
„Rollercoaster. Młodzi kreatorzy wrażeń”: premiery „STOPA/Y” – chor. i wyk. Katarzyna Kuzka. Fot. Grzegorz Mart
22 i 23 października w Cricotece odbędą się premiery spektakli przygotowanych w ramach rezydencji artystycznych, towarzyszących programowi prezentacji tańca Rollercoaster. Kolekcjonerzy wrażeń. Wybierane przez kuratorów spektakle, z założenia odmienne pod względem estetyki i formy, konsekwentnie wpisują się w hasła porządkujące programy kolejnych edycji. Motywem przewodnim w 2022 roku jest Lekcja anatomii – nawiązująca do happeningu Tadeusza Kantora, obrazu Rembrandta i teatru anatomicznego.
22 października (sobota) o godz. 18.30 zostanie zaprezentowany spektakl pt. STOPA/Y.
STOPA/Y to lekcja anatomii, badająca potencjał ruchowy stopy nagiej i obutej w pointę. Pięknie oszlifowany kawałek drewna pokryty satyną, który pozwala tancerce wznieść się na czubki palców, poniekąd wrastając w jej ciało, przypomina kantorowski bio-obiekt – przedmiot będący sztucznym przedłużeniem ciała. Ruch w pointach i bez będzie poszukiwaniem cienkiej granicy między organicznością a abiotycznością, między ludzkim a nie-ludzkim, a także somatyczną polemiką z narzuconymi przez społeczeństwo normami.
Realizatorzy:
Choreografia i wykonanie: Kasia Kuzka
Dramaturgia: Maria Magdalena Ożarowska
Konsultacje dramaturgiczne: Anna Róża Burzyńska, Paweł Łyskawa, Eryk Makohon
Muzyka: Hypereyess, Touch & Go
Kostium: Victoria Phoebe Gill
Wideo i edycja: Maria Magdalena Ożarowska, Grażka Ożarowska, Kasia Kuzka
Plakat: Miłosz Piekarski
Specjalne podziękowania dla Arsalana Isa, Mateusza Piekarskiego, Joana Horrach-Vidal
***
23 października (niedziela) o godz. 18.30 zostanie pokazany spektakl pt. Na dwóch nogach/ back on feet, czyli anatomia relacyjności.
To choreografia rozumiana jako akt konstruowania (non)sensów. Dwie tancerki, choreografki próbują ożywić sceniczny obiekt – gigantyczny garnitur. Kostium staje się przestrzenią i celem ich interakcji. Uwięzione we współpracy, budują ciało Olbrzymki. Ich działanie to ciągła rewizja anatomii, organizacja motoryki od podstaw i badanie zależności między ciałami, pojęciami, wielkościami. Widz tego spektaklu staje się świadkiem osobliwej wiwisekcji – performatywnej analizy sprawczości ciała. Tytuł odnosi się do związków frazeologicznych w języku polskim i angielskim: „stanąć na nogi (złapać równowagę)” oznacza dojść do siebie, odzyskać siły, a także pozbierać się, uniezależnić się.
Praca nad figurą Olbrzymki jest kontynuacją, rozpoczętego przez autorki w 2019 roku, kolektywnego badania idei siostrzeństwa w tańcu, choreografii i improwizacji kontaktowej. Na dwóch nogach/back on feet, czyli anatomia relacyjności to trzecia w kolejności, po KULI oraz Still Standing, realizacja sceniczna oparta na działaniu w duecie.
Realizatorzy:
Choreografia i wykonanie: Magda Fejdasz, Weronika Pelczyńska
Kostium: Monika Nyckowska
Muzyka: Natan Kryszk
Światło: Klaudyna Schubert
Konsultacje dramaturgiczne: Patrycja Kowańska, Monika Szpunar
Konsultacje akrobatyczne: Jakub Odzioba
Specjalne podziękowania dla Centrum w Ruchu oraz Akademii Sztuk Teatralnych im. S. Wyspiańskiego w Krakowie.
Wstęp płatny
Więcej na: https://www.cricoteka.pl/pl/rollercoaster-lekcja-anatomii/
Kuratorzy: Paweł Łyskawa, Eryk Makohon.
Współorganizator: Krakowski Teatr Tańca
Patronat medialny: Didaskalia Gazeta teatralna, taniecPOLSKA.pl, Gazeta Wyborcza, Co Jest Grane24
Program dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.