Teatr Chorea i Fabryka Sztuki zapraszają na XII Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy. W jego programie publiczność znajdzie między innymi spektakle taneczno-ruchowe, na przykład IV RP Snów Stowarzyszenia Sztuka Nowa w reżyserii Dawida Żakowskiego i Full Measures w wykonaniu fińskiego zespołu Livsmedlet duo i reżyserii Sandriny Lindgren, Ishmaela Falkego oraz Idit Herman.

Wersja do druku

Udostępnij

Program Festiwalu:

18 sierpnia 2023 roku (piątek)

godz. 19.00
premiera spektaklu Księgi niepokoju. Stanisław / Antoni / Fernando (Polska), Teatr CHOREA, reż. Tomasz Rodowicz; Scena Art_In; wstęp płatny. Więcej informacji: link

godz. 21.00
premiera koncertu REJS (Polska),
MUR/BETON & Gadający Pies; reż. Konrad Dworakowski, muz.: Piotr Klimek; Scena plenerowa FS; wstęp wolny. Więcej informacji: link

19 sierpnia 2023 roku (sobota)

godz. 17.00
spektakl I am OK (Ukraina), Charkowski Państwowy Akademicki Teatr Lalek im. V.A. Afanasyeva, reż. Oksana Dmitrieva
Scena A_22; wstęp płatny. Więcej informacji: link

* godz. 19.00
spektakl IV RP Snów (Polska), Stowarzyszenie Sztuka Nowa, reż. Dawid Żakowski
Scena Art_In; wstęp płatny; czas trwania: 60 minut; wiek widzów: 13+; spektakl w języku polskim

Uwaga!
Spektakl zawiera głośną muzykę oraz dynamicznie zmieniające się światła.

Po wydarzeniu organizator zaprasza na rozmowę z twórcami.

Opis spektaklu poniżej oraz na stronie: link

20 sierpnia 2023 roku (niedziela)

godz. 12.00
spektakl Morze ∞ możliwości (Polska), Fundacja Gra/nice; reż. Aga Błaszczak
Sala A_22 Art_In; wstęp bezpłatny, konieczna rezerwacja miejsc. Więcej informacji: link

godz. 17.00
seans poezji Pieśń słowronka (Polska); reż. Zenon Fajfer; Sala C_107 Art_In. Wstęp płatny. Więcej informacji: link

19.00
polska premiera spektaklu Vertep (Ukraina); Charkowski Państwowy Akademicki Teatr Lalek im. V.A. Afanasyeva, reż. Oksana Dmitrieva; Scena Art_In; wstęp płatny. Więcej informacji: link

22, 23 i 24 sierpnia 2023 roku (wtorek, środa, czwartek)

16.30ー19.30
Międzypokoleniowe warsztaty ekologiczne Pająk dobrej wróżby (Polska), prowadzenie | leader: Paweł Błęcki; szklany hol Art_In.
Wstęp bezpłatny, konieczna rezerwacja miejsc. Więcej informacji: link

25 sierpnia 2023 (piątek)

18.00
premiera teatralna spektaklu Dybuk (Polska),
tekst: Szymon An-ski, reż. Łukasz Kos, sala C_101 Art_In, wstęp płatny. Więcej informacji: link

* 20.00
polska premiera spektaklu Full Measures (Finlandia), Livsmedlet duo, reż. Sandrina Lindgren, Ishmael Falke, Idit Herman
Scena Art_In; wstęp płatny; czas trwania: 50 minut; wiek widzów: 18+; spektakl w języku angielskim z polskimi napisami

Uwaga! Zawiera sceny nagości, głośną muzykę i dynamicznie zmieniające się światła.

Po wydarzeniu organizatorzy zapraszają na rozmowę z twórcami (język polski, język angielski).

Opis spektaklu poniżej oraz na stronie: link

21.00
Impreza RPS 2023: GENERACJE, artystka: DJ Wika; dziedziniec FS; wstęp wolny;
wiek uczestników: bez ograniczeń

26 sierpnia 2023 roku (sobota)

10.00ー14.00
Spotkanie dyskusyjne Ekologie Kultury II. Edukacja (Polska), premiera e-booka Ekologie Kultury (Polska), kurator: Janusz Adam Biedrzycki, prowadzenie: Stanisław Godlewski, goście: Anna Becherka (BECHANN), Paweł Błęcki, Agata Kędzia (Teatr Zagłębia), Małgorzata Świderek (Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”); sala C_101 Art_In; wstęp bezpłatny, konieczna rezerwacja miejsc. Więcej informacji: link 1, link 2

17.00
spektakl Robot (Polska / Chile), Unia Teatr Niemożliwy; tekst: David Zuazola, reż. Marek b.Chodaczyński; sala A_22 Art_In. Więcej informacji: link

* 19.00
polska premiera spektaklu BUD (Norwegia), Carte Blanche, reż. Roza Moshtaghi

Teatr Pinokio w Łodzi; wstęp bezpłatny, konieczna rezerwacja miejsc; czas trwania: 60 minut;
wiek widzów: bez ograniczeń

Realizatorzy:

Reżyseria: Roza Moshtaghi
Obsada: Irene Vesterhus Theisen, Ole Martin Meland, Aslak Aune Nygård, Anne Lise Rønne, Trine Lise Moe

Po wydarzeniu organizatorzy zapraszają na rozmowę z twórcami (język polski, język angielski). Poprowadzi ją Stanisław Godlewski.

Pokaz spektaklu odbywa się w ramach zadania ACT IN_OUT, realizowanego przez Fabrykę Sztuki w Łodzi, we współpracy z Teatrem CHOREA z Łodzi i Norweskim Narodowym Teatrem Tańca Współczesnego Carte Blanche z Bergen, dzięki grantowi z Funduszy Norweskich i EOG / Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zadanie jest współfinansowane z dotacji Urzędu Miasta Łodzi.

Opis poniżej oraz na stronie: link

21.00
koncert zespołu Hańba!, premiera albumu KRYZYS (Polska), muz.: Andrzej Zamenhof, Ignacy Woland, Tadeusz Król, Antoni Skwarło; scena plenerowa FS; wstęp wolny. Więcej informacji: link

27 sierpnia 2023 roku (niedziela)

17.00
spektakl Ściana z widokiem (Polska), Grupa Coincidentia, tekst: Robert Jarosz, reż. Konrad Dworakowski; Scena Art_In; wstęp płatny. Więcej informacji: link

20.00
premiera koncertu Livet (Polska / Norwegia / Bułgaria / Ukraina); Fabryka Sztuki, Teatr CHOREA, Visjoner Teater | Art Factory, reż. Erik Hil­le­stad, Juni Dahr, To­masz Ro­do­wicz, kier. muz. Piotr Klimek; Sala Koncertowa Akademii Muzycznej; wstęp bezpłatny, konieczna rezerwacja miejsc

godz. 22.00
Impreza zamknięcia RPS 2023; dziedziniec FS. Wstęp wolny, bezpłatny
Wiek uczestników: bez ograniczeń

Miejsca festiwalowe:

  • Fabryka Sztuki w Łodzi (FS), ul. Tymienieckiego 3;
  • Art_Inkubator w Fabryce Sztuki w Łodzi, ul. Tymienieckiego 3;
  • Teatr Pinokio w Łodzi, ul. Sienkiewicza 75/77;
  • Sala Kon­cer­to­wa Akademii Muzycznej im Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Ło­dzi, ul. Żu­bardz­ka 2a

Informacje praktyczne

Po każdym spektaklu organizatorzy zapraszają na rozmowy z twórcami. Poprowadzi je Stanisław Godlewski.

Szczegółowe informacje o wszystkich wydarzeniach festiwalowych, w języku polskim i angielskim, znajdują się na stronie: www.retroperspektywy.com

BAWIALNIA GENERACJI 

W trakcie festiwalowych weekendów dostępna będzie BAWIALNIA GENERACJI ー Kreatywna Przestrzeń dla Dzieci, w której animatorzy zaopiekują się dziećmi i poprowadzą zabawy animacyjne, podczas trwania spektakli. Wstęp płatny w czasie prowadzenia zabaw animacyjnych. Opłata dotyczy opieki nad dzieckiem i udziału dziecka w zabawach animacyjnych, podczas trwania jednego spektaklu. Konieczna wcześniejsza rezerwacja miejsc.

Wstęp płatny / bezpłatne wejściówki. Więcej informacji: link

* spektakle taneczno-ruchowe


Opisy spektakli taneczno-ruchowych:

  • IV RP Snów, Stowarzyszenie Sztuka Nowa, reż. Dawid Żakowski (19 sierpnia godz. 19.00):

Performatywno-choreograficzny spektakl, którego scenariusz i metoda pracy artystycznej zostały oparte na badaniach snów. Książka autorstwa Charlotte Beradt pt. Trzecia Rzesza Snów stała się jedną z ważnych inspiracji tego projektu. Beradt to dziennikarka, która zbierając sny berlińczyków w latach 30. XX wieku, odkryła, że odzwierciedlają się w nich procesy społeczne oraz zapowiedź totalitaryzmu. Książka ta zainspirowała powstanie w latach 80. XX wieku metody psychoanalizy, zwanej matrycą śnienia społecznego. Dziś mamy szansę być odbiorcami współczesnej wersji tego badania, a na jego podstawie powstała instalacja choreograficzna IV RP Snów.

– Matryca kolektywna pokazuje, że treści wypowiadane przez sny później mogą spotkać się z uśpionymi społecznymi potrzebami, zjawiskami czy ruchami społecznymi, które rzeczywiście mają miejsce – mówi Dawid Żakowski, reżyser spektaklu – Nasza pierwsza matryca odbyła się 17 lipca 2020 roku. Analizując ją, zauważyliśmy, że pierwszym dominującym archetypem, jaki się ujawnił, jest dziecko, dziecko zagrożone. I wokół niego dzieją się różnego rodzaju transformacje, przemiany. Dziecko było głównym bohaterem pierwszej matrycy. Gdy zaczęliśmy to interpretować na początku października, nic jeszcze nie zapowiadało strajku kobiet i ulicznych demonstracji wobec wyroku TK, zakazującego aborcji. Nikt nie spodziewał się, że będzie to główny symbol dzisiejszej Polski, starć, polemik, dyskusji, konfliktów i sporów w przestrzeni publicznej.

Matryca jako główna bohaterka projektu IV RP snów jest analogicznym tworem do sztucznej inteligencji, do której ludzkość próbuje się przybliżyć, stosując klasyczne narzędzia programowania wrażliwości i emotywności. Mówi do nas szyfrem, wewnętrznym krajobrazem i transformacją. Modeluje, dekomponuje, manipuluje i przepływa przez ciało, a wszystkie jej transformacje zapisuje w kodzie ruchowym choreograf Wojciech Grudziński, starając się uchwycić jej zmienną i nieustannie transformującą naturę.

O twórcach:

Sztuka Nowa to nazwa istniejącego od 2007 roku teatru, który działa interdyscyplinarnie w obszarze sztuk performatywnych i nowej choreografii. Artyści związani ze Sztuką Nową prowadzą badania technik ruchowych i teatralnych, są organizatorami międzynarodowych laboratoriów tańca i rezydencji artystycznych w Polsce i Europie. Realizacja strategii demokratycznego zarządzania, cross dyscyplinarne podejście do procesu twórczego oraz współpraca z ekspertami, stanowią o potencjale Sztuki Nowej. Realizowane pod marką Sztuka Nowa produkcje z pogranicza teatru fizycznego, nowej choreografii i performansu, współtworzą stały repertuar teatralny Centrum Performatywnego SZKOŁA, znajdującego się na ul. Emilii Plater w Warszawie.

Więcej o spektaklu:

http://sztukanowa.pl/projekty-badawcze/iv-rp-snow/
https://teatralny.pl/recenzje/w-snialni,3319.html
https://e-teatr.pl/iv-rp-snow-s25331

  •  Spektakl Full Measures (Finlandia)
    Livsmedlet duo – Sandrina Lindgren, Ishmael Falke (25 sierpnia godz. 20.00)

Spektakl rozpoczyna prosty, ale enigmatyczny obraz – przypadkowe spotkanie dwojga ludzi, w dziwacznym, chaotycznym świecie ciągłej zmiany, zbudowanym w całości ze składanych metrówek. Próbując nawiązać kontakt, para odkrywa, że ich komunikacja składa się jedynie z prób pomiaru, mapowania oraz definiowania świata i siebie nawzajem. Wkrótce przestrzeń wokół nich przeistacza się w surrealistyczną dżunglę wyników, gdzie wszystko zamienia się w liczby, średnie i procenty. Obsesja mierzenia wszystkiego nęka współczesne społeczeństwo, co prowadzi do szalonych absurdów. Pomiary stają się integralną częścią naszego istnienia. Czy wciąż staramy się używać miar, aby udoskonalać nasze życie, czy może żyjemy, aby mierzyć bardziej efektywnie? Co stanie się z naszym światem, jeśli uparcie będziemy dążyć do opisania w jednostkach tego, co niemierzalne?
Spektakl Full Measures to trio rozpisane na artystę lalkarza, tancerza i akcesoria służące do wykonywania pomiarów. To posługująca się niezwykle celnymi obrazami, analiza ludzkiej potrzeby nadawania wszystkiemu miary. Przy użyciu niekonwencjonalnych narzędzi oraz metod pracy, artyści poszerzają granice i możliwości teatru przedmiotu i teatru fizycznego.

O twórcach:

Livsmedlet duo to projekt oparty na kreatywnej współpracy, zarządzany przez Grus Grus Theater, którego członkami są aktor i reżyser – Ishmael Falke oraz choreografka i tancerka – Sandrina Lindgren. Livsmedlet powstało z zamiarem tworzenia nowoczesnych i innowacyjnych projektów teatru wizualnego, skupionych wokół ciała oraz przedmiotu, które mają poddawać w wątpliwość stereotypowe postrzeganie naszego otoczenia i codziennego życia. W swojej pracy wykorzystują współczesne lalkarstwo, współczesne techniki choreograficzne i taneczne oraz teatr przedmiotu, a także teatr fizyczny. Większość produkcji Livsmedlet jest tworzona z myślą o międzynarodowych prezentacjach, dlatego są one zaprojektowane tak, aby były mobilne i w niewielkim stopniu, lub wcale, nie wykorzystują dialogów. Duet prowadzi także warsztaty i projekty społeczno-edukacyjne, dzięki którym mogą dzielić się swoją unikalną metodą pracy z innymi. Livsmedlet stworzyło przedstawienia: TraFika (2011) i Dead Ends / Ślepe zaułki (2013), w których posługują się i igrają z symbolami reprezentującymi miejski gwar i ruch; Invisible Lands / Niewidzialne lądy (2015), eksplorujące empatyczną postawę w stosunku do uchodźców i odbywanych przez nich podróży; Full Measures / Wymiary całkowite (2019), opisujące potrzebę wykonywania pomiarów we współczesnym społeczeństwie. Ze swoimi przedstawieniami zwiedzili niemalże cały świat, grali w krajach, takich jak: Kanada, Wielka Brytania, Holandia, Belgia, Norwegia, Francja, Niemcy, Rosja, Kuba, Szwajcaria, Hiszpania, Portugalia, Włochy, Estonia, Litwa, Słowenia, Szwecja, Dania, Polska, Czechy i USA.

Więcej o spektaklu:

https://vimeo.com/359762253  
https://www.facebook.com/Livsmedlet/
https://www.grusgrus.fi/en/full-measures/

  • Polska premiera spektaklu BUD (Norwegia), Norweski Narodowy Teatr Tańca Współczesnego – Carte Blanche

Punktem wyjściowym w spektaklu „BUD” jest badanie i analiza stanu oczekiwania. Choreografka, Roza Moshtaghi, czerpie inspirację z osobistych doświadczeń, poprzez eksplorację tego, w jaki sposób doświadczamy oczekiwania i czego oczekujemy od tego mistycznego stanu, który pojawia się pomiędzy drobnymi i znaczącymi wydarzeniami w życiu.
Czekanie to gra w cierpliwość. Enigmatyczne postacie zaczynają pojawiać się w kostiumach przypominających instalacje. Wydają się czekać, prawie nieruchomo, w niewyraźnej ciemności. Powoli i mozolnie wyłaniają się ze swoich skorup i ożywają. Intensywność muzyki, świateł i ruchu wzrasta.
Tancerze ulegają różnym sytuacjom, w których czekają, zatrzymują się, rozpoczynają, podejmują nowe próby. Tytuł spektaklu odnosi się też do określenia pąka kwiatu – „flower bud”. Próby rozkwitania pojawiają się w spektaklu cały czas. Stłumione i powściągliwe etapy wzrostu, przeplatane są chwilami dzikości i nieładu. Pusta przestrzeń sceny, pulsująca muzyka i pomysłowe oświetlenie sprawiają, że malownicza poczekalnia BUD stanowi introspektywne doświadczenie wizualne.

O twórcach:

Roza Moshtaghi – irańska choreografka i performerka, która mieszka i pracuje w Oslo. W polu jej zainteresowań znajdują się narracje o pożądaniu, generowanym przez proces adaptacji i reakcji wobec systemów i struktur. Jej trzy ostatnie dzieła to: LIMBO (2021), Bouncing Narratives (2019) i Only Forever (2018).

Carte Blanche – The Norwegian National Company of Contemporary Dance powstał w 1989 roku w Bergen, mieście na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Teatr ma tam swoją siedzibę, ale realizowane wydarzenia odbywają zarówno w innych regionach Norwegii, jak i za granicą. Carte Blanche jest organizacją publiczną, finansowaną przez Ministerstwo Kultury, Radę Hrabstwa Vestland i miasto Bergen. Jego aktualną dyrektorką artystyczną jest Annabelle Bonnéry. Jako narodowa instytucja, Carte Blanche zajmuje się tańcem współczesnym, produkuje i prezentuje spektakle stworzone przez uznanych i wschodzących choreografów tańca z Norwegii i zagranicy. Jest też odpowiedzialny za popularyzowanie tańca współczesnego wśród różnorodnej publiczności. Carte Blanche stale wspiera rozwój artystów. W ten sposób tworzy ekscytujący i wyjątkowy repertuar, dzięki któremu realizuje cel organizacji – dążenie do bycia prekursorem innowacji, prezentacji i rozwoju tańca współczesnego, zarówno w Norwegii, jak i za granicą. Poprzez stałą współpracę oraz obecność na arenie międzynarodowej przyczynia się do pogłębiania wiedzy o norweskim tańcu współczesnym.

https://carteblanche.no/en/
https://www.rozamoshtaghi.com/bud
https://actinout.pl/
https://www.facebook.com/actinoutproject/

Program: link

Do pobrania:

O Mię­dzy­na­ro­do­wym Fe­sti­walu Te­atral­nym Re­tro­per­spek­ty­wy:

Mię­dzy­na­ro­do­wy Fe­sti­wal Te­atral­ny Re­tro­per­spek­ty­wy to miej­sce kon­fron­ta­cji ar­ty­stycz­nych. Plat­for­ma spo­tkań i dys­ku­sji o prze­mia­nach za­cho­dzą­cych w te­atrze i sztu­ce XXI wie­ku.

Re­tro­per­spek­ty­wy są je­dy­nym z nie­wie­lu fe­sti­wa­li w Pol­sce, któ­ry w te­atrze od­rzu­ca po­dzia­ły na ga­tun­ki i nur­ty, i nie róż­ni­cu­je ar­ty­stów na za­wo­dow­ców i ama­to­rów, pre­zen­tu­jąc jed­no­cze­śnie cie­ka­we zja­wi­ska te­atral­ne, mu­zycz­ne, wspól­no­to­we, de­fi­niu­ją­ce kul­tu­ro­wą toż­sa­mość współ­cze­sne­go czło­wie­ka. W pro­po­no­wa­nych przez nas wy­da­rze­niach toż­sa­mość ta jest okre­śla­na no­wo­cze­snym ję­zy­kiem sztu­ki, po­dą­ża­ją­cym wła­sny­mi ścież­ka­mi i szu­ka­ją­cym na róż­ne spo­so­by od­nie­sień do tra­dy­cji.

Te­go­rocz­na, XII edy­cja Mię­dzy­na­ro­do­we­go Fe­sti­wa­lu Te­atral­ne­go Re­tro­per­spek­ty­wy bę­dzie sku­pio­na wo­kół sze­ro­ko ro­zu­mia­ne­go ha­sła GE­NE­RA­CJE. W trak­cie dzie­się­cio­dnio­wych spo­tkań – spek­ta­kle, po­ka­zy, kon­cer­ty, dys­ku­sje ukie­run­ko­wa­ne będą na te­ma­ty zwią­za­ne z tym, co współ­cze­sne­go czło­wie­ka nie­po­koi, z czym się mie­rzy, na co ma na­dzie­ję. Kil­ka ostat­nich lat to okres nie­pew­no­ści i re­al­nych za­gro­żeń: woj­ną, ka­ta­stro­fa kli­ma­tycz­ną, kry­zy­sa­mi glo­bal­ny­mi i oso­bi­sty­mi. W trak­cie fe­sti­wa­lu spró­bu­je­my wspól­nie zo­ba­czyć gdzie je­ste­śmy i kim się sta­je­my – w re­la­cji z naj­bliż­szy­mi, w re­la­cji do star­szych i młod­szych po­ko­leń. Spró­bu­je­my wspól­nie z na­szą pu­blicz­no­ścią po­szu­kać od­po­wie­dzi na py­ta­nia ja­kie prze­pły­wy mię­dzy­po­ko­le­nio­we i ja­kie za­nie­cha­nia mogą przy­nieść szan­sę na zmie­rze­nie się ze świa­tem.

Zo­ba­czy­my 9 spek­ta­kli, w tym 4 pre­mie­ro­we, 4 za­gra­nicz­ne (z Ukra­iny, Fin­lan­dii i Nor­we­gii), 3 pre­mie­ro­we kon­cer­ty (w tym koń­czą­ce fe­sti­wal wi­do­wi­sko mu­zycz­no-po­etyc­kie, efekt współ­pra­cy pol­skich i nor­we­skich ar­ty­stów w ra­mach pro­jek­tu Act In_Out), za­pro­si­my do wzię­cia udzia­łu w mię­dzy­po­ko­le­nio­wych warsz­ta­tach. Bę­dzie­my dys­ku­to­wać o te­atrze i o eko­lo­gii w prak­ty­ce.

W trak­cie dzie­się­ciu sierp­nio­wych dni bę­dzie­my in­ten­syw­niej spo­ty­kać się w wy­peł­nio­nych zie­le­nią miej­skie­go ogro­du po­fa­brycz­nych prze­strze­niach (o nasz zie­lo­ny do­bro­stan za­dba Miej­ski Ba­dy­larz), w week­en­dy otwo­rzy­my BA­WIAL­NIĘ GE­NE­RA­CJI – Kre­atyw­ną Prze­strzeń dla Dzie­ci, za­pro­si­my do klu­bu fe­sti­wa­lo­we­go (o am­bro­zję i nek­tar dla wszyst­kich za­dba­ją Nie­Win­ni).

ENG

Detailed information about all festival events, in Polish and English, are available on the website: www.retroperspektywy.com

Zdjęcie

Stowarzyszenie Sztuka Nowa „IV RP Snów” – reż. Dawid Żakowski. Fot. Pat Mic

Zdjęcie

Stowarzyszenie Sztuka Nowa „IV RP Snów” – reż. Dawid Żakowski. Fot. Pat Mic

Zdjęcie

Stowarzyszenie Sztuka Nowa „IV RP Snów” – reż. Dawid Żakowski. Fot. Pat Mic

Zdjęcie

Livsmedlet duo „Full Measures” – reż. Sandrina Lindgren, Ishmael Falke, Idit Herman. Fot. Jussi Virkkumaa

Zdjęcie

Livsmedlet duo „Full Measures” – reż. Sandrina Lindgren, Ishmael Falke, Idit Herman. Fot. Jussi Virkkumaa

Grafika

XII Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Retroperspektywy”. Grafika: materiały własne organizatorów

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.

Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej.

Close