W środę 9 października 2024 roku w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi odbyła się uroczysta inauguracja roku akademickiego 2024/2025. Tytuł doktora honoris causa tej uczelni otrzymała prof. dr hab. Ewa Wycichowska – tancerka, choreografka, pedagożka, nauczycielka akademicka, pierwsza w Polsce profesor sztuk muzycznych w zakresie tańca, wieloletnia primabalerina Teatru Wielkiego w Łodzi, w latach 1988–2016 dyrektor naczelny i artystyczny Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego. W polskiej historii sztuki tańca jest jedną z najwybitniejszych postaci, które zmieniły oblicze artystyczne i edukacyjne tej dziedziny – ambasadorką polskiej sztuki tańca na całym świecie. Jak podkreślano wielokrotnie, jest to pierwszy w Polsce doktorat honoris causa dla tancerki i choreografki, a także jeden z pierwszych w tej dziedzinie w Europie.
Nadanie najwyższego akademickiego tytułu honorowego prof. Ewie Wycichowskiej w dowód jej ogromnych osiągnięć artystycznych, naukowych, pedagogicznych i menedżerskich było szczególnie uroczystą i ważną dla świata tańca częścią całego wydarzenia.
Przyznając Pani Profesor miano doktora honoris causa, Senat Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi postanowił uhonorować jej szczególne zasługi dla polskiej kultury we wszystkich obszarach działalności oraz podkreślić siłę oddziaływania jej wyjątkowej osobowości artystycznej. Promotorem doktoratu była Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi prof. dr hab. Elżbieta Aleksandrowicz, recenzentami: prof. dr hab. Aleksandra Dziurosz (UMFC, Warszawa) oraz dr hab. Jacek Owczarek, prof. AM (Łódź). Teksty laudacji i recenzji zostały wydrukowane w bogato ilustrowanej publikacji przygotowanej na tę okoliczność przez łódzką uczelnię.
W laudacji przygotowanej przez promotora doktoratu – prof. dr hab. Elżbietę Aleksandrowicz czytamy: „Doktorzy honoris causa mają siłę sprawczą zmieniającą otaczający ich świat, czego potwierdzeniem są zasługi Maestry Ewy Wycichowskiej, wykraczające znacznie poza pole sztuki, w którym się specjalizuje. Niekwestionowany autorytet Pani Profesor wywarł wpływ na wszystkie obszary sztuki tańca – działalność artystyczną, naukową, dydaktyczną, menedżerską i popularyzatorską. Wartością tego zróżnicowanego i bogatego dorobku są interdyscyplinarne osiągnięcia o wyjątkowej randze dla świata kultury i sztuki”.
Prof. dr hab. Aleksandra Dziurosz w swojej recenzji przyznała, że z trudem przychodzi opisywanie „postaci tak wielkiego formatu, nieporównywalnej z nikim innym”: „Gdy próbuję podsumować działalność Ewy Wycichowskiej, dominują dwie refleksje. Po pierwsze – Profesor Wycichowska jest autorytetem w obszarze tańca. Po drugie, mimo że staram się nie nadużywać tego określenia, rezerwując je dla najlepszych i wyjątkowych osobistości tego świata, w tym momencie bez zawahania stwierdzam, że Ewa Wycichowska jest wybitna w swojej dziedzinie. Mając zaszczyt współpracować przez wiele lat z Panią Profesor, z przekonaniem pragnę nadmienić, że – poza ogromną wiedzą i doświadczeniem – Ewę Wycichowską charakteryzują również cechy, które czynią z Niej człowieka szlachetnego. W życiu codziennym jest bowiem osobą uczynną, wrażliwą, uważną na drugiego człowieka, sprawiedliwą i dobrą – a to świadczy o Jej wysokiej klasie i kulturze osobistej”.
W rozmowie z dziennikarzami przed uroczystością Ewa Wycichowska nie kryła wzruszenia i opowiadała o kolejnych etapach swojej pracy, wspominając wieloletnie związki z Łodzią: „20 lat spędzonych w Łodzi to jest dla mnie okres wspaniały, który zadecydował o moim rozwoju, o tym, że ciągle szłam dalej. Najpierw byłam uczennicą poznańskiej szkoły baletowej, która marzyła, żeby tańczyć i dostała się do nowego wtedy Teatru Wielkiego w Łodzi. Tańcząc, otwierałam łódzką szkołę baletową. Już wtedy wiedziałam, że muszę mieć pedagogiczne wykształcenie. Stąd też pedagogika i droga naukowa. Ona doprowadziła mnie do szczytu, o którym nie wiedziałam nawet, że jest dla mnie osiągalny. To było takie K2, czyli profesura belwederska, a dzisiaj – otrzymując tytuł doktora honoris causa – jestem na szczycie Mount Everestu. To są kolejne etapy, kamienie milowe, które zdobywałam, nie wiedząc, że są dla mnie osiągalne”.
W foyer Sali Koncertowej Akademii można oglądać również wystawę dokumentującą dorobek artystyczny i naukowy profesor Wycichowskiej.
Prof. dr hab. Ewa Wycichowska – tancerka, choreografka, pedagożka, nauczycielka akademicka, profesor sztuk muzycznych, wieloletnia Kierownik Zakładu i Katedry Tańca Uniwersytetu Muzycznego w Warszawie, obecnie profesor Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu i Dyrektor Artystyczny Dancing FairPlayce Poznań. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Poznaniu, Akademii Muzycznej w Warszawie, L’Académie Internationale de la Danse w Paryżu oraz Studium Menadżerów Kultury na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wieloletnia primabalerina Teatru Wielkiego w Łodzi. W 1980 roku debiutowała jako choreograf utworem Głos kobiecy (z nieznanej poetki) z muzyką Krzysztofa Knittla w Teatrze Wielkim w Łodzi. Jest autorką ponad 80 spektakli zrealizowanych w Polsce, Europie i USA. W latach 1988–2016 dyrektor naczelny i artystyczny Polskiego Teatru Tańca – Baletu Poznańskiego. W polskiej historii sztuki tańca jest jedną z najwybitniejszych postaci, które zmieniły oblicze artystyczne i edukacyjne tej dziedziny, swoistym ambasadorem polskiej sztuki tańca na całym świecie. Wielokrotnie nagradzana: m.in. Nagrodą Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w uznaniu zasług dla kultury polskiej, Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla wybitnych osobowości działających w sferze kultury (dziedzina: taniec), nagrodami ZAiKS-u oraz ZASP za wybitną twórczość choreograficzną, Nagrodą Sekcji Krytyków Teatralnych Polskiego Ośrodka Międzynarodowego Instytutu Teatralnego ITI – UNESCO za popularyzację polskiej kultury teatralnej za granicą, Srebrnym i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Nagranie uroczystości dostępne jest pod linkiem:
Wybrane fragmenty uroczystości:
Odczytanie laudacji: https://youtu.be/6Ack7DV2qwI?t=3392
Początek przemówienia doktor h.c. prof. Ewy Wycichowskiej: https://youtu.be/6Ack7DV2qwI?t=4716
I jako ciekawostka: muzyka jest do tańczenia, nawet uroczyste fanfary! https://youtu.be/6Ack7DV2qwI?t=4571
Uroczystość inauguracji roku akademickiego 2024/2025 otworzyła Rektor Akademii Muzycznej w Łodzi prof. Elżbieta Aleksandrowicz. W inauguracyjnym przemówieniu podkreślała, że rok akademicki 2024/2025 to ważny jubileusz 80-lecia łódzkich uczelni publicznych, w tym Akademii Muzycznej, która w działaniach dydaktycznych i artystycznych stara się pielęgnować swoją bogatą tradycję. Jako „flagowe” wydarzenie w tym zakresie wymieniła kontynuację najstarszego konkursu wykonawczego Akademii (i najstarszego konkursu kameralnego w Polsce), czyli Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza (22. edycja odbędzie się wiosną 2025) oraz 12. edycję AŻ Festiwalu (jesień 2024).
Podczas uroczystości uhonorowano odznaczeniami pedagogów uczelni. Brązowy Krzyż Zasługi otrzymała prof. dr hab. Aleksandra Nawe, Srebrny Krzyż Zasługi – prof. dr hab. Agata Jarecka. Brązowe Medale „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” wręczono prof. AM dr. hab. Dawidowi Berowi oraz prof. dr. hab. Marcinowi Stańczykowi, Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” otrzymała prof. dr hab. Urszula Kryger.
Wręczenie studenckich wyróżnień i uroczystą immatrykulację studentów i doktorantów pierwszego roku przeprowadziły władze Akademii, w tym nowi prorektorzy, którzy rozpoczęli urzędowanie z początkiem roku akademickiego: prof. dr hab. Łukasz Błaszczyk – prorektor ds. artystycznych i promocji, prof. AM dr hab. Wojciech Kubica – prorektor ds. kształcenia oraz prof. AM dr hab. Maciej Staszewski – prorektor ds. studenckich i nauki. Na studia stacjonarne pierwszego i drugiego stopnia Akademia Muzyczna w Łodzi przyjęła w tym roku akademickim 265 studentów. Na studiach niestacjonarnych obu poziomów naukę rozpocznie 85 osób (na pierwszym roku), w sumie w Akademii będzie uczyć się 608 studentów stacjonarnie i 173 niestacjonarnie. Do Szkoły Doktorskiej przyjęto dwoje muzyków (w specjalnościach: fortepian jazzowy oraz wokalistyka jazzowa i estradowa). Największą popularnością wśród kandydatów na studia pierwszego stopnia cieszył się musical – jedna ze specjalności na Wydziale Sztuk Scenicznych. Na tę specjalność było ponad 15 osób na jedno miejsce. Niemal tak samo wypadła rekrutacja na specjalność pn. wokalistyka jazzowa i estradowa na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej: blisko 15 osób na jedno miejsce. Wśród specjalności instrumentalnych (Wydział Wykonawstwa Instrumentalnego) największą popularnością cieszyły się instrumenty dęte: saksofon, flet i trąbka – od 3 do 6 osób na jedno miejsce. Na Wydziale Twórczości, Interpretacji, Edukacji i Produkcji Muzycznej najwięcej chętnych zgłosiło się w rekrutacji na studia w specjalności pn. zarządzanie produkcją muzyczną: 4 osoby na jedno miejsce.
Częścią artystyczną uroczystości był koncert, którego przygotowanie i wykonanie połączyło pedagogów, studentów i doktorantów wielu specjalności Uczelni. Wystąpiła Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej w Łodzi pod kierunkiem dyrygentki Lilianny Krych (doktorantka AM). Zabrzmiały: Koncert nr 2 na altówkę solo z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej, kotłów i talerzy op. 303 Witolda Friemanna z solistką – altowiolistką Aleksandrą Demowską-Madejską (wykładowczyni AM) oraz Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego. Utwór Góreckiego przedstawiono w interpretacji choreograficznej autorstwa wykładowczyni Anny Wytych-Wierzgacz w wykonaniu studentów specjalności choreografia i techniki tańca łódzkiej Akademii Muzycznej. Część artystyczna inauguracji była współfinansowana z budżetu Samorządu Województwa Łódzkiego w ramach projektu wspierania działań artystycznych Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Porządek uroczystości: