
Niezwykle interesująco zapowiada się III edycja Dni Sztuki Tańca (12-28 września 2011) w Teatrze Wielkim, organizowanych od trzech lat każdej jesieni. Inicjatorem i gospodarzem przeglądu jest po raz kolejny Polski Balet Narodowy. Weźmie w nim udział sześć zespołów z całego świata (Francja, Holandia, Niemcy, Polska i Japonia) , które zaprezentują różnorodny repertuar.
W programie Dni Sztuki Tańca znajdą się jednak przede wszystkim współczesne prace choreograficzne najwybitniejszych twórców tańca XX wieku: trzy spektakle Tantztheater Wuppertal Piny Bausch (Cafe Müller, Das Frühlingsopfer – Ofiara wiosny oraz Vollmond). Jako wydarzenie towarzyszące wizycie Wuppertal Tanztheater w Polsce będzie miał miejsce pokaz filmu poświęconego twórczyni zespołu (Pina w techonologii 3D, reżyseria: Wim Wenders). Występy zespołu z Wuppertalu otworzą jednocześnie Sezon Kultury Nadrenii Północnej-Westfalii w Polsce 2011/2011.
Podczas Dni Tańca Będzie także okazja obejrzeć przedstawienie J iříego Kyliána, przygotowane wspólnie z tancerzem i improwizatorem Michaelem Schumacherem oraz Sabine Kupferberg – Last Touch First pod szyldem Holland Dance. To produkcja festiwalu o tej samej nazwie, bliższa estetyce teatralnej i znacznie bardziej kameralna, niż przedstawieni, do jakich Kylian przyzwyczaił publiczność.
W ramach przeglądu zostanie również pokazany spektakl zespołu francuskiego choreografa Kadera Attou La Compagnie Accrora Symfonia Pieśni Żałosnych z Henryka Mikołaja Góreckiego. Oznaczać to będzie niezwykłe połączenie muzyki polskiego kompozytora i popularnego we Francji nurtu tańca ulicznego inspirowanego hip hopem . Stworzy także okazję do konfrontacji z pokazywaną podczas przeglądu choreografią dyrektora Polskiego Baletu Narodowego, Krzysztofa Pastora, powstałą z inspiracji muzyką tego samego kompozytora (I przejdą deszcze….). Swoją najnowszą pracę zatytułowaną Persona z muzyką Arvo Pärta, Pawła Szymańskiego i Aldony Nawrockiej, zaprezentuje Robert Bondara, młody choreograf z Polskiego Baletu Narodowego.
Widzowie Dni Tańca będą mieli również okazję przypomnieć sobie lub poznać polskie i japońskie tradycje taneczne podczas występów zespołów „Mazowsze” – który otworzy przegląd − i Reika Body Expression. Reika w swoich choreografiach wykorzystuje bardzo wiele typów ruchu scenicznego, takich jak: taniec teatru nō, klasyczny taniec japoński, flamenco czy tradycyjny taniec tajski, łącząc je z różnymi formami tańca współczesnego.
Szczegółowe informacje: