
Anna Konjetzky „O gniewie (Über die Wut)”. Fot. Gabriela Neeb
Fundacja Performa i Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie zapraszają na spektakl gościnny O gniewie niemieckiej choreografki Anny Konjetzky. Zaplanowano dwa pokazy: 19 lutego o godz.18.00 i 20 lutego o godz. 12.00. Polska widownia miała okazję poznać twórczość choreograficzną Anny Konjetzky już kilka lat temu w 2014 roku w ramach projektu kuratorskiego Anny Królicy Maszyna choreograficzna realizowanego w Cricotece. Od tego czasu Konjetzky zaprezentowała w Polsce kilka swoich prac: Abdrücke (wybraną do programu głównego Niemieckiej Platformy Tańca w 2012 roku), Abdrücke folgen, Chipping, About a session oraz A…B i Lighting z udziałem polskich tancerzy (realizacja w ramach programu Zamówienia choreograficzne Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca).
Artystka odwiedziła Kraków, Warszawę, Poznań, Wrocław, Gdańsk, Białystok. Prowadziła warsztaty i projekt Akademii nomadycznej we Wrocławiu, we współpracy z Fundacją Performą oraz Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Dzięki wymienionym wydarzeniom polska publiczność poznała różnorodność form i estetykę Anny Konjetzky – bazujące na ruchu technicznym, wykorzystujące wytrzymałość tancerzy i siłę, ale t wprowadzające także poetykę ruchu codziennego oraz kontekst społeczno-polityczny. Choreografka prowadzi własny zespół Anna Konjetzky & Company, współpracuje z międzynarodową składem wykonawców. Zawsze w jej produkcjach występuje niezwykła tancerka Sahra Huby
W swoim najnowszym solowym spektaklu O gniewie Anna Konjetzky analizuje zarówno źródła złości współczesnych feministek, jak i samo funkcjonowanie gniewu jako emocji, tak w ujęciu indywidualnym (jednostkowym), jak społecznym.
Choreografka dokładnie bada przy tym cały arsenał osobistych, politycznych i popkulturowych gestów gniewu. Przekłada się to na sposób poruszania się Sahry Huby, która raz zwalnia, kiedy indziej poddaje swoje ruchy fragmentaryzacji, rytmizacji, czy wydłużeniu. W ten sposób nadaje im nieoczekiwane piękno i elegancję, by w następnej chwili znów wybuchnąć złością. W tle wyświetlane są obrazy społecznych buntów, protestów i demonstracji, które tancerka przejmuje i czyni swoimi. Gniew jest związany także z konstruktywną energią, ucieleśnia się jako impuls społecznych przemian. Ikoniczne gesty – uniesiona pięść Black Power Movement, skrzyżowane nadgarstki, środkowy palec – głoszą niezgodę na niesprawiedliwość, wzywają do ataku na obowiązujący układ sił, na istniejące hierarchie i struktury. O gniewie bada różne oblicza gniewu – zwłaszcza gniewu kobiet – za pomocą ruchu, obrazów, muzyki i słowa. Na scenie Sahra Huby jest rozgniewaną kobietą, której jako świadkowie/świadkinie towarzyszą wszystkie inne gniewne kobiety, wzywane przez nią z przeszłości i teraźniejszości – od Klitajmestry po Joannę d’Arc, Rosę Parks i Audre Lorde. Wraz z nimi spektakl stawia pytanie o możliwość fundamentalnej i radykalnej przemiany.
Choreografia, scenografia: Anna Konjetzky
Taniec: Sahra Huby
Muzyka: Brendan Dougherty
Kostiumy: Michiel Keuper, Martin Sieweke
Wideo: Susanne Steinmassl
Reżyser światła: Barbara Westernach
LED-konstrukcja: Timm Burkhardt
Produkcja: production management: Rat & Tat Kulturbüro. Anna Konjetzky & Co in coproduction with DANCE- international festival of contemporary dance Munich, the Kammerspiele Munich, and LOT Theater Braunschweig.
PR: Simone Lutz
Premiera on-line: 15-16 maja 2021 w ramach DANCE 2021 international festival
Projekt odbywa się dzięki finansowemu wsparciu Departamentu Kultury Miasta Monachium i fundacji Fonds Darstellende Künste, jest wspierany także przez fabrik Potsdam.
Partnerzy polskiej produkcji: Fundacja Performa, Teatr Łaźnia Nowa
Kuratorka polskiej produkcji: Anna Królica
Fundacja Performa
Linki do tekstów o współpracy kuratorskiej Anny Królicy z Anną Konjetzky:
https://www.fundacjaperforma.com/blog-kuratorski/blog-post-title-four-lt9yl
https://www.fundacjaperforma.com/blog-kuratorski//pages/5ee2931bd4614529ac3b1222
Anna Konjetzky tworzy spektakle i instalacje taneczne będące fizyczną refleksją na tematy społeczno-polityczne. Jej prace prezentowane były m.in. w Monachium (Spielart, Tanzwerkstatt Europa), Poczdamie (Unidram), Krakowie, Warszawie, Brukseli (Danse Balsa Marni), Luksemburgu, Gandawie, Salzburgu, Stambule, Kampali, Nairobi i Hanoi. Anna Konjetzky współpracuje z uznanymi grupami tanecznymi, m.in. z Staatstheater Saarbrücken czy Staatstheater Braunschweig. Jest laureatką wielu nagród i stypendiów tanecznych, w tym stypendium Departamentu Stanu w Berlinie (2006) i miasta Monachium (2011), nagrody Operare przyznawanej przez Operę Współczesną w Berlinie (2009), nagrody Festiwalu Euro Scene w Lipsku (2009) oraz nagrody Förderpreis Tanz miasta Monachium (2014). Jej instalacja taneczna Abdrücke została zaprezentowana na Tanzplattform Deutschland (2012).
Więcej informacji: annakonjetzky.com; nomadic-academy-ak.com
Anna Konjetzky „O gniewie (Über die Wut)”. Fot. Gabriela Neeb
Anna Konjetzky „O gniewie (Über die Wut)”. Fot. Gabriela Neeb