowy. W jej spektaklach tancerze często wydają odgłosy przy użyciu mikrofonów kontaktowych. Dźwięki te łączą się z oryginalną kompozycją, ruchem i projekcjami nagrań wideo, tworząc jedną całość. Od niedawna prace Ann Van den Broek mogą być również wystawiane w „przestrzeniach alternatywnych”, takich, jak: muzea czy przestrzenie wystawiennicze, co pozwala artystce na zbliżenie się do publiczności, jak również – na przyciągnięcie nowych widzów.
Ann Van den Broek była dwukrotnie laureatką nagrody Zwaan (Nagroda łabędzia) za najciekawszą produkcję taneczną. Nagrodzone spektakle to Co(te)lette w 2008 roku i The Black Piece w 2015 roku. Ponadto, dzieło The Black Piece zostało uhonorowane również nagrodą Dioraphte Dance Award. Członkowie międzynarodowego jury przyznają tę nagrodę choreografom, których prace wywarły na nich silne wrażenie podczas Holenderskiego Festiwalu Tańca.