
XII Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Retroperspektywy”. Plakat: materiały własne organizatorów
Teatr Chorea i Fabryka Sztuki zapraszają na XII Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy. W jego programie publiczność znajdzie między innymi spektakle taneczno-ruchowe, na przykład IV RP Snów Stowarzyszenia Sztuka Nowa w reżyserii Dawida Żakowskiego i Full Measures w wykonaniu fińskiego zespołu Livsmedlet duo i reżyserii Sandriny Lindgren, Ishmaela Falkego oraz Idit Herman.
Program Festiwalu:
18 sierpnia 2023 roku (piątek)
godz. 19.00
premiera spektaklu Księgi niepokoju. Stanisław / Antoni / Fernando (Polska), Teatr CHOREA, reż. Tomasz Rodowicz; Scena Art_In; wstęp płatny. Więcej informacji: link
godz. 21.00
premiera koncertu REJS (Polska),
MUR/BETON & Gadający Pies; reż. Konrad Dworakowski, muz.: Piotr Klimek; Scena plenerowa FS; wstęp wolny. Więcej informacji: link
19 sierpnia 2023 roku (sobota)
godz. 17.00
spektakl I am OK (Ukraina), Charkowski Państwowy Akademicki Teatr Lalek im. V.A. Afanasyeva, reż. Oksana Dmitrieva
Scena A_22; wstęp płatny. Więcej informacji: link
* godz. 19.00
spektakl IV RP Snów (Polska), Stowarzyszenie Sztuka Nowa, reż. Dawid Żakowski
Scena Art_In; wstęp płatny; czas trwania: 60 minut; wiek widzów: 13+; spektakl w języku polskim
Uwaga!
Spektakl zawiera głośną muzykę oraz dynamicznie zmieniające się światła.
Po wydarzeniu organizator zaprasza na rozmowę z twórcami.
Opis spektaklu poniżej oraz na stronie: link
20 sierpnia 2023 roku (niedziela)
godz. 12.00
spektakl Morze ∞ możliwości (Polska), Fundacja Gra/nice; reż. Aga Błaszczak
Sala A_22 Art_In; wstęp bezpłatny, konieczna rezerwacja miejsc. Więcej informacji: link
godz. 17.00
seans poezji Pieśń słowronka (Polska); reż. Zenon Fajfer; Sala C_107 Art_In. Wstęp płatny. Więcej informacji: link
19.00
polska premiera spektaklu Vertep (Ukraina); Charkowski Państwowy Akademicki Teatr Lalek im. V.A. Afanasyeva, reż. Oksana Dmitrieva; Scena Art_In; wstęp płatny. Więcej informacji: link
22, 23 i 24 sierpnia 2023 roku (wtorek, środa, czwartek)
16.30ー19.30
Międzypokoleniowe warsztaty ekologiczne Pająk dobrej wróżby (Polska), prowadzenie | leader: Paweł Błęcki; szklany hol Art_In.
Wstęp bezpłatny, konieczna rezerwacja miejsc. Więcej informacji: link
25 sierpnia 2023 (piątek)
18.00
premiera teatralna spektaklu Dybuk (Polska),
tekst: Szymon An-ski, reż. Łukasz Kos, sala C_101 Art_In, wstęp płatny. Więcej informacji: link
* 20.00
polska premiera spektaklu Full Measures (Finlandia), Livsmedlet duo, reż. Sandrina Lindgren, Ishmael Falke, Idit Herman
Scena Art_In; wstęp płatny; czas trwania: 50 minut; wiek widzów: 18+; spektakl w języku angielskim z polskimi napisami
Uwaga! Zawiera sceny nagości, głośną muzykę i dynamicznie zmieniające się światła.
Po wydarzeniu organizatorzy zapraszają na rozmowę z twórcami (język polski, język angielski).
Opis spektaklu poniżej oraz na stronie: link
21.00
Impreza RPS 2023: GENERACJE, artystka: DJ Wika; dziedziniec FS; wstęp wolny;
wiek uczestników: bez ograniczeń
26 sierpnia 2023 roku (sobota)
10.00ー14.00
Spotkanie dyskusyjne Ekologie Kultury II. Edukacja (Polska), premiera e-booka Ekologie Kultury (Polska), kurator: Janusz Adam Biedrzycki, prowadzenie: Stanisław Godlewski, goście: Anna Becherka (BECHANN), Paweł Błęcki, Agata Kędzia (Teatr Zagłębia), Małgorzata Świderek (Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”); sala C_101 Art_In; wstęp bezpłatny, konieczna rezerwacja miejsc. Więcej informacji: link 1, link 2
17.00
spektakl Robot (Polska / Chile), Unia Teatr Niemożliwy; tekst: David Zuazola, reż. Marek b.Chodaczyński; sala A_22 Art_In. Więcej informacji: link
* 19.00
polska premiera spektaklu BUD (Norwegia), Carte Blanche, reż. Roza Moshtaghi
Teatr Pinokio w Łodzi; wstęp bezpłatny, konieczna rezerwacja miejsc; czas trwania: 60 minut;
wiek widzów: bez ograniczeń
Realizatorzy:
Reżyseria: Roza Moshtaghi
Obsada: Irene Vesterhus Theisen, Ole Martin Meland, Aslak Aune Nygård, Anne Lise Rønne, Trine Lise Moe
Po wydarzeniu organizatorzy zapraszają na rozmowę z twórcami (język polski, język angielski). Poprowadzi ją Stanisław Godlewski.
Pokaz spektaklu odbywa się w ramach zadania ACT IN_OUT, realizowanego przez Fabrykę Sztuki w Łodzi, we współpracy z Teatrem CHOREA z Łodzi i Norweskim Narodowym Teatrem Tańca Współczesnego Carte Blanche z Bergen, dzięki grantowi z Funduszy Norweskich i EOG / Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zadanie jest współfinansowane z dotacji Urzędu Miasta Łodzi.
Opis poniżej oraz na stronie: link
21.00
koncert zespołu Hańba!, premiera albumu KRYZYS (Polska), muz.: Andrzej Zamenhof, Ignacy Woland, Tadeusz Król, Antoni Skwarło; scena plenerowa FS; wstęp wolny. Więcej informacji: link
27 sierpnia 2023 roku (niedziela)
17.00
spektakl Ściana z widokiem (Polska), Grupa Coincidentia, tekst: Robert Jarosz, reż. Konrad Dworakowski; Scena Art_In; wstęp płatny. Więcej informacji: link
20.00
premiera koncertu Livet (Polska / Norwegia / Bułgaria / Ukraina); Fabryka Sztuki, Teatr CHOREA, Visjoner Teater | Art Factory, reż. Erik Hillestad, Juni Dahr, Tomasz Rodowicz, kier. muz. Piotr Klimek; Sala Koncertowa Akademii Muzycznej; wstęp bezpłatny, konieczna rezerwacja miejsc
godz. 22.00
Impreza zamknięcia RPS 2023; dziedziniec FS. Wstęp wolny, bezpłatny
Wiek uczestników: bez ograniczeń
Miejsca festiwalowe:
Informacje praktyczne
Po każdym spektaklu organizatorzy zapraszają na rozmowy z twórcami. Poprowadzi je Stanisław Godlewski.
Szczegółowe informacje o wszystkich wydarzeniach festiwalowych, w języku polskim i angielskim, znajdują się na stronie: www.retroperspektywy.com
BAWIALNIA GENERACJI
W trakcie festiwalowych weekendów dostępna będzie BAWIALNIA GENERACJI ー Kreatywna Przestrzeń dla Dzieci, w której animatorzy zaopiekują się dziećmi i poprowadzą zabawy animacyjne, podczas trwania spektakli. Wstęp płatny w czasie prowadzenia zabaw animacyjnych. Opłata dotyczy opieki nad dzieckiem i udziału dziecka w zabawach animacyjnych, podczas trwania jednego spektaklu. Konieczna wcześniejsza rezerwacja miejsc.
Wstęp płatny / bezpłatne wejściówki. Więcej informacji: link
* spektakle taneczno-ruchowe
Opisy spektakli taneczno-ruchowych:
Performatywno-choreograficzny spektakl, którego scenariusz i metoda pracy artystycznej zostały oparte na badaniach snów. Książka autorstwa Charlotte Beradt pt. Trzecia Rzesza Snów stała się jedną z ważnych inspiracji tego projektu. Beradt to dziennikarka, która zbierając sny berlińczyków w latach 30. XX wieku, odkryła, że odzwierciedlają się w nich procesy społeczne oraz zapowiedź totalitaryzmu. Książka ta zainspirowała powstanie w latach 80. XX wieku metody psychoanalizy, zwanej matrycą śnienia społecznego. Dziś mamy szansę być odbiorcami współczesnej wersji tego badania, a na jego podstawie powstała instalacja choreograficzna IV RP Snów.
– Matryca kolektywna pokazuje, że treści wypowiadane przez sny później mogą spotkać się z uśpionymi społecznymi potrzebami, zjawiskami czy ruchami społecznymi, które rzeczywiście mają miejsce – mówi Dawid Żakowski, reżyser spektaklu – Nasza pierwsza matryca odbyła się 17 lipca 2020 roku. Analizując ją, zauważyliśmy, że pierwszym dominującym archetypem, jaki się ujawnił, jest dziecko, dziecko zagrożone. I wokół niego dzieją się różnego rodzaju transformacje, przemiany. Dziecko było głównym bohaterem pierwszej matrycy. Gdy zaczęliśmy to interpretować na początku października, nic jeszcze nie zapowiadało strajku kobiet i ulicznych demonstracji wobec wyroku TK, zakazującego aborcji. Nikt nie spodziewał się, że będzie to główny symbol dzisiejszej Polski, starć, polemik, dyskusji, konfliktów i sporów w przestrzeni publicznej.
Matryca jako główna bohaterka projektu IV RP snów jest analogicznym tworem do sztucznej inteligencji, do której ludzkość próbuje się przybliżyć, stosując klasyczne narzędzia programowania wrażliwości i emotywności. Mówi do nas szyfrem, wewnętrznym krajobrazem i transformacją. Modeluje, dekomponuje, manipuluje i przepływa przez ciało, a wszystkie jej transformacje zapisuje w kodzie ruchowym choreograf Wojciech Grudziński, starając się uchwycić jej zmienną i nieustannie transformującą naturę.
O twórcach:
Sztuka Nowa to nazwa istniejącego od 2007 roku teatru, który działa interdyscyplinarnie w obszarze sztuk performatywnych i nowej choreografii. Artyści związani ze Sztuką Nową prowadzą badania technik ruchowych i teatralnych, są organizatorami międzynarodowych laboratoriów tańca i rezydencji artystycznych w Polsce i Europie. Realizacja strategii demokratycznego zarządzania, cross dyscyplinarne podejście do procesu twórczego oraz współpraca z ekspertami, stanowią o potencjale Sztuki Nowej. Realizowane pod marką Sztuka Nowa produkcje z pogranicza teatru fizycznego, nowej choreografii i performansu, współtworzą stały repertuar teatralny Centrum Performatywnego SZKOŁA, znajdującego się na ul. Emilii Plater w Warszawie.
Więcej o spektaklu:
http://sztukanowa.pl/projekty-badawcze/iv-rp-snow/
https://teatralny.pl/recenzje/w-snialni,3319.html
https://e-teatr.pl/iv-rp-snow-s25331
Spektakl rozpoczyna prosty, ale enigmatyczny obraz – przypadkowe spotkanie dwojga ludzi, w dziwacznym, chaotycznym świecie ciągłej zmiany, zbudowanym w całości ze składanych metrówek. Próbując nawiązać kontakt, para odkrywa, że ich komunikacja składa się jedynie z prób pomiaru, mapowania oraz definiowania świata i siebie nawzajem. Wkrótce przestrzeń wokół nich przeistacza się w surrealistyczną dżunglę wyników, gdzie wszystko zamienia się w liczby, średnie i procenty. Obsesja mierzenia wszystkiego nęka współczesne społeczeństwo, co prowadzi do szalonych absurdów. Pomiary stają się integralną częścią naszego istnienia. Czy wciąż staramy się używać miar, aby udoskonalać nasze życie, czy może żyjemy, aby mierzyć bardziej efektywnie? Co stanie się z naszym światem, jeśli uparcie będziemy dążyć do opisania w jednostkach tego, co niemierzalne?
Spektakl Full Measures to trio rozpisane na artystę lalkarza, tancerza i akcesoria służące do wykonywania pomiarów. To posługująca się niezwykle celnymi obrazami, analiza ludzkiej potrzeby nadawania wszystkiemu miary. Przy użyciu niekonwencjonalnych narzędzi oraz metod pracy, artyści poszerzają granice i możliwości teatru przedmiotu i teatru fizycznego.
O twórcach:
Livsmedlet duo to projekt oparty na kreatywnej współpracy, zarządzany przez Grus Grus Theater, którego członkami są aktor i reżyser – Ishmael Falke oraz choreografka i tancerka – Sandrina Lindgren. Livsmedlet powstało z zamiarem tworzenia nowoczesnych i innowacyjnych projektów teatru wizualnego, skupionych wokół ciała oraz przedmiotu, które mają poddawać w wątpliwość stereotypowe postrzeganie naszego otoczenia i codziennego życia. W swojej pracy wykorzystują współczesne lalkarstwo, współczesne techniki choreograficzne i taneczne oraz teatr przedmiotu, a także teatr fizyczny. Większość produkcji Livsmedlet jest tworzona z myślą o międzynarodowych prezentacjach, dlatego są one zaprojektowane tak, aby były mobilne i w niewielkim stopniu, lub wcale, nie wykorzystują dialogów. Duet prowadzi także warsztaty i projekty społeczno-edukacyjne, dzięki którym mogą dzielić się swoją unikalną metodą pracy z innymi. Livsmedlet stworzyło przedstawienia: TraFika (2011) i Dead Ends / Ślepe zaułki (2013), w których posługują się i igrają z symbolami reprezentującymi miejski gwar i ruch; Invisible Lands / Niewidzialne lądy (2015), eksplorujące empatyczną postawę w stosunku do uchodźców i odbywanych przez nich podróży; Full Measures / Wymiary całkowite (2019), opisujące potrzebę wykonywania pomiarów we współczesnym społeczeństwie. Ze swoimi przedstawieniami zwiedzili niemalże cały świat, grali w krajach, takich jak: Kanada, Wielka Brytania, Holandia, Belgia, Norwegia, Francja, Niemcy, Rosja, Kuba, Szwajcaria, Hiszpania, Portugalia, Włochy, Estonia, Litwa, Słowenia, Szwecja, Dania, Polska, Czechy i USA.
Więcej o spektaklu:
https://vimeo.com/359762253
https://www.facebook.com/Livsmedlet/
https://www.grusgrus.fi/en/full-measures/
Punktem wyjściowym w spektaklu „BUD” jest badanie i analiza stanu oczekiwania. Choreografka, Roza Moshtaghi, czerpie inspirację z osobistych doświadczeń, poprzez eksplorację tego, w jaki sposób doświadczamy oczekiwania i czego oczekujemy od tego mistycznego stanu, który pojawia się pomiędzy drobnymi i znaczącymi wydarzeniami w życiu.
Czekanie to gra w cierpliwość. Enigmatyczne postacie zaczynają pojawiać się w kostiumach przypominających instalacje. Wydają się czekać, prawie nieruchomo, w niewyraźnej ciemności. Powoli i mozolnie wyłaniają się ze swoich skorup i ożywają. Intensywność muzyki, świateł i ruchu wzrasta.
Tancerze ulegają różnym sytuacjom, w których czekają, zatrzymują się, rozpoczynają, podejmują nowe próby. Tytuł spektaklu odnosi się też do określenia pąka kwiatu – „flower bud”. Próby rozkwitania pojawiają się w spektaklu cały czas. Stłumione i powściągliwe etapy wzrostu, przeplatane są chwilami dzikości i nieładu. Pusta przestrzeń sceny, pulsująca muzyka i pomysłowe oświetlenie sprawiają, że malownicza poczekalnia BUD stanowi introspektywne doświadczenie wizualne.
O twórcach:
Roza Moshtaghi – irańska choreografka i performerka, która mieszka i pracuje w Oslo. W polu jej zainteresowań znajdują się narracje o pożądaniu, generowanym przez proces adaptacji i reakcji wobec systemów i struktur. Jej trzy ostatnie dzieła to: LIMBO (2021), Bouncing Narratives (2019) i Only Forever (2018).
Carte Blanche – The Norwegian National Company of Contemporary Dance powstał w 1989 roku w Bergen, mieście na zachodnim wybrzeżu Norwegii. Teatr ma tam swoją siedzibę, ale realizowane wydarzenia odbywają zarówno w innych regionach Norwegii, jak i za granicą. Carte Blanche jest organizacją publiczną, finansowaną przez Ministerstwo Kultury, Radę Hrabstwa Vestland i miasto Bergen. Jego aktualną dyrektorką artystyczną jest Annabelle Bonnéry. Jako narodowa instytucja, Carte Blanche zajmuje się tańcem współczesnym, produkuje i prezentuje spektakle stworzone przez uznanych i wschodzących choreografów tańca z Norwegii i zagranicy. Jest też odpowiedzialny za popularyzowanie tańca współczesnego wśród różnorodnej publiczności. Carte Blanche stale wspiera rozwój artystów. W ten sposób tworzy ekscytujący i wyjątkowy repertuar, dzięki któremu realizuje cel organizacji – dążenie do bycia prekursorem innowacji, prezentacji i rozwoju tańca współczesnego, zarówno w Norwegii, jak i za granicą. Poprzez stałą współpracę oraz obecność na arenie międzynarodowej przyczynia się do pogłębiania wiedzy o norweskim tańcu współczesnym.
https://carteblanche.no/en/
https://www.rozamoshtaghi.com/bud
https://actinout.pl/
https://www.facebook.com/actinoutproject/
Program: link
Do pobrania:
O Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Retroperspektywy:
Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy to miejsce konfrontacji artystycznych. Platforma spotkań i dyskusji o przemianach zachodzących w teatrze i sztuce XXI wieku.
Retroperspektywy są jedynym z niewielu festiwali w Polsce, który w teatrze odrzuca podziały na gatunki i nurty, i nie różnicuje artystów na zawodowców i amatorów, prezentując jednocześnie ciekawe zjawiska teatralne, muzyczne, wspólnotowe, definiujące kulturową tożsamość współczesnego człowieka. W proponowanych przez nas wydarzeniach tożsamość ta jest określana nowoczesnym językiem sztuki, podążającym własnymi ścieżkami i szukającym na różne sposoby odniesień do tradycji.
Tegoroczna, XII edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Retroperspektywy będzie skupiona wokół szeroko rozumianego hasła GENERACJE. W trakcie dziesięciodniowych spotkań – spektakle, pokazy, koncerty, dyskusje ukierunkowane będą na tematy związane z tym, co współczesnego człowieka niepokoi, z czym się mierzy, na co ma nadzieję. Kilka ostatnich lat to okres niepewności i realnych zagrożeń: wojną, katastrofa klimatyczną, kryzysami globalnymi i osobistymi. W trakcie festiwalu spróbujemy wspólnie zobaczyć gdzie jesteśmy i kim się stajemy – w relacji z najbliższymi, w relacji do starszych i młodszych pokoleń. Spróbujemy wspólnie z naszą publicznością poszukać odpowiedzi na pytania jakie przepływy międzypokoleniowe i jakie zaniechania mogą przynieść szansę na zmierzenie się ze światem.
Zobaczymy 9 spektakli, w tym 4 premierowe, 4 zagraniczne (z Ukrainy, Finlandii i Norwegii), 3 premierowe koncerty (w tym kończące festiwal widowisko muzyczno-poetyckie, efekt współpracy polskich i norweskich artystów w ramach projektu Act In_Out), zaprosimy do wzięcia udziału w międzypokoleniowych warsztatach. Będziemy dyskutować o teatrze i o ekologii w praktyce.
W trakcie dziesięciu sierpniowych dni będziemy intensywniej spotykać się w wypełnionych zielenią miejskiego ogrodu pofabrycznych przestrzeniach (o nasz zielony dobrostan zadba Miejski Badylarz), w weekendy otworzymy BAWIALNIĘ GENERACJI – Kreatywną Przestrzeń dla Dzieci, zaprosimy do klubu festiwalowego (o ambrozję i nektar dla wszystkich zadbają NieWinni).
ENG
Detailed information about all festival events, in Polish and English, are available on the website: www.retroperspektywy.com
Stowarzyszenie Sztuka Nowa „IV RP Snów” – reż. Dawid Żakowski. Fot. Pat Mic
Stowarzyszenie Sztuka Nowa „IV RP Snów” – reż. Dawid Żakowski. Fot. Pat Mic
Stowarzyszenie Sztuka Nowa „IV RP Snów” – reż. Dawid Żakowski. Fot. Pat Mic
Livsmedlet duo „Full Measures” – reż. Sandrina Lindgren, Ishmael Falke, Idit Herman. Fot. Jussi Virkkumaa
Livsmedlet duo „Full Measures” – reż. Sandrina Lindgren, Ishmael Falke, Idit Herman. Fot. Jussi Virkkumaa
XII Międzynarodowy Festiwal Teatralny „Retroperspektywy”. Grafika: materiały własne organizatorów